Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoabbe
Tjenare alla volvoräggerz!! Jag bytte svänghjul på min volvo 744 -1992 diesel med en m47 låda. Innan jag gjorde det gick den som en klocka, men nu skakar det inte dåligt mycket det räcker att jag ligger i 10km/h så kan man inte sitta i bilen. Jag har bytt kardan med stödlager och hardyskivan var fräsch så kardan kan man näst intill utesluta, så det borde i tekniskt sätt att vara något innanför växellådan, när jag försökte trycka in axeln från växellådan var det trögt som in i helvete så vet inte om tryckplattan är centrerad rätt. Mentänkte bara fråga så att jag inte river ner låda i onödan för har börjat bli rätt jävla trött påt nu. Tack i förhand mvh albin.
Senast redigerad av 1 volvoabbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av White
Jag fick något jävulskt med obalans efter att ha bytt stödlager och stödlagerfäste. Precis som att det nya stödlagerfästet är för
styvt i gummit. Slutade med att jag köpte en bättre begagnad kardan med stödlager och fäste, då slutade även vibrationerna
Vet flera som råkat ut för samma dilemma med nya stödlagerfäste från Volvo.
Användarvisningsbild
av lennarte
Splines rätt i kardanstången ? Hardyskivan är noga att montera rätt. Om du har "pressat utav h--e" kan du (i alla fall "rent teoretiskt") tryckt lamellen "skev" eller tryckt sönder lagringen i svänghjulet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du fått på svänghjulet rätt ? Kan det ha kommit något emellan så det är svänghjulet som skevar ?

mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Smurfen740 skrev:hur vet man om man satt kardanen fel
Efter -90 någon gång tog Volvo bort en splines, så då går det inte att sätta ihop fel, men före det kan man sätta ihop det "hur som helst". Jag såg en bild på detta forum för inte så länge sedan hur man ska se att det är rätt, men hittar den inte. Kanske någon vet och kan hitta den.

Mvh
Lennart
av rid54
Om kardanaxeln har kors i båda ändar, så ska "gafflarna" i ändarna vara i samma plan när man satt ihop splinesdelen. En felaktigt ihopsatt kardanaxel kan ge vibrationer, dock inte i närheten av de som första inlägget beskriver.
av sudden68
ska finnas pilar på kardan rören dock väldigt tunt inristad.Men dom ska pilarna ska vara mot varandra.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]