Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo21
Hejsan!

Jag har ett par frågor angående Volvo V90.

1. Funkar denna bil att leka med?

2. Håller bakaxeln för rejäla starter? Dvs, Hålla in Bromsen och gasa upp till 1,500 - 2000 varv för att sedan släppa?

3. Vad gör Sport Mode på automaterna egentligen? Känner ingen skillnad ifrån Econ till Sport.

4. Bilen drar väldigt mycket bränsle och knackar en del. Ventilknack dvs, vad skulle det kunna vara för fel?

5. Har inte V90 automatiska ventiljusterare?

6. Bilen har väldigt dålig gasrespons ifrån start. När man väl kommit upp lite så pinar den på väldigt fint.

Bilen f.ö är en 98'a med 204hks motorn.
av sicnarf
Bästa bilen att busleka med på vintern är helt enkelt 740/940n.
De må vara tråkiga men starka och säkra.
Dina frågor kommer säkert nån med mera erfarenhet av bilen att svara på.
av rid54
V90-motorn har hydrauliska ventiltryckare ("självjusterande").

Knackningar kan ju vara vad som helst, när man inte kan höra dem... Ventilrörelsen borde inte knacka. Väsnas det hela tiden eller bara under något visst förhållande?

Hur mår motorn? Dålig lågvarvsrespons kanske ska föranleda att man kollar kompressionen.

Sport-läget har jag också undrat över. Jag upplevde knappt någon skillnad, kanske att den drog på uppväxlingarna lite, så att motorn kom upp i högre varv innan den växlade.

När det gäller bakaxeln (antar du menar själva bakaxelväxeln?) så ska den ju hålla för full motoreffekt under normala förhållanden. Tror inte det spelar så stor roll om man gasar på lite mot en fastbromsad bil. Drivknutarna kanske far illa i längden, vet inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
Oljan i växellådan (automat) kan bli väldigt varm när du gör så och varm olja är inte bra. Det förkortar livslängden på växellådan ordentligt.

Med vänlig hälsning
Lennart
av jaka
Hej!
Om det är ventilknatter du hör så beror det på att de hydrauliska ventilerna behöver bytas. De är visserligen "självjusterande" men små patiklar av sot o dyl sätter systemet ur funktion.
av Volvo21
Mitt jävla inlägg försvann :evil:

Iallafall! Jag skrev helt fel där :S Bilen drar 1,8L milen på blandad körning om inte lite mer. Har vänner som även tycker att bilen låter ''sjuk'' det är ju visserligen en 6'a men våran v8'a Tahoe 5,7l drar bra mycket mindre, den ligger runt 1,2l om man tar det lungt på pedalen, och när vi fick siffran 1,8l så körde min far och är nästan aldrig över 2K varv. Medans min mor körde våran tahoe och hon är väl mer gasglad.
av rid54
Sansad körning med en 960 bör kunna göras på en dryg liter per mil (alltså landsväg, inga hysteriska hastigheter). Lite mer aggressiv körning + lite Stockholmskörning, kallstarter etc skulle kunna ge 1,5 liter, kanske lite mer, per mil. Över det måste nästan vara provocerad körning eller motorfel.

Oljan i bakaxelväxeln kan tappas ur genom understa skruven i kåpan, har jag hört sägas, annars måste kåpan lossas i underkant. Nivå- och fyllpluggen sitter i kåpan. Växeln bör vara varm för att det hela ska gå att göras inom rimlig tid. OBS, förresten om bilen har slungdiff = speciall olja!
av Andis
Denna 6 borde inte knacka någonting. Dom jag hört har varit helt tysta förutom det vanliga lite små ljud när man öppnar huven och lyssnar.

1. Om den knackar gör rent vevhusventilation.
2. Kör rent motorn med ny olja och Wynns engine cleaner.

1,8 per mil låter väldigt högt tycker jag. Kan du köra en thaoe på 1,2 borrde du klara att köra V90 på 0,9-1,0 liter milen. Med samma kör sätt.
Inga motorlampor som lyser?
Kollat fel koder?
Tomgången är den helt silkes len? Eller är det oro och hård gång i den?

Med vänlig hälsning,
Andis
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]