Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Det är alltid roligt att kunna hjälpa till ....

ETT STORT TACK SJÄLV Bricoleuren .

Ha det bra allihopa och kör försiktigt

mvh

Robban
av Bricoleuren
God morgon!
Tyvärr, problemet är kvar i oförminskad storlek. Minus 5 grader kl 7 och lika svårstartad som vanligt,

Har inte haft tid att skruva loss spjällägeskontakten men snabb-mätt den. Mellan nedre stift och mitt = 10,8ohm och mellan mitten och det övre är det 8,6.

Det blir ingen skillnad på resistans hur man än vrider och hur det än klickar i kontakten. Kan detta vara rätt och vet nån vilka värden man ska ha när den är frisk?

Det blir en 1:a på displayen mellan de yttre stiften i alla lägen.

Suck

//H
av NilsO
Spjällägesbrytaren består ju av två strömbrytare. Den ena sluter när pedalen är uppsläppt, den andra när pedalen nästan är i botten. I mellanläge är båda brytarna öppna.

Så, vid uppsläppt pedal ska det vara 0 ohm mellan två av stiften och oändlig resistans ("1") till det tredje, vid mellanläge oändlig resistans mellan alla tre stiften, vid pedalen i botten 0 ohm mellan det ena och det tredje stiftet och oändlig resistans till det andra. Dessa mätningar gör man alltså på själva spjällägesbrytaren, med kontaktstycket borttaget.

Förutsatt att du hanterat multimetern rätt har du fel på spjällägesbrytaren. Det kanske kan ha samlats fukt i den som fryser när det blir kallt?

Tillägg: Du kan prova att starta med spjällägesbrytaren urkopplad. Det går bra även när det är kallt (jag har provat), men tomgången blir hög och antagligen går det inget vidare att köra med bilen (det har jag inte provat). Det finns en del missuppfattningar om hur spjällägesbrytaren och tomgångsventilen samverkar, några av dem har uttryckts tidigare i tråden. Det är *inte* så att tomgångsventilen öppnar när man släpper upp gaspedalen, snarare är tomgångsventilen öppen för det mesta, men *stänger* lite när motorn går på tomgång.

Tillägg 2: På min Ltt -96 verkar det faktiskt inte finnas någon brytare för "fullgas" i spjällägesbrytaren. Det är i sig inget problem, för den funktionen används inte på turbomotorerna (men däremot på sugmotorerna, som har samma kontakt). Enligt Volvos lista ska det ändå vara samma komponent där, så antingen stämmer inte deras tabeller (vilket inte är helt onormalt) eller har någon bytt ut den, eller är det fel på den. Men brytaren för uppsläppt pedal måste finnas och fungera, annars blir det fel.
av Bricoleuren
Hej! Tack!
Verkar inte bättre än att nå't inte stämmer med den där.

Alla värden jag gav gällde då jag redan startat motorn redan (fast de var såklart avslagen vid mätningen). Som sagt, jag har ställt in den så att det klickar till direkt efter att spjället öppnat.

Jag upprepade mätningarna ett par gånger för att utesluta mätfel / dålig kontakt men fick samma värden (+/- nån tiondel) hela tiden, oavsett hur spjället stod var värdena desamma. Jag ska dubbelkolla och mäta en gång till i eftermiddag.

//H
Användarvisningsbild
av robban67
NilsO skrev:Spjällägesbrytaren består ju av två strömbrytare. Den ena sluter när pedalen är uppsläppt, den andra när pedalen nästan är i botten. I mellanläge är båda brytarna öppna.
Så, vid uppsläppt pedal ska det vara 0 ohm mellan två av stiften och oändlig resistans ("1") till det tredje, vid mellanläge oändlig resistans mellan alla tre stiften, vid pedalen i botten 0 ohm mellan det ena och det tredje stiftet och oändlig resistans till det andra. Dessa mätningar gör man alltså på själva spjällägesbrytaren, med kontaktstycket borttaget.
Förutsatt att du hanterat multimetern rätt har du fel på spjällägesbrytaren. Det kanske kan ha samlats fukt i den som fryser när det blir kallt?
Tillägg: Du kan prova att starta med spjällägesbrytaren urkopplad. Det går bra även när det är kallt (jag har provat), men tomgången blir hög och antagligen går det inget vidare att köra med bilen (det har jag inte provat). Det finns en del missuppfattningar om hur spjällägesbrytaren och tomgångsventilen samverkar, några av dem har uttryckts tidigare i tråden. Det är *inte* så att tomgångsventilen öppnar när man släpper upp gaspedalen, snarare är tomgångsventilen öppen för det mesta, men *stänger* lite när motorn går på tomgång.
Tillägg 2: På min Ltt -96 verkar det faktiskt inte finnas någon brytare för "fullgas" i spjällägesbrytaren. Det är i sig inget problem, för den funktionen används inte på turbomotorerna (men däremot på sugmotorerna, som har samma kontakt). Enligt Volvos lista ska det ändå vara samma komponent där, så antingen stämmer inte deras tabeller (vilket inte är helt onormalt) eller har någon bytt ut den, eller är det fel på den. Men brytaren för uppsläppt pedal måste finnas och fungera, annars blir det fel.
Hej

Spjällägesgivaren har antingen öppet eller enbart stängt läge dvs oändlig ( öppen ) resistans eller 0 resistans ( stängd ) som Nils Ö skriver , du skall inte ha några värden där mellean.

mvh

Robban
av Bricoleuren
Hej igen!
Efter långkörning (30 minuter på motorväg + lite till) så får man nu helt andra värden. Känner man på kontakten så märker man oxå att den är varm och go (uppvärmd av motorn).

