Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Nu har det "äntligen" hänt. Bilfan tvärdog häromdagen.
Därefter tände den till några gånger första varvet på starten när jag försökte starta, för att sedan inte tända alls.
Har inga felkoder. Har gnista från tändspole men ej ut till stiften från fördelaren. Har bytt vevaxelgivare, rotor och lock.
Ska kanske prova byta tändmodul också¨om ingen har något annat förslag.
Motorn går runt och kamremmen sitter på plats.
Även provat att rycka LMM men inget resultat.
Varvräknaren hoppar på starten och bränsletrycket är stabilt. Vad kan det vara?
Mvh Vix
Användarvisningsbild
av lennarte
Vix skrev:Har gnista från tändspole men ej ut till stiften från fördelaren.
Har du gnista från tändspolen, funkar det ju fram till dit. Kollade du om det var gnista på stiften innan du bytte lock och rotor? Det har förekommit felaktiga fördelarlock, främst från Biltema. Det kommer då ingen gnista genom locket. Mät men ohmmeter mellan där kabeln från tändspolen går in och kolet på insidan. Mät även så det är kontakt genom rotorn.
Kolla så du har "fått ihop" det rätt och att inget "gått sönder". Kolla så rotorn rör sig när du snurrar motorn.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Du har ju uppenbarligen högspänning, så tändgivare och tändmodul bör ju vara OK. Du måste ta reda på var gnistan "försvinner". Det kan vara genomslag i rotorn, men den hade du ju bytt. Sitter det lilla kolstiftet i fördelarlocket kvar? Ligger någon högspänningssladd mot jord och har fått slitskador?
Användarvisningsbild
av Vix
Locket har jag provat tre stycken med samma resultat. Rotorn har jag provat 2 st.
Vad är det mer för högspänningskablar än tändkablarna och kabeln mellan spole och lock?
De är hela. Blir galen snart :shock: . Får kolla så det verkligen rör på sig.
Mvh
av rid54
På en bil med mekanisk fördelare finns ju bara anslutningen från tändspolen till fördelaren och från fördelaren till resp tändstift (som är högspänning). Högspänningen ska ju fram till rotorn via ett kolstift (oftast) och ska sedan hoppa till rätt tändstiftsanslutning. Har du bytt både rotor och lock till fräscha grejer är de ju inte de första misstänkta... Om du kan få en rejäl gnista från tändspolen så borde det inte finnas så himla många ställen det kan gå fel, men:

1. Tändläget helt fel. Kunde hända med motorer som har tändimpulsen styrd från fördelaren, om fördelaren vred sig. Din motor har väl ett modernare system, antar jag och om du får gnista så borde alla givare som har med saken att göra vara OK.

2. Som nämnts redan: om rotorarmen inte rör sig, så kommer ju inte gnistan rätt...

3. Högspänningen är hög nog att ge gnista i fria luften, men i en cylinder med kompression krävs högre spänning. Om tändspolen är ett gränsfall kan det ge utslag här.
Användarvisningsbild
av Vix
Jag får kalasgnista om jag kopplar ett tändstift till tändspole (i luften) men ingenting kommer ur fördelarlocket.
Min fördelare har två "glidspår" och fann sist jag hade problem att ena skruven var lös. Då fick jag igång den med nytt lock och rotor igen men det funkar inte längre.
Vad är fel om axeln/ rotor inte rör sig och kamremen är hel? Är inte det omöjligt
av Rådlös
Kanske inte det "stora felet, 1A", men pröva med vattenprovet. Tag en duschflaska, sådan som man har till stryktvätt och blommor. Häll i lite rent vatten. Släck alla lampor i taket etc. etc. Duscha en fin vattendimma på tändkablarna och tändstifthattar. Kör på startmotorn och kolla samtidigt efter överslag i dom fuktiga tändkablarna och annat i närheten. En fördel om man är två i detta läget. En vid startnyckeln och en som kollar i motorrummet.
Dåliga tändkablar kan "läcka bort" gnistan så den aldrig kommer fram till stiften.
av rid54
"Omöjligt" är ett ord jag inte längre vågar använda. Nåt kan ha gått av, även om man inte tror det är rimligt. Jag vet inte hur fördelaren drivs på din motor (direkt från en kamaxel eller med en vinkelväxel från vevaxeln) men på nåt sätt finns det säkert någon sorts ihopkoppling av fördelaraxeln och dess drivning, nåt trasigt där? Bara som ett bisarrt exempel, som kanske inte alls passar in, så kan jag nämna en motor där oljepumpen blev blockerad och då gick en brytpinne i drevet på dess drivaxel varvid pumpen stannade (och även fördelaren, som satt på samma axel). Tog ett tag att klura ut det...
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade på http://www.volvotips.com/ i reservdelskatalogen. Det sitter ett stift/brytpinne i fördelaraxeln som håller fast ett fäste som passar i kamaxeln (detta var på en 8V motor). Så visst kan rotorn stå still fast kamremmen är hel om det är samma på 16V, men det är nog inget vanligt fel. Kanske om man inte "får dit" locket riktigt, och om rotorn "tar i" så "går" pinnen i stället för något annat. Det var inte det allra lättaste ätt få locket rätt när jag byte på min 16V motor.
Angående om tändningen står fel, Alla B234 motorer (alltså även -88A) har LH2,4 styrsystem och icke justerbart tändläge.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Rådlös skrev:Kanske inte det "stora felet, 1A", men pröva med vattenprovet. Tag en duschflaska, sådan som man har till stryktvätt och blommor. Häll i lite rent vatten. Släck alla lampor i taket etc. etc. Duscha en fin vattendimma på tändkablarna och tändstifthattar. Kör på startmotorn och kolla samtidigt efter överslag i dom fuktiga tändkablarna och annat i närheten. En fördel om man är två i detta läget. En vid startnyckeln och en som kollar i motorrummet.
Dåliga tändkablar kan "läcka bort" gnistan så den aldrig kommer fram till stiften.
Ska prova det med duschflaskan. Vågar men göra det medans den står med startkablar från 240:n, då batteriet tagit slut vid alla startförsök?
Vet att tändkablarna inte är jättefärska men att den bara tvärdog så är kanske lite konstigt om det ska vara dem? Allt annat i tändväg är nytt och service är gjord förra veckan. Var faktiskt efter det bilen började strula... ?:-/

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]