Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en V90 som just passerat 20.000 mil. Servad enligt boken, körd av äldre man före mig och aldrig varvad över 4.000 varv i min ägo.

De senaste veckorna har det blivit en del korta körningar där motorn inte hunnit bli riktigt varm. Bilen står utomhus och hade inte använts på 3-4 dagar. När jag startar den igår kväll går motorn mycket ojämnt på tomgång, den hackar som om den går på 5 cylindrar, fast det låter inte riktigt som det. Det hörs ett knackande läte från motorns bakre nederkant (hörs tydligast från utsidan av hjulhuset). Det låter lite som en kall dieselmotor från förr. Jag stänger av och gör ett nytt startförsök. Startmotorn låter konstigt ansträngd och motorn går fortfarande lika dåligt. Knackandet har lagt sig lite men hörs fortfarande tydligt och hela bilen vibrerar på tomgång. Vågar inte köra bilen någonstans utan lämnar den där den står.

En släkting misstänker vevlagerras. Vad tror ni? Är det "normalt" efter 20.000 mil?
Senast redigerad av 1 Nicolai, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hydrauliska ventiltryckare kan knacka ganska ordentligt om motorn stått några dagar. Håller med "föregående talare", byt olja och filter. Häll gärna i en burk "invändig motortvätt" när motorn är riktigt varm och innan du byter oljan. Har använt det till frugans Passat efter ett haveri med "totalt" igensatt oljesil. (oljetrycket försvann). Efter jag fixat motorn gjorde jag flera oljebyten med "rengöringen" och oljan blev märkbart "mörkare" på 15 min. men rengöringen i.

Mvh
Lennart
av rid54
Vevlager låter det inte som. Det uppstår inte bara sådär och inte påverkar det startljudet heller. Troligen har du fått något knas med ventillyftarna (troligen, inte säkert) och jag har haft en mycket liknande episod. Det hela löste sig genom en stunds tomgångskörning (några minuter) och sedan en rejäl varmkörning när motorn efter hand slutar knacka. Det finns (som ren upplysningsinfo) ett par olika uppfattningar om den här typen av problem, men om du får motorn att starta och den inte låter helt horriblelt, så ge den en stunds tomgångskörning och se om den "normaliserar" sig. Sedan bör du kanske som föreslagits byta olja och filter och se till att motorn får gå ordentligt varm, inklusive att nå lite över 4000 rpm en liten stund (troligen måste du hålla ögonen på hastighetsmätaren och välja "rätt växel...").
av osla
har ingen erfarenhet av dessa motorer, men däremot lite med mercedes med hydraliska lyftare. och som sagt så kan dom "hänga" sig och börja låta illa och då knackar/tickar det ganska ordentligt, byt olja och starta den och testa som tidigare sagt låta den gå en stund och höra om den börjar låta bättre. sen säger du att den inte verkar gå på alla burkar ordentligt, ta ur stiften och se hur dom ser ut och kolla gnistan
av rid54
V90 är väl typ en 960. De motorerna har ju en tändspole per cylinder och det är en del jobb med att ta ur stiften. OM det nu är lyftarna som strular, så misständer motorn pga att det inte är OK kompression i vissa cylindrar, eftersom ventilerna inte tätar. Låt motorn gå på tomgång en stund och troligen sansar den sig efter att ha börjat bli lite varm och då brukar den även tända normalt. Kvarstående misständningar är ju en annan sak och ska undersökas separat. Där får man även hjälp med felsökningen om man tar ut felkoder.
av Pxu
Ungefär sådär kan dessa motorer bli om dom inte får bli varma, big no-no att bara flytta bilen från gatan in på tomten exempelvis! Men ingen allvarig fara med motorn. Om man nu absolut måste flytta bilen så kör åtminstone såpass varmt att tempmät orkar upp halvvägs. En massa kortkörningar är inget för 960 :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Mycket kortkörningar är inte bra för någon bil (motor).

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]