Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Kan nån förklara vad det är och hur det fungerar och är det verkligen kickdown på "nyare" modeller som 965´95 - V90/?
Har för mig det fungerar annorlunda på dessa modeller... En jobbapolare som tjatar om att ja har kickdown på min 965´97 och hur coolt det är osv...å han hade det på sin äldre 745 el 945 el va det nu var.. :)
Är det att man måste trampa ner hårt på gasen för att den skall växla ner typ? Min växlar ju ner även om ja bara trycker ner pedalen tillräckligt långt utan att sparka ner gaspedalen lixom som "kickdown" får det att låta som.
Men, sådär har alla automatbilar jag kört också? Är de bara att den växlar ner? Är väl så en automatlåda ska göra? Likväl som att den växlar upp om du släpper lite på gasen. Enda bil jag inte kan svara på är om en cadillac jag körde en gång hade så. Men det var pga att de var cruising och det skulle snålas på soppan. Annars har alla möjliga automatbilar jag kört haft den "featuren".
Ja ja fattar inte, tror knappt jag har haft pedalen i botten nån gång...åker ja i 50km/h å inga bilar framför å ja vill köra lite extra fort å trycker ner pedalen lite grann växlar den ju ner å morrar lite extra å ja trycks mot sätet. :) Är ju inte så att ja gör en karatespark på pedalen ända in i mattan...som ordet kickdown låter som el som många säger pedalen "i botten" när vi pratar om kickdowns.
Är det inte nån extra wire på kickdown bilar å på nyare nåt elektroniskt som bara växlar ner?
av rid54
Jag är övertygad om att kick-down finns på bilar med trottelvajer till växellådan. Det är väl bara att prova? Kör i 50 och prova både en "rätt-mycket-gas acceleration" och sedan från samma fart en "plattan-i-mattan acceleration". På min 960 ('96) var det stor skillnad! Det ylade fint om den lilla sexan.
Ah ok, så "kickdown" är alltså en wire som styr hur många växlar den skall växla ner beroende på hur långt ner man trycker pedalen? Kör man ända ner i mattan växlar den ner mer än en växel exempelvis än när ja trycker ner lite grann i 50km så den växlar ner å morrar lite mer....
Tycker det är konstigt att en extra wire behövs...tycker det lixom är naturligt att bilen växlar ner när den känner gaspedalen trycks ner mer för att ge mer gas...den klarar ju växla upp när man kör som vanligt osv utan denna kickdown wire. Om man trycker pedalen långsamt ner i mattan, aktiveras denna "kickdown" ändå el har det med hastigheten på pedalen att göra? Förstår inte funktionen...
av rid54
Funktionen är ju tänkt att föraren ska lära sig, liksom. De allra flesta automatlådor styrdes av ett ventilpaket, som jobbade med information från ingående och utgående axel (oljetryck) samt gaspedalens läge (vajer eller insugsvakuum). Ventilpaketet var "analogt" och bestämde växel beroende på de olika värdena sammanvägda med hjälp av ventiler, fjädrar, tryckkännande don av olika slag.

Lågt gaspådrag, medelhögt varvtal på utgående axel = hög växel. Ökas gaspådraget kommer ventilpaketet att bestämma att det ska växlas ned, i första hand ett steg. Beroende på hur många växlar det finns (de tidigare var ju mest 3-växlade, men nu fins ju modeller med många växlar) kan ännu mer gas ge en nedväxling till. I dessa lägen görs mjuka nedväxlingar med viss fördröjning. Om däremot föraren ger mycket gas (förbi kick-down-gränsen) tvingas det fram en snabb nedväxling, i princip direkt till lägsta möjliga växel med hänsyn till motorvarvet. Vissa lådor jobbade snabbare internt i dessa lägen (snabbare åtdragning av kopplingar och bromsar) för att inte få slirning och för att få snabbast möjliga acceleration. Föraren förutsätts vara bekant med funktionen och använda detta läge när det är viktigt med snabb fartökning (kritisk omkörning eller liknande). Jag har haft automatbilar av olika ålder och de har alla haft kick-down även om de har haft olika styrsystem i övrigt (i stället för ventilpaketet har vissa elstyrning via en styrbox). Funkar det som det ska är det ganska skönt om man är tvungen att öka farten lite mer drastiskt.
Ok tack, det var en utförlig förklaring. :) Undrar fortfarande om det verkligen fungerar lika dant på på tex en gammal 745 och en V90 då i princip allt annat är olika på dessa modeller, kickdown´en kanske inte kan vara mkt annorlunda.
Ska ut å gasa å prova lite sen, aldrig fel... :P

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]