Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alsunna
har renoverat min 945 där någon tidigare ägare har satt in turbomotor istället för FB-motorn och han gjorde då om befintliga elsystemet.
problemet är att motorn inte startar, jag har tändning och bränsle fram till spridarna men inte igenom spridarna.
jag har spänning fram till spridarna, testat att byta styrenhet och mät så att kabeln ifrån styrenheten till spridarna är hel.
det är monterat larm på bilen och någon månad innan motorn gav upp så blev det kortslutning vid ett starthjälpsförsök (stressad som få) och då drog larmet igång varningsblinkersen, men bilen gick att göra. efterhand så slutade problemet med varningsblinkersen och allt var vanligt igen.
med tanke på tidigare historik med larmet så rev jag ner under panelen och kollade, hittade då även 2 mycket tunna kablar till larmet som hade brunnit helt av eller nästan av. undrar därför på om något av volvos orginallarm styr över bränslestyrenheten? ska självklart skarva ihop kablarna och testa, men vore roligt om någon hade bättre insikt i det hela innan man åker iväg till bilen :P MVH Kenny.
av alsunna
hittade felet tillslut på bilen. visade sig vara spridarreläet som hängde upp och ner i motorutrymmet och blivit vattenfyllt så den kortslöt allting. bytte den och vipps så var det fjutt på bilen igen :)
av alsunna
nej det gjorde den inte. vet inte om den hoppat lös själv eller om någon tidigare inte orkat brytt sig om att sätta fast den ordentligt :) men nu sitter det ett annat relä och den sitter riktigt på sin plats iaf :)

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]