Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dallaz
Tjenare! Jag blev precis medlem på detta forum och tänkte ställa lite frågor.

Jag köpte mig en sunkig 744 för några dagar sen. Efter lite svordomar och startgas så gick bilen igång. Då kunde vi varva den lite lätt och köra ett varv runt verkstan på tomgång. Men efter det så vill den nästan aldrig starta. Och om den startar så dör den så fort man nuddar gasen. Jag kröp under bilen och tittade lite. Det är ingen ljuddämpare kvar, och ingen katt. Och vad jag vet så sitter lambdasonden på katten. (om jag har fel så får någon rätta mig) Och det jag kan komma fram till att det kan vara för fel är: lambdasonden, luftmassemätaren, bensinfilter.

Har mekat mycket tidigare, men aldrig på en b230f motor. Jag är dock tveksam till att det är luftmassemätaren.

Jag köpte bilen för 300 spänn. Så den är ju fortfarande värd pengarna. Den gick 2 varv på ett stubbrally innan den börja gå som en påse skit. Efter det så kunde de köra de 5km hem. Efter det har de haft igång den och kört lite men då gick den ryckigt. Det är ett tecken på att det är luftmassemätaren. Men jag tycker inte att luftmassemätaren ska ha någon funktion när man ska starta bilen eller innan motorn blivit speciellt varm.

Så min fråga är ju då om någon har knas på vad felet/felen kan vara och hur man kan undersöka det utan att slänga ut pengar på nya delar.

Snabba svar uppskattas! //Dallaz
roh66 skrev:Hej Dallaz!

Felkoder?

Mvh.R.
Fick reda på för bara nån dag sen att man kunde undersöka felkoder på 740. Ska testa det när jag tar hem bilen imon.
rid54 skrev:Gasspjällets tomgångsläge OK? Spjällägesgivaren OK? Sitter inte lambdasonden på grenrörets förlängning, dvs inte på själva katen?
Inte kollat. Vet ej något om det heller. Vad jag hört så ska lambdasonden sitta på eller precis framför katten. Men det är ett hål lite längre fram där jag misstänker att lambdasonden kan ha suttit.
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]