Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
Hej där!

Ja, rubriken säger väl nästan allt.

Jag menar då en helt vanlig 940 utan immobilizer som är i fabriksutförande utan någon särskild tredjepartsutrustning.

Hur stor är risken att man blir av med en sådan? Stor eller liten? Medium?

Då är den alltså inte utrustad med eftermarknadsprodukter som riktigt dyra stereos, exklusiva fälgar eller USA blinkers.

Utifrån era upplevelser, tror ni att man får ha en sådan ifred?

SchultzDuvy
av Malmstroem
Bilar stjäls av två anledningar:
1. För att de är värda en del, eller innehåller delar som går att sälja. Till den kategorin hör oftast nyare bilar. De återfinns sällan.
2. Som transportmedel. Till den här kategorin hör lättstulna bilar -- t.ex. gamla Saabar, och andra bilar utan immobiliser. Den här typen av bilar brukar återfinnas när bränslet tagit slut...

En 940 ligger helt klart i kategori två. Den är inte lika lätt att knycka som en Saab av rätt årgång, men bristen på elektroniskt stöldskydd gör att de försvinner med jämna mellanrum.

Risken att just du blir av med din bil beror i stor utsträckning var du parkerar. Typiskt dåliga ställen är i närheten av järnvägssationer, nattbusshållplatser, centrala delar av städer och liknande där mindre nogräknade med ett behov av transporter lätt hamnar.
av rid54
Jag brukar använda en "rattkrycka" om jag ska parkera bil utan startspärr på "dåliga ställen". De kryckor som är lite dyrare är inte helt enkla att få bort och det går inte att köra med dem på plats.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vill tillägga en tredje anledning till ovanstående: Som flyktbil vid bankrån och annat. De äldre bilarna utan elektroniskt stöldskydd är överrepresenterade i den kategorin. Men de återfinns visserligen ganska snabbt, men ofta som utbrända vrak. :???:
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Min gamla 940 blev stulen en gång. Den hade inget larm men en ABUS rattkrycka. Hur kunde den tas då? -Jo man snodde nycklarna... Annars har jag aldrig hört talas om någon 940 som stulits "med skruvmejsel", men ingenting är väl omöjligt.

Rent generellt tycker jag att stöldskyddet är ganska bra på 940, för att göra två liknelser:
1. Att byta t-lås på 940 får minst tre (kommer inte ihåg exakt) skiftnycklar i haynes - att byta kamrem på volvo 850 får tre. Jag bytte alla mina lås efter stölden, och t-låset tog sin lilla tid.
2. Kolven för rattlåset på 940 är bra mycket större än på t.ex. saab 9000 (tjejens 9000 -97 blev stulen och efter att ha fått tillbaka bilen kan jag säga att denna konstruktion är rejält sämre än volvos).

Allmänna tips:
*Rattkrycka på "dåliga" ställen - skrämmer bort stöldförsöken och därmed förenlig skadegörelse.
*Sätt en dold strömbrytare för t.ex. tändning
*Sätt en dold strömbrytare för c-lås (bra om du har en sedan-bil med värdesaker i skuffen)
av roh66
Jeppe940 skrev:Min gamla 940 blev stulen en gång. Den hade inget larm men en ABUS rattkrycka. Hur kunde den tas då? -Jo man snodde nycklarna... Annars har jag aldrig hört talas om någon 940 som stulits "med skruvmejsel", men ingenting är väl omöjligt.

Rent generellt tycker jag att stöldskyddet är ganska bra på 940, för att göra två liknelser:
1. Att byta t-lås på 940 får minst tre (kommer inte ihåg exakt) skiftnycklar i haynes - att byta kamrem på volvo 850 får tre. Jag bytte alla mina lås efter stölden, och t-låset tog sin lilla tid.
2. Kolven för rattlåset på 940 är bra mycket större än på t.ex. saab 9000 (tjejens 9000 -97 blev stulen och efter att ha fått tillbaka bilen kan jag säga att denna konstruktion är rejält sämre än volvos).

Allmänna tips:
*Rattkrycka på "dåliga" ställen - skrämmer bort stöldförsöken och därmed förenlig skadegörelse.
*Sätt en dold strömbrytare för t.ex. tändning
*Sätt en dold strömbrytare för c-lås (bra om du har en sedan-bil med värdesaker i skuffen)
Ang. strömbrytare c-lås till skuffen. Det går å avaktivera c-låset till skuffen med nyckeln. Vrid låset moturs på skuffen då går det
bara låsa upp luckan med nyckeln.

Mvh.R.
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]