Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Alfp
Hej
Jag har problem med grabbens 740 /min gamla bil. det är en 91a -med insprutningsmotor (det kanske alla har)
Det blev stopp häromkvällen. Den vill inte gå igång. Har bytt stift tändkablar rotor och lock. Den tänder med hjälp av startgas men stannar direkt. Troligen får den inget bränsle. Har bytt bränslefilter. Relä till bensinpump fungerar + ström på kabelskor för reläet. Nu skall jag mäta vid bensinpumpen men var finner jag dessa (förpumpen ligger väl i tanken?) Jag trodde att den satt bredvid bränslefiltret. Är det någon som vet var jag kan hitta dem. Efter som jag inte får i gång bilen så jobbar jag med den ute i snön och gruset.

mera-- När jag bytte stift var de gamla mycket skitiga de två första mycket 3 an och 4 såg lite bättre ut.

MVH
Alf Persson
Senast redigerad av 2 Alfp, redigerad totalt 0 gång.
av Alfp
Är det ingen som vet var bensinpumpen sitter?
Jag bytte filter igår kväll. Det satt under bilen och under en skyddsplåt. i höjd med förarsätet.
Den sitter väl inte inne i bilen?
Det finns ström till relät. man känner och hör att relät slår och sluter strömmen.
Pumpen som skall vara i tanken, som jag tror, hörs inte om man lyssnar vid bränsle påfyllningen.
Skall det inte vara 2 st bränslepumpar?
NVH
AlfP
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Jo det finns alltid en pump i tanken, det är bara senare modeller som man tog bort pumpen vid filtret och satte en fullflödes i tanken.

Finns en lucka bakom baksätet så man kan skruva upp tanken och plocka ur armaturen om man vill.

Du kan ju kolla om det kommer fram bensin i slangen vid spridarna, gör det de så kan det vara avstörningsrelät på expansionskärlet som felar.

Edit: såg att jag missat några ord så det lätt kunnat missuppfattas :roll:
Senast redigerad av 1 SA4AQS, redigerad totalt 0 gånger.
av jaka
Hej!
Har för mig att -91:or har bara en pump (sittande i tanken).
Senast redigerad av 1 jaka, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Alfp skrev:Är det ingen som vet var bensinpumpen sitter?
Jag bytte filter igår kväll. Det satt under bilen och under en skyddsplåt. i höjd med förarsätet.
Den sitter väl inte inne i bilen?
Det finns ström till relät. man känner och hör att relät slår och sluter strömmen.
Pumpen som skall vara i tanken, som jag tror, hörs inte om man lyssnar vid bränsle påfyllningen.
Skall det inte vara 2 st bränslepumpar?
NVH
AlfP
Jo, det är som SA4AQS skriver ovan: 740 -91 har en (1) bränslepump, och den sitter i tanken. Det är inte helt ovanligt att de går sönder. Så hör du reläet men inte pumpen kan man gissa att pumpen gått sönder. Man kan kolla att den verkligen får spänning när man slår på tändningen så man inte tar upp tankarmaturen i onödan.Det gör man lämpligast med en testlampa inkopplad i kontaktstycket där bak (följ ledningen bakåt genom reservhjulsbaljan). Och så ska man såklart kolla säkring 11 också.

Köper man ny pump är det viktigt att man får rätt sort, och inte typen som satt i tanken på lite tidigare 740 (som kräver en separat högtryckspump under bilen). Volvo har dem, t ex.
av jaka
Hej!
Det är nödvändigt att ta upp tankarmaturen ur tanken, men det är lätt att göra!
Ta inte för givet att det är pumpen , det kan lika gärna vara brott på en kabel. Så mät först med ett universalinstrument från kontakten vid hjulhuset ner till bränslepumpens anslutning.
av NilsO
Tja, om felet t ex är att säkring 11 går pga kortslutning i kabeln till lambdasonden (vilket är en alternativ möjlig orsak) är det rätt onödigt att ta upp tankarmaturen. Det mest troliga är säkert att pumpen gått sönder, men man kan ju ta reda på att det faktiskt är så innan man går vidare.

Det brukar inte bli avbrott i pumpen när den går sönder.
av Alfp
140206 mera-- Har tagit bort täckplåten till bränslearmaturen, Hittat kopplingsplint i vänsta "reservhjulsbaljan" mäter där men mitt instrument får ingen ström.
Är det någon som vet var det finns fler kopplingsplintar som leder till bensinpumpen. Relät klickar vid tändingspåslag så jag tror att deta fungerar :-O)
av NilsO
Pumpen går som sagt på säkring 11. Den sitter "efter" reläet, så alltså ska det också finnas spänning vid säkringen några sekunder när du slår på tändningen. Nu minns jag inte på rak arm om det är det främsta/översta eller bakre/nedersta stiftet på säkringen man mäter på, men det kollar du ju lätt.

Finns det heller ingen spänning där så antagligen fel på bränslereläet i elcentralen – trots att det klickar.
av NilsO
Pumpen går på säkring 11. Den sitter "efter" reläet, så alltså ska det också finnas spänning på säkringen några sekunder när du slår på tändningen. Nu minns jag inte på rak arm om det är det främsta/översta eller bakre/nedersta stiftet på säkringen man mäter på, men det kollar du ju lätt.

Finns det heller ingen spänning där så antagligen fel på bränslereläet i elcentralen – trots att det klickar.

Kanske var jag lite otydlig i mitt tidigare inlägg. På kontaktstycket där bak ska det finnas spänning några sekunder när man slår på tändningen, och hela tiden när man kör på startmotorn.Och när motorn går, såklart, om man nu får igång den. Men annars ska det inte finnas någon spänning där, så man måste mäta precis när man vrider på nyckeln. (Antar att du gjort just så, men skriver för att undvika missförstånd :) ).
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]