Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, nu är det så att ja har problem med min mätartavla på min volvo 740 farmare -89 årsmodel med ABS. Köpte bilen utan bakaxel och märkte inte förrän efteråt att jag lagt dit fel bakaxel, dvs. Att nu sitter det på en bakaxel utan ABS kransen och har där med "12 pinnar". Jag kommer inte att byta eftersom den redan är uppmålad och renoverad den nya. Någon mätartavla fanns ej heller men det lär ha varit en VDO med 4-stift. Ja hade en Yasaki mätartavla med 3-stift hemma liggandes som jag satte dit och fick att fungera förutom hastighetsmätaren och varvmätaren.

Nu funderar jag ifall man kan koppla om från 4 till 3 stift för att få hastighetsmätaren att fungera? Eller finns det mätartavlor med 4-stift utan ABS också? Jag vet också mycket väl att ABS:en kommer inte att fungera nu men jag hoppas ingen hakar upp sig på det då det är hastighetsmätaren jag vill ska fungera.

Väldigt tacksam för svar! :)
Mvh. Matias
Senast redigerad av 1 Nygard, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av päpplet
Samtliga 740/940 efter årsmodell 88B har 4 stiftad hastighetsmätare och 48(?) kuggad givare i baxaxeln så enklast hade givetvis varit att byta till rätt axel.
av Nygard
jo det förstår jag, men med tanke på att på vardera modellerna så är det 2 kablar till exakt likadan givare som sitter på bakaxeln som troligtvis fungerar på samma vis (?) så det skulle väl inte kunna vara så svårt att koppla om från 4-stift till 3-stift i och med att både bakaxeln och mätartavlan kommer från en volvo med årsmodel -87?
Med vänlig hälsning- Matias
Användarvisningsbild
av lennarte
Nygard skrev:Jag vet också mycket väl att ABS:en kommer inte att fungera nu men jag hoppas ingen hakar upp sig på det
"Vi" har inga synpunkter på det, men Bilprovningen lär ju ha det. Det är inte samma bromssystem på bilar med och utan ABS. BL.a saknas bromskraftbegräsningsventilen (det var ett långt ord) på bilar med ABS, för det sköts ju via ABS-en. Numera kollar "dom" att ABS-en fungerar, det gjorde dom inte innan.

Mvh
Lennart
av Nygard
Hej! Gjorde som tidigare talare sa, eller jag tänkte jag skulle göra så och slet ur differentialen från bakaxeln. Ni ser min krans på bilden, men får man tag i nya som passar rakt på som har 48 pinnar eller måste man svetsa på någon ny remsa eller något liknande? Enda 48 pinnars kransarna jag har sett i bakaxlar så ser nestan ut som ett kamremshjul, dvs. Inte alls lik dessa med 12 pinnar.
Mvh. Matias
Bilagor
Messenger_5847762697063766858_13942152732228713.jpg
Messenger_5847762697063766858_13942152732228713.jpg (223.21 KiB) Visad 356 gånger
av Nygard
Nu har jag skaffat ett nyt mätargivarhjul med 48 pinnar som ska dunkas fast på diffklumpen. Det nya givarhjulet var däremot ca. 2mm större i diameter men gör detta något? Eller måste jag flytta ut givaren? Jag funderade också om det är samma givare i bakaxellocket på bakaxlar med och utan ABS? Finns det någon som har erfarenhet av detta, samt behöver man sätta något lim till givarkransen eller sitter den bra fast bara med att knacka dit den?
Mvh Matias
Nygard skrev: Jag funderade också om det är samma givare i bakaxellocket på bakaxlar med och utan ABS?
Enligt vad jag fick reda på när jag felsökte min ABS så är det samma givare på alla bakaxlar (med eller utan ABS) när det är aluminiumkåpa på bakaxeln. Har du en äldre bakaxel (plåtkåpa) blir det kanske problem. Om jag har fattat rätt så sitter aluminiumkåpan från -88B. Ev kan den sitta även på -88 års GLT 16V, just GLT 16V var tidigare med en del saker än övriga 740 modeller. Det har jag lärt mig "den hårda vägen".

Mvh
Lennart
Såhär ser den gamla givaren ut som sitter i plåtlocket men har införskaffat det nyare aluminumlocket nu så det blir att blästra o måla upp detta nu. Fattas bara den rätta mätartavlan nu då så ska ja se om det fungerar som de ska :) Hur fungerar annars en sådan givare? Går en av de två kontakterna till jord och från den andra bildas en liten spänning som blir större ju fortare bakhjulen snurrar eller?
Mvh Matias
Bilagor
20140308_172921.jpg
20140308_172921.jpg (1.12 MiB) Visad 349 gånger

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]