Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreasbergl
Volvo 744 87! Jag får in bensin i oljan och stiften är sotiga, skulle tro att motorn får för mycket soppa! nån som vet vad som kan va på tok? Får motorn för mycket bensin och isåfall varför? Topplockspakningar? Llm? Styrboxen? Tack i förhand:)
Användarvisningsbild
av lennarte
Hur kör du ? Bara kallstarter och korta sträckor ? När bytte du olja sist ? Vad har du för motor ? Förgasare ? Insprutning ? Turbo ? Lambda ?

Mvh
Lennart
av NaglaD
Hej! Jag lånar också den här tråden lite.

Jag kollade under motorhuven idag på min 945 -97 ganska nyinköpt :wink:
kände på tändstiftshattarna och såg att den lilla "skruven" på toppen av tändstiftet var löst och satt kvar i tändhatten.
jag fixade det och kollade oljan. såg på oljestickan att den var väldigt hög och även luktade bensin.
sen tyckte jag att glykol-nivån var låg också. kan detta bero på att tändstiftet inte var monterat rätt? bilen ryker inget märkbart heller. Ska man vara orolig för nått annat? :???:
av rid54
Allvarligt talat så känns det lite exotiskt att det skulle komma så mycket bensin i oljan att det märks tydligt på nivån, vi pratar ju flera deciliter då. För förste frågaren gäller första kommentaren, dvs lite mer detaljer, tack. För andre frågaren: Nej, tändstiften kan inte påverka kylvätskenivån. Bra att du fixade den lösa kontakthatten iofs, men för kylvätskan har det ingen inverkan. Fyll på enligt instruktionsboken! Om oljan "luktar bensin" återkommer frågorna om körstil/körningstyper, dvs hur används bilen?
av NaglaD
Jag antar att ett oljebyte måste göras i vilket fall.
och sen se om det luktar eller fyller upp bensin igen. men vore det inte konstigt om förra ägaren gjorde oljebyte utan att kontrollera nivån? Bilen har jag ägt i ca en månad. och kör väl ca 2-3 mil om dan.
av rid54
Oljenivån efter ett byte beror ju på dels om den som byter oljan också byter filtret... Om man inte byter filtret men fyller på "motorns oljerymd" så blir det för mycket pga oljan som är kvar i filtret. Även om man byter på en kall motor och har bråttom blir det en del gammal olja kvar. Det är inget fel på din idé, ett oljebyte är aldrig fel men byt även filtret. Gör en långkörning någon gång ibland och låt motorn andas...
av NaglaD
Okej!
Då ska jag se till att byta olja och filter då.
kan det vara en ide att kolla vevhusventen med? kan den se till att det fylls upp med bensin,
eller kan det just vara det om jag inte haft rätt gnista på de tändstift där "toppen" inte satt på som den skulle, då fyller man väl upp den cylindern med soppa?
av rid54
Nja, alltså, när motorn är varm så kommer bensinen som sprutas in till en cylinder som inte tänder att ventileras ut som "avgaser". Bensinen förångas snabbt och kommer aldrig ned i oljan. När motorn är precisl nystartad och kall finns ju viss risk att det blir lite bensinkondens på cylinderväggarna som sedan slinker förbi kolvringarna, men det är inte mycket och det som hamnar i oljan avdunstar ju också efter hand - om man kör en bit så oljan blir varm. Bensin förångas väldigt lätt (låg kokpunkt) och inne i förbränningsrummet blir det varmt pga kompressionen, även om inte det tänder (pga tändstiftet); det blir inte mycket bensin kvar att kontaminera oljan. Det är inte helt otänkbart att den cylindern har funkat även om skruvkontakten var it lös, gnistan hoppar en bra bit. På en fyrcylindrig motor borde du ha märkt om den inte gick på en cylinder, dessutom.
av NaglaD
Det har inte känts som om det skulle gått på tre burkar iallafall. det borde ju skaka lite.
nej.. man får ta en sak i taget. jag gör ett oljebyte imorn och återkommer.
Tack för ditt stöd/hjälp/tid. :lol:

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]