Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej har en 740 som jag tror topplockspackningen har gått på igen men vill veta helt hundra därför frågar jag kunnigt folk här på forumet :)

det är så att det är övertryck i kylsystemet och det luktar avgasaer om kylarvattnet. det drar kylarvatten men inte jätte mycket, om man körhårt så försvinner det kylarvatten. har nytt kylarlock och inge vatten i oljan. så är det troligtvis toppackningen?
har bytt glykol 3ggr och vattenpump. mvh Love
tvedberg1 skrev:hej har en 740 som jag tror topplockspackningen har gått på igen men vill veta helt hundra
Ett enkelt sätt är att låta motorn gå på tomgång (varm motor) utan kylarlock. När motorn är "genomvarm" termostaten öppen, häller du på kylarvatten tills expansionskärlet är fullt till "bredden". Om vattnet helt plötsligt "rinner över" för att sedan försvinna ner i behållaren är packningen "gången". Om packningen är hel händer ingenting utan vattnet är stabilt. Något lite kan rinna över p.g.a att varmt vatten utvidgar sig. Men om packningen är trasig rinner det över "rejält", men det kan ta en stund. Rör inte gasen under tiden. Men på din beskrivning är det toppackingen som är felet. Kompressionen från en (eller flera) cylindrar läcker ut i kylkanalerna.

Mvh
Lennart
Hej!
Japp!
Topplockspackningen måste bytas! Men det är lätt fixat! Se bara till att du kollar att toppen inte har slagit sig. Du gör det genom att lägga en stållinjal (på kant) tvärs över ytan på topplocket (naturligtvis har du tagit bort alla rester av gamla packningen innan).
Se till att göra rent från packningsrester med ett skarpslipat (vasst som en rakkniv) stämjärn.
jaka skrev:Hej!
Japp!
Topplockspackningen måste bytas! Men det är lätt fixat! Se bara till att du kollar att toppen inte har slagit sig. Du gör det genom att lägga en stållinjal (på kant) tvärs över ytan på topplocket (naturligtvis har du tagit bort alla rester av gamla packningen innan).
Se till att göra rent från packningsrester med ett skarpslipat (vasst som en rakkniv) stämjärn.
ok får nog byta den :( det är konstigt för förra ägaren har bytt den för kanske max 3-4000mil sen :(
lennarte skrev:
tvedberg1 skrev:hej har en 740 som jag tror topplockspackningen har gått på igen men vill veta helt hundra
Ett enkelt sätt är att låta motorn gå på tomgång (varm motor) utan kylarlock. När motorn är "genomvarm" termostaten öppen, häller du på kylarvatten tills expansionskärlet är fullt till "bredden". Om vattnet helt plötsligt "rinner över" för att sedan försvinna ner i behållaren är packningen "gången". Om packningen är hel händer ingenting utan vattnet är stabilt. Något lite kan rinna över p.g.a att varmt vatten utvidgar sig. Men om packningen är trasig rinner det över "rejält", men det kan ta en stund. Rör inte gasen under tiden. Men på din beskrivning är det toppackingen som är felet. Kompressionen från en (eller flera) cylindrar läcker ut i kylkanalerna.

Mvh
Lennart
ok tack ska testa det. om jag fyller på kylarvatten så funkar det ca 80mil sen kan temp mätarna gå upp mer än vanligt och jag stänger av och öppnar kylarlocket men då finns det vatten i behållarn då får man vänta lite så all luft/aavgaserkommer utt ur kylarn det smäller och hörs att luften kommer ur sen så kan man fylla på det igen så funkar det ca 80mil. mvh
när du byter är det så klart viktigt att göra rent alla packningsytor noga.

minst lika viktigt är att göra rent i gängorna till bultarna och blåsa rent hålen, du behöver en gängtapp med M10 1,75 för det.

till en sugmotor brukar faktiskt biltemas sotningssats funka bra, där får du alla packningar du behöver. passa på att lägga på en ny kamrem också

momenten till topplocksbultarna är 20nm, 60nm och sedan 90 vinkeldra grader.
Hej!
Ja! När vi bytte på brorsans 745:a (-87) så köpte vi sotningssatsen från Biltema. Tänk bara på att när du byter ventilkåpspackningen så använd Loctite blå silikon ovan och under ventikåpspackningen, annars är det lätt hänt att det läcker olja.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]