Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sparkzz
Hej
Jag skulle vilja trimma min Volvo 945 (B230ft) men är inte så insatt i just att trimma bilar.
Om man sätter på en större turbo och byter IC och ett bränslechip kanske hårdare ventilfjädrar, räcker detta för att få upp effekten?
Håller kolvar, vevstakar, lager och sådant?
Någon som har något bra tips på "billigt" trim, kan man bygga en hyfsad motor för 9-10 tusen?
Och vad säger bilprovningen, finns det någon gräns för hur mycket man får höja effekten?

Tacksam för alla svar

Mvh
av Sparkzz
White skrev:Hur mycket effekt tänker du plocka ut?

Med bränslechip och annan wastegateklocka kommer du upp i runt 190-200hk i alla fall. Sedan kan man ju byta till sportkat och 2,5"
fullflödessystem. Monterar du sedan 531 topp och effektivare IC kommer du väl upp i runt 220-230hk.
Häst vill jag komma upp runt 250hk

Vad är det för wastegateklocka man ska ha isånafall? och vilken chip skulle du rekommendera? :D
Chippen för 500kr är dom helt värdelösa?
av Sparkzz
Om man köper chipet från bsr Steg 1 som ska lämna 220hk och sedan höjer laddtrycket till 0,9-1bar, då borde man väll komma upp i runt 240hk iallafall? :D utan att behöva byta någonting annat? Går det fortfarande köra på etanol efter detta?

Hur högt laddtryck kör du med?
av Sparkzz
White skrev:Själva chipet ger ju ingen effektökning i sig, det är det ökade laddtrycket. Du kommer troligen aldrig upp i den effekten (240hk) med
bara bränslechip och ökat laddtryck.
Jaha, Vad gör chipet då? Ger mer soppa?
av Sparkzz
tvedberg1 skrev:byter du till 531 topp, större ic, någe bsr chipp, annan klocka på 1bar. sport kat och bra avgas. så har du 210-220 ärliga hk inte vad bsr och så lämnar bara med chipp.
Har den toppen större ventiler?
Så om jag har förtåt någorlunda så, ett chip, höja laddtrycket och annan topp så får man 200hk kanske?
Användarvisningsbild
av White
Nej 531 har inte större ventiler, men annorlunda kanaler och förbränningsrum.

Chipet ger bara mer soppa så du kan ladda mer.

Chip + wastegateklocka= 190-200hk

Chip + wastegateklocka + 531 + IC + sportkat + fullflödes avgas= 220-230hk

Chip + wastegateklocka + 531 + IC + sportkat + fullflödes avgas + 3" LMM + större spridare= 230hk+

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]