Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, har nydligt bytt bort min merca mot en 740glt som inte starta, igår så starta den gick väldigt ojämnt ibland och ibland gick den som den skulle. Då den gick ojämnt och dåligt så fick jag pumpgasa den upp i varv, drog man full gas så dog den! Har lödigt om det vita reläet som sitter vid säkringarna (tappat namnet på de :( )
Idag så starta den inte alls, ifall jag pumpgasa riktigt j#vla fort så ville den till på att hosta igång!
Det är riktigt jävla mycket tattarmek på denhär bilen.
Men bland annat så går det ett kabelhölje med en svartslang från torpedväggen, som är avkapad..
Bild

Samt hitta jag den här! Vars ska den sitta? ?:-/
Bild
Jag antog att den skulle sitta ihop med denhär kontakten som är inringad, för hitta ingen annan!
SA4AQS skrev:Kontakten har varit till pressostaten till ac:n, slangen kan ha varit till farthållare? eller något annat vakuum relaterat till tex ac:n
Har varken ac eller farthållare ??:-/ och tycker ju det är konstigt att ta bort sånt!
Du kollade väl runt i motorrummet innan du köpte bilen? Jag brukar direkt avstå från såna bilar om jag ser sånt här och de inte kan ge riktiga förklaringar. Om din bil har startat och gått bra tidigare så har de lösa slangarna knappast med dina startproblem att göra. Nu till ditt problem. Bilen startar alltså inte alls fast startmotorn går. Den vill inte tända? Vad är det för årsmodell du har, 88B? Kan du ta felkoder? Om du har en sån där felkodsläsare på Vänstersida i motorrummet så har du en 88b http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811
Har du gnista och soppa fram till stiften? Bränsleproblem? Hur mycket finns i tanken? Pumpen/pumparna ok? Tändkablar sitter på ordentligt?
Vitarelät heter bränslerelät. Testa med en annan från skroten kanske. http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... cering.jpg
sicnarf skrev:Du kollade väl runt i motorrummet innan du köpte bilen? Jag brukar direkt avstå från såna bilar om jag ser sånt här och de inte kan ge riktiga förklaringar. Om din bil har startat och gått bra tidigare så har de lösa slangarna knappast med dina startproblem att göra. Nu till ditt problem. Bilen startar alltså inte alls fast startmotorn går. Den vill inte tända? Vad är det för årsmodell du har, 88B? Kan du ta felkoder? Om du har en sån där felkodsläsare på Vänstersida i motorrummet så har du en 88b http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811
Har du gnista och soppa fram till stiften? Bränsleproblem? Hur mycket finns i tanken? Pumpen/pumparna ok? Tändkablar sitter på ordentligt?
Vitarelät heter bränslerelät. Testa med en annan från skroten kanske. http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... cering.jpg
Jo, jag känner (halvt) han som ägde bilen innan, så jag vet att den har funkat som den ska, mitt iallt en dag så ville den inte riktigt gå som den ska nå mer! Jo den tänder och den får soppa (tidigare iallafall) Jag kan ta felkoder. Jag har haft igång bilen, Ska tanka imorgon (trasig tankmätare) och kolla stiften/gnistan. Tändkablar har jag kollat, dom sitter på! Pumparna ska jag å ta och kolla över
Tja!
Har lött om kablarna till förpumpen, så den funkar nu! Då starta jag bilen, den gick sisådär halv dåligt! Har inte fått igång den sen igen
Får upp en felkod på 2an.. 1-3-1
Som jag har fattat de så ska de vara vevaxelgivaren, tog lös den samt fördelarlocket och rengjorde.
Starta inte då heller.. Riktigt less :cry:
Någon som vet om 1-3-1 är vevaxelgivaren? Passar vevaxelgivare från volvo 760?
740rääger skrev:Tja!
Har lött om kablarna till förpumpen, så den funkar nu! Då starta jag bilen, den gick sisådär halv dåligt! Har inte fått igång den sen igen
Får upp en felkod på 2an.. 1-3-1
Som jag har fattat de så ska de vara vevaxelgivaren, tog lös den samt fördelarlocket och rengjorde.
Starta inte då heller.. Riktigt less :cry:
Någon som vet om 1-3-1 är vevaxelgivaren? Passar vevaxelgivare från volvo 760?
Var glad att det är en 88b och inte 88a! Nu kommer du relativt billigt undan om det är vevaxelgivaren
du måste byta! På 88a så får du byta hela fördelaren då givaren sitter i den!
Om man tittar på översta bilden så ser man tydligt att den har en kopplingsvajer (88A) men strax ovanför ser man kabeln till vevaxelgivaren (88B). Den kabeln borde man sett på den undre bilden också, bakom fördelaren, den kanske ligger lite utanför bilden. Kanske bytt motor?
131 på 2-ans uttag är varvtalssignal

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Om man tittar på översta bilden så ser man tydligt att den har en kopplingsvajer (88A) men strax ovanför ser man kabeln till vevaxelgivaren (88B). Den kabeln borde man sett på den undre bilden också, bakom fördelaren, den kanske ligger lite utanför bilden. Kanske bytt motor?
131 på 2-ans uttag är varvtalssignal

Mvh
Lennart
Måste vara bytt motor, eftersom det har varit ac i bilen (sitter inte nu) samt att det är bytt från fönstervevar till elhissar :)

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]