Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
Jag har haft bilen i 8 år och ej bytt olja.
Användarvisningsbild
av toorop
Glidan skrev:Jag har haft bilen i 8 år och ej bytt olja.

byt gärna. ja har inte bytt nån gång men behöver nog göra det snart. ,
skadar ju inte att göra det

129kr biltema

ska med byta olja och undrar vilken av dem är returen?
http://www.ladda-upp.se/bilder/lkximxxtgmqedz/
folk får gärna skriva vad för olja..
övre, nedre?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om jag inte minns fel har inte Volvo någon bytesintervall på servoljan. Det har dom inte på växellådan eller bakaxeln heller (automat undantagen). En bra regel är nog c:a 10000 mil. Servo oljan går inte att byta "på vanligt" vis, man får suga upp det som finns i behållaren, hälla på nytt, vrida hjulen fulla utslag, suga ut, hälla på nytt. 3 - 4 gånger gjorde jag det för 4 år sedan, men det är nog dags igen nu, det var nog aldrig gjort under dom 40000 mil den gått då. Bytte på både växellådan och bakaxeln, sedan "pajade" overdriven, men det är en annan sak... :roll:
Oljan är samma som till växellådan ATF Typ G (overdrivlådan).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av toorop
lennarte skrev:Om jag inte minns fel har inte Volvo någon bytesintervall på servoljan. Det har dom inte på växellådan eller bakaxeln heller (automat undantagen). En bra regel är nog c:a 10000 mil. Servo oljan går inte att byta "på vanligt" vis, man får suga upp det som finns i behållaren, hälla på nytt, vrida hjulen fulla utslag, suga ut, hälla på nytt. 3 - 4 gånger gjorde jag det för 4 år sedan, men det är nog dags igen nu, det var nog aldrig gjort under dom 40000 mil den gått då. Bytte på både växellådan och bakaxeln, sedan "pajade" overdriven, men det är en annan sak... :roll:
Oljan är samma som till växellådan ATF Typ G (overdrivlådan).

Man ska vad jag hört aldrig tömma behållaren, fick som svar av en att ta loss returen, be en vän gå in i bilen, dra fullt vänster/höger när returen ligger i en pet flaska, man fyller hela tiden på ný. för att inte luft ska in, till slut kommer den nya i behållare (pet flaskan" och då är systemet nytt. ja kan ha fel, men låter enkelt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Motorn ska givetvis inte inte vara igång, och framhjulen "hänga fritt".

Mvh
Lennart
av Glidan
tack jag skall läsa noggrant.kompisen fuskade med bromsvätskan och det blev dyrt

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]