- tis 07 jan 2014, 17:29
Detta verkar vara ett svårhittat fel för mig som gillar att skruva på äldre volvobilar och är självlärd. Det handlar om en vanlig volvo 740GL -89 B230F. Jag använde den 28 november och det var lite fuktigt ute när jag ställde den i ett kallgarage och sedan blev det kallare några dagar. När jag skulle ha den dagen därpå startade den inte Starmotorn gick runt med normal hastighet men inte ett tändslag. Jag har en tändinställningslampa som jag testade med och det kommer ingen gnista får tändspolen till fördelaren. Har varit med om tändfel förr så jag bytte Vevaxelgivaren mot en ny från volvo, ingen skillnad så då misstänkte jag Tändmodulen. Min far har en likadan bil så jag provade min tändmodul på hans bil som startade perfekt. Då forsatte jag med att flytta delar från tändsystemet så som tändspole, Tändbox, bränslebox och den bilen startar. Jag börjar då mäta att ström kommer fram till tändmodul och tändspole och att ledningen mellan tändmodul och tändspole är hel. Nu tänker jag att jag fått en trasig vevaxelgivare så jag provar även den på fars som startar. Då tog jag hans tändmodul och provade i min men det startade inte. Ska säga med att den ger inga felkoder i diagnostikuttaget varken på tändning eller bränsle. Den har gått ca 500000mil men fungerar bra när den går. Har även gjort rent de jordledningar jag hittat i motorummet. Själv har jag slut på idéer vad som är fel. Tacksam för tips. Denna tråd kanske löser problem åt fler som gillar gamla volvo
MVH
Henric
MVH
Henric
- By Xanthopteryx