- tis 28 feb 2017, 07:54
#1153492
Lite långt att köra
Tankade igår (Ingo)11:72 kr, bensinpriser.nu säger 11:97 kr :-O)
E85 = 17,95 kr/mil, 98 0ktan 17.72 kr/mil
Vet ej vad 98 oktan kostade igår så uträkningen ovan är på dom priser som står på bensinpriser.nu's hemsida.
Min milkostnad på gårdagens pris är 17:58 kr/mil.
Har (efter samtal med "Torbjörn" http://www.etanol.nu) sänkt bränsletrycket ordentligt. Var innan på drygt 4,5bar. Då sänkte jag det (efter jag bytt till större spridare) tills felkoderna slutade att komma. Han har en "teori" om detta, han skrev så här
För länge sedan gjorde jag den erfarenheten på en Volvo med LH 2.4 att man kan köra korta körningar eller i stadstrafik nästan hur länge som helst med mycket felaktigt bränsletryck (eller, just i det här fallet, spridare av fel typ), utan att felkoder dyker upp. Det verkar som om det är först om lambdaregleringen ligger nära ett ändläge under längre tid vid landsvägskörning som det sätts felkod
Jag kör ju sällan längre sträckor så med tanke på hur mycket större dom "nya" spridarna är borde jag kunna köra på betydligt lägre tryck. Så jag sänkte trycket till 2 bar och problemen med "som en 240 med full choke" försvann :lol: Alltså får motorn betydligt mindre bränsle vid start med "chokeknappen" och då förmodligen mindre bränsle oreglerad (innan lambdan börjar fungera). När motorn blir varm känns det att den får för lite och fick felkod 2-3-2 igen. Höjde trycket i omgångar och kör nu på 3 bar (inte kollat felkoder än) och motorn "spinner som en katt". Alla tryck är med vakuum på BTR-en
Tankade igår (Ingo)11:72 kr, bensinpriser.nu säger 11:97 kr :-O)
E85 = 17,95 kr/mil, 98 0ktan 17.72 kr/mil
Vet ej vad 98 oktan kostade igår så uträkningen ovan är på dom priser som står på bensinpriser.nu's hemsida.
Min milkostnad på gårdagens pris är 17:58 kr/mil.
Har (efter samtal med "Torbjörn" http://www.etanol.nu) sänkt bränsletrycket ordentligt. Var innan på drygt 4,5bar. Då sänkte jag det (efter jag bytt till större spridare) tills felkoderna slutade att komma. Han har en "teori" om detta, han skrev så här
För länge sedan gjorde jag den erfarenheten på en Volvo med LH 2.4 att man kan köra korta körningar eller i stadstrafik nästan hur länge som helst med mycket felaktigt bränsletryck (eller, just i det här fallet, spridare av fel typ), utan att felkoder dyker upp. Det verkar som om det är först om lambdaregleringen ligger nära ett ändläge under längre tid vid landsvägskörning som det sätts felkod
Jag kör ju sällan längre sträckor så med tanke på hur mycket större dom "nya" spridarna är borde jag kunna köra på betydligt lägre tryck. Så jag sänkte trycket till 2 bar och problemen med "som en 240 med full choke" försvann :lol: Alltså får motorn betydligt mindre bränsle vid start med "chokeknappen" och då förmodligen mindre bränsle oreglerad (innan lambdan börjar fungera). När motorn blir varm känns det att den får för lite och fick felkod 2-3-2 igen. Höjde trycket i omgