Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, är ny här och behöver lite hjälp med min sportbil!

Här om dagen så gick kamremmen av och det resulterade i att 14 ventiler har blivit böjda.

Och eftersom att motorn är en B204FT så är ju toppen annorlunda, den har ju andra kammar (FI & FA) och natriumfyllda ventiler (32,50mm & 29,50mm) (gent emot den vanliga 16-v toppen som sitter på B234F) vilket gör det svårare att hitta billiga delar till den.

Är det någon som vet om det går att sätta på en topp ifrån B234F utan att ventilerna tar i kolvarna?

Hur mycket jobb är det att sätta i en B234F och använda grenrör/insug/el som sitter i bilen nu?

Vart hittar jag nya ventiler?

andra idéer och tankar är välkomna.

Med vänlig hälsning, Malawie.
Malawie skrev:Hur mycket jobb är det att sätta i en B234F och använda grenrör/insug/el som sitter i bilen nu?
Det finns "folk" som satt på B204-as "grejer (grenrör och turbo) på B234 motorn. Men på en turbo måste du ha lägre kompressionsförhållande. B234 har ganska högt (10:1 tror jag), på en turbo (med "normalt" effektuttag) ligger det på mellan 8:1 och 9:1. Vet inte om dom byter kolvar eller det kanske finns tjockare topplocks packning. Sedan har ju alla turbomotorer "saltkylda" avgasventiler, det tror jag inte B234 motorn har. Det finns säkert information om du söker på forumet (googla på nätet).

Mvh
Lennart

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]