Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
Låsoljespray tinar inte upp dörrlåset på min 945.
fick hälla hetvatten på därren(utan att det trängde in i låset)
då tina den upp. Hur är bästa tipset på att få bort fukten samt
förhindra att det fryser igen? Haft cupekamin blåsa mot dörren
samt bilen i runt 8tim i runt 22+ en natt på jobbet.
Törs man elda på med en varmluftpistol mot låset?
Vilken slags olja är bra smörja med?
Flytta hit. +8° innan i veckan, +5 nu. Blåser gör det också så du slipper varmluftpistolen :lol: :-)-)

Skämt i all ära. "Vanlig olja" typ symaskinsolja är nog det bästa i låset. 5-56 och sådant innehåller en del vatten.
Det kan också frysa i lederna inne i dörren, då hjälper bara upptining inomhus. Och till sommaren, sprutar du in olja i dörrarna som beskrivits i en annan tråd om underredsbehandling med olja

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av joel80
Påsen med vatten är en gammal beprövad metod. :) En annan lite sämre är att andas in i låset.. men då får man in fukt så det är risk att det fryser igen om man inte ställer bilen i typ ett garage efteråt.. eller driver bort fukten med låsspray. :)
Åh, vad jag uppskattar att ha bilen inomhus när man läser här. Förut när privatbilen stod utomhus fick man hålla på så där.
Jag slipper det för det mesta nu också, tack vare värmaren och mobilappen. :)
Har garage men där står den andra bilen som inte har fjärrstyrd värmare..
Fast idag åkte volvon in i garaget.. så den tinar upp lite inför söndag då det ska bli lite "uppdateringar" på den. :)
Hej!
Varmluftpistol funkar utmärkt och skadar inte lacken!- Jo! Om du är dum nog att hålla den för nära ,under lång tid förståss! Men det är bara att hålla munstycket en bit ifrån nyckelhålet så ordnar det sig. Sen i med låsolja! Eller spruta i låsolja först och blås in i hålet sen.
Låsolja är rena döden för låsen. Okej, det är bra som en lösning när det är problem, men det är våldsamt avfettande. Låsolja i, Ok, men olja efter.

Mvh
Lennart

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]