Resistansen är nu;
-Nedre stift till mitten 2,2 ohm, direkt när det klickar i kontakten så bryts det och mätarn visar 1 (ingen kontakt)
-Övre stift till mitten 2,1 ohm, oavsett läge, alltså påverkas inte alls av spjälläget
-Nedre till övre stift, fortsatt oändlig resistans, ingen kontakt oavsett läge

Helt klart så påverkas (ökar!) resistansen i kontakten med sjunkande temperatur alltså! Snabbt överslag ger ju att strömmen genom den i kyla är åtminstone 5ggr lägre (skrev jag inte typ 9-10 ohm imorse? Kan inte kolla simultant nu när jag skriver på telefonen). Hur som helst, den mår inte bra!

Ska skruva ur skiten ikväll och mäta upp den på köksbordet under bättre förhållanden än under motorhuven. Ska testa med 5-56, frysen och annat för att se om man får nån skillnad osv... Helt klart bör den bytas ut!

Frågan är om ni tror att detta kan ha haft med problematiken att göra? Enligt en gammal tråd som Tuxedo(?) hittade hade en annan bilägare med liknande problem löst sitt genom byte...

På återbördande...

/H
Användarvisningsbild
av emwtur
man skulle ju kunna tänka sig att man fixar en korrekt koppling med lite kablar som ersätter den riktiga kontakten och kollar om den startar när den är kall !
av Bricoleuren
Ja, jag funderade på det, att helt enkelt bygla förbi den på morgonkvisten. Borde ju funka!
Nu är det efter en timme i rumstemperatur nere på 1 ohm! Ska testa att frysa ner den nu..

När jag ändå tog bort den provade jag att starta och köra bilen utan kontakt. Funkade precis lika bra som med, ingen som helst skillnad :-)

//H
av Bricoleuren
Jaha.
Efter nedfrysning ett par timmar (-25°C i frysen) beter den sig nu plötsligt precis som jag förstått att den ska (suck).

På köksbordet ser man nu att stiften är numrerade. 3 (övre), 18 (mitten), 2 (nedre). Jag förstår det som att stift 18 får ström hela tiden och att stift 3 talar om när det är fullgas medans stift 2 är det som talar om att det är tomgång (stängt spjäll).

Mätresultat:

Stift 3:
0 gas = ingen kontakt
full gas = 1,0 ohm (= kontakt)

stift 2:
0 gas = 1,1 ohm (= kontakt)
0<full gas = ingen kontakt

Alltså vid 0 gas så får stift 2 signal, när man sen rör gasen klickar det till och då bryts kontakten på stift 2. Det finns sen ingen signal från spjällägesgivaren förrän vid fullgas igen då signalen går ut via stift 3. Alltså ingen ledning i något annat läge än 0 gas och full gas.

Om jag har rätt i att dessa värden är precis som de ska (vilket känns troligt) så borde man ju nästan rusa ut, skruva dit den och provstarta bums. Startar den inte då, trots riktiga värden (man kan ju mäta en eller två ggr extra) så ligger ju garanterat problemet nå´n annanstans. Visst, eftersom jag fått så varierande mätresultat under dagen så bör den ju bytas ut ändå såklart..

Det var förresten Kloge (tack Kloge!) och ingen annan som hittat en tråd skriven av js1 där han beskriver liknande bekymmer med sin 850 (tror jag det var). Dessa försvann helt efter byte av spjällägesgivare.

Nu verkar det som att hans modell var/är en potentiometer, alltså ett vridmotstånd med två stift och varierande resistans beroende på vinkeln (0-3000 ohm). Min, däremot, har ju tre stift och inga vridbara motsånd utan är bara "på eller av". I morse fick jag ju dock resistans (i det här fallet tecken på kontakt) på två stift samtidigt. Detta måste ju ge datorn svårt att bestämma sig, eller hur? "Är det 0 gas eller full gas? Jag får motsägelsefulla uppgifter här", borde den tänka...

Är det nå´n som vet vad datorn använder de här signalerna till? Alltså vid start kontra full gas.. Vilka enheter (förutom då tomgångsmotorn/ventilen) är det som slår till eller ifrån beroende på hur gasspjällägesgivaren står? Nå´n som kan förklara? Tänker på om det finns nå´t annat i den här "kretsen" av grejjer förutom spjällkontakt och tomgångsmotor som freakar ut och som bör kontrolleras i samband med detta.

//H
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 22
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5