Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
#129156
lam skrev:ps
när jag tittade bakom fördelaren där impulsgivaren är plac såg jag något som fick mig att hicka till(
ag trodde att hela infästningen hade exploderat
Det var en "grov huggen" öppning för fästet till givaren (allt satt fast men..)
är detta normalt eller har något hänt?
avståndet givare hjulet måste väl vara exakt eller?
Vet inte riktigt hur du menar... Bästa är att se en bild av det...
Impulsgivaren sitter i en liten hållare och ja, den är väldigt känslig då det
måste ha ett perfekt avstånd mellan givare och svänghjul.
av lam
#129166
av lam
#129167
Det var hålet runtomkring som var lite "grovhugget"
det är lite trångt så det var svårt att se men själva hållaren ser ok
Jag hade en iden att det kunde vara något i hålet eller i närheten som störde
givaren

Hur får jag med en bild ???
Användarvisningsbild
av js1
#129168
lam skrev:JS1
Har svärfar bytt impulsgivaren??(290kr Mekonomen)
Det är trots allt det första som man misstänker i detta fallet
Det andra är ...(om jocke har rätt ang 500mv så finns det inga andra alt)
Jag skall ju själv prova igen!

9000kr för va'då ??
Nej, vi har inte byt nånting. Jag tror inte riktigt på det där, vi har gnista och den går ju att "fusk"-starta. Impulsgivaren behövs ju även där och då går den men det är min egna "amatörteori".

9000.- för en LH-box.

Ang din varvräknare:
Jag testade på firmans 940:a nu på morgonen och där hoppar varvräknarnålen de första varven innan motorn tänder. Det är iofs en
97:a med lättrycksturbo, tror den har motronic.

(I samma test med min 850 ligger nålen helt still tills motorn tänder men den har ju å andra sidan helt annat system (Fenix 5.2)

Skriv när du bytt givaren ikväll om hur det gått.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#129187
js1 skrev:
lam skrev:JS1
Har svärfar bytt impulsgivaren??(290kr Mekonomen)
Det är trots allt det första som man misstänker i detta fallet
Det andra är ...(om jocke har rätt ang 500mv så finns det inga andra alt)
Jag skall ju själv prova igen!

9000kr för va'då ??
Nej, vi har inte byt nånting. Jag tror inte riktigt på det där, vi har gnista och den går ju att "fusk"-starta. Impulsgivaren behövs ju även där och då går den men det är min egna "amatörteori".

9000.- för en LH-box.

Ang din varvräknare:
Jag testade på firmans 940:a nu på morgonen och där hoppar varvräknarnålen de första varven innan motorn tänder. Det är iofs en
97:a med lättrycksturbo, tror den har motronic.

(I samma test med min 850 ligger nålen helt still tills motorn tänder men den har ju å andra sidan helt annat system (Fenix 5.2)

Skriv när du bytt givaren ikväll om hur det gått.
Ju högre varv på svänghjulet, ju högre spänning från givaren.
Det betyder inte att den ger optimal spänning då motorn går... Vilket bl.a. kan märkas av högt HC.
Användarvisningsbild
av js1
#129191
Jocke S skrev: Ju högre varv på svänghjulet, ju högre spänning från givaren.
Det betyder inte att den ger optimal spänning då motorn går... Vilket bl.a. kan märkas av högt HC.
Intressant det där. Svärfar brukar ha jävligt svårt att få bilen godkänd på bilprovningen just för avgasvärdena.
av lam
#129253
Det var inte impulsgivaren :(
Jag har köpt en ny på volvo och det va inte den
men ohmtalet var högre(182 ohm) än den på mekonemen 165 ohm(jag fick mäta på en av deras)
Nu till rura nr 1
1 Impulsgivaren skickar signal till EZ
2 Ez skickar sedan till LH
3 LH öppnar spridarna

Vid "rullning" allt OK
Vid "testkörning" allt OK
Vid "startmotor" NO

Vilka jordar är det som användes??
Jag upptäckte att EZ och LH
är ej jordade på plats utan går i kabel och jordas i motorrummet
Användarvisningsbild
av js1
#129257
Håll dig till Onsdag, då ska "vår" bil in på Bilia (och få domen).
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#129276
Signaljord till LH = stift 5 sitter med brun kabel på insuget. Den är även överbyglad till stift 19 & 29. Dessutom går den via stift 5 & 8 på ett 8-poligt kontaktstycke vid höger hjulhustorn.

Signaljord till EZ-K = stift 20 sitter med brun kabel på insuget. Dessutom går den via stift 3 på ett 8-poligt kontaktstycke vid vänster hjulhustorn.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]