- sön 10 feb 2013, 09:42
Spjällägesbrytaren består ju av två strömbrytare. Den ena sluter när pedalen är uppsläppt, den andra när pedalen nästan är i botten. I mellanläge är båda brytarna öppna.
Så, vid uppsläppt pedal ska det vara 0 ohm mellan två av stiften och oändlig resistans ("1") till det tredje, vid mellanläge oändlig resistans mellan alla tre stiften, vid pedalen i botten 0 ohm mellan det ena och det tredje stiftet och oändlig resistans till det andra. Dessa mätningar gör man alltså på själva spjällägesbrytaren, med kontaktstycket borttaget.
Förutsatt att du hanterat multimetern rätt har du fel på spjällägesbrytaren. Det kanske kan ha samlats fukt i den som fryser när det blir kallt?
Tillägg: Du kan prova att starta med spjällägesbrytaren urkopplad. Det går bra även när det är kallt (jag har provat), men tomgången blir hög och antagligen går det inget vidare att köra med bilen (det har jag inte provat). Det finns en del missuppfattningar om hur spjällägesbrytaren och tomgångsventilen samverkar, några av dem har uttryckts tidigare i tråden. Det är *inte* så att tomgångsventilen öppnar när man släpper upp gaspedalen, snarare är tomgångsventilen öppen för det mesta, men *stänger* lite när motorn går på tomgång.
Tillägg 2: På min Ltt -96 verkar det faktiskt inte finnas någon brytare för "fullgas" i spjällägesbrytaren. Det är i sig inget problem, för den funktionen används inte på turbomotorerna (men däremot på sugmotorerna, som har samma kontakt). Enligt Volvos lista ska det ändå vara samma komponent där, så antingen stämmer inte deras tabeller (vilket inte är helt onormalt) eller har någon bytt ut den, eller är det fel på den. Men brytaren för uppsläppt pedal måste finnas och fungera, annars blir det fel.