Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sören
Fläkten går enbart på högsta fart = steg 4. Fel på reglaget eller motståndet ? Är det någon som kan ange felet direkt eller ge tips på lämplig felsökning.
av Addekarlsson
I luftkanalen bakom handskfacket sitter motståndet. Byt det till ett likadant.
Det är garanterat detta motstånd som gett upp. Symptom på det = fläkten går enbart på högsta fart.
Men ta lös det du har för att hitta rätt. Det finns 2 olika motstånd nämligen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av lilleman
hej jag har haft 2fel på min fläkt först funkade bara läge 4 och det var motståndet som var kass och en tid efter så la den av helt och luktade bränt det var kontaktstycket på reglaget som hade smält ihop så jag gissar på motståndet. :)
av johan76
Lyfter denna tråd igen.

Jag har precis samma problem på min 745-90. Fläkten går enbart på läge 4. skruvade bort handsfacket för att leta efter motståndet. Hittade en "klump" som satt fast med torx i luftkanalen från fläktmotorn. Är det denna klump? Ser ut som en konding med ett pålött motstånd. Ingen som har bild på detta? Jag skall försöka infoga bild inom kort. Vad kostar ett sånt är motstånd? Kan man på något sätt mäta för att vara säker?

Tack på förhand

/Johan
av mr208cm
Jag hadde samma på min...Jag skaffa en ny fläkt från skroten.. några hundringar..MAX 3st..=)..
För d va int mitt motstånd då iaf..Tur d va enkelt att byta ut fläkten
av johan76
Jag testade fläkten när jag plockat ner allt och den snurrade och fungerade i läge 4. Menar du att det kan vara den ändå?
av mr208cm
Ja g som hadde fel...Inge haj på bilar.Tänkte på att den fungerade när jag hadde monterat ner den.
För då får den bättre kontakt med nått som ä i fläkten..Så byt ut motståndet du..
av s60t501
kan även vara fläkten som går trögt,då bräner du motståndet o i slutänden även reglaget"knappen,vredet"

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]