Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av purpledodi
Bilen la av och efter mkt felsökning så kom jag fram till att det var hallgivaren som var problemet.

Satte en kabel från mittenstiftet i kontakten som går till hallgivaren mot jord och sen kabeln från tändspolen (som går till fördelaren) och duttade mot jord samtidigt som jag hade tändningen på. Då kom det gnista. Annars har det varit helt dött på gnist fronten.

Efter många om och men så fick jag lös sprinten som håller fast allt i fördelaren. Och som skrivet i volvo handboken (hittade guide här i forumet med bilder från den) så borrade jag upp skallarna på nitarna 1-2mm. Sen tog jag dorn och hammare och smackade ut den gamla hallgivaren.

MEN. Här kom min vanliga tur (otur). Och en bit av godset i ena hålet till nitarna följde ju såklart med. Måste ha tagit i för hårt.
Så nu är frågan. Hur kan man lösa detta på ett smart sätt? Om det ens går... Sitter ju nitar på den nya hallgivaren också.

Nu ångrar man att man inte drog på skroten och mekade lös nån fördelare i djupsnön. Men ville så gärna ha nytt så jag aldrig behövde göra om detta.

Bilder:

Bild

Bild

Vettetusan om jag får till bilderna. Bifogar länkar just in case.

https://www.dropbox.com/s/wzhenf7t5s75cv7/CAM00145.jpg
https://www.dropbox.com/s/ch321x1q98dpqqk/CAM00147.jpg

Min första tanke är kemisk metall eller nåt i den stilen. Vad tros?
Senast redigerad av 1 purpledodi, redigerad totalt 0 gånger.
av purpledodi
Körde med epoxy. Fick den att sitta riktigt bra.

Men, bilen får likt förbaskat ingen gnista. Så nu börjar jag få slut på både ork och ideér.
Har bytt tändmodulen och bytt hallgivaren. När jag kopplar en kabel mellan mittenstiftet på kontakten till hallgivaren och jord, samt jorda kabeln från tändspolen så blir det gnista.

Vad kan det vara mer? Den får fram soppa osv. Bara ingen gnista
av purpledodi
SA4AQS skrev:Får halgivaren spänning då?
Har inte mätt med nåt instrument (för kallt ute, pallade inge mer). Men jag läste nånstans att om man vrider igång startmotorn så ska varvmätaren "resa på sig". Vilket den gör. Som jag förstod det så ska det betyda att den fungerar. Fick även tipset av en bilmek att jorda kontakten till den osv för att fastställa så de var den de var fel på. Men jag vettefan, kan lika gärna va trasig ändå.

Edit

Om kamremmen kuggat. Kommer det nån gnista då?
av purpledodi
Jo vi gjorde en markering sen tidigare hur den satt. Så på ett ungefär är den likadan. Tog ut ett stift å la mot jord å tänkte om vi kunde se nån sorts form av liv. Men de var tvärdött. Därför jag tänkte om kamremmen kanske kuggat, men var osäker på om det är gnista eller inte då.
av purpledodi
Det är lugnt. Jobbar med service av datorer så använder själv uteslutningsfrågor.

Jodå. Den satte vi tillbaka. Drog runt motorn knappt ett varv innan vi satt på locket så vi såg att rotorn snurrade.

Ska kirra nå mätinstrument och gnist testare imorrn å se att hallgivaren får spänning och se om alla stift får gnista. Kan ju va kablarna eller nåt simpelt även.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]