Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Skulle byta glödlampa bakom tankmätaren på brorsans 745:a -87 och plasten under ena sidans kopparfolie hade get vika. Lödde därför fast en sladd på vardera sidan av på glödlampsfästet. Tyvärr vände jag fästet fel vid isättning vilket renderade i att en tunn kopparfolie brann av (vi hittade tursamt var den bränt av och kunde ersätta folien men tun sladd). Efter detta lyste alla lampor (vilket de hade gjort även tidigare)men när brorsan startade bilen funkade inte tankmätaren (bara ryckte till lite) och varvräknaren gick tillbaka till 0 varvtal (varvräknaren följde med gasen hur bra som helst men nålen den stannade inte på tomgångsvarvet 750V/min) när motorn gick på tomgång.
Hittade inga andra fel än den avbrunna folien som jag lagade men kan något annat ha hänt (beviseligen har något hänt ,men vad ?)
Senast redigerad av 1 jaka, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!
Ja man klantar till det ibland! :oops:
Tror inte det var en speciell del på folien som brann av,men jag ersatte den avbrunna kopparfolien,ca 2cm med en tunn sladd. Trots det betedde sig varvräknaren så att den visserligen följde med gaspedalens rörelse men varvräknarnålen stannade inte på ca 750V/m när man släppte gaspedalen utan gick ner på noll!!!
Såg ingen mer avbrunnen folie...
Köpte en begagnat instrument från -87 på Sollentunaskroten som vi ska pröva med i helgen, där fungerade även tankmätaren!

Apropå Audi så vara jag och tittade på fräsch, enligt bild på blocket, Audi 100 2,6 -93 för två veckor sedan som enligt försäljaren bara gått lite drygt 15000mil.
Åkte dit för att titta på bilen, men när jag kom dit berättar killen att han just hade krockat! Visserligen bara en liten buckla precis bakom vänstra passagerardörren mot hjulhuset. Men ändå! Det blev det ingen bilaffär! :(

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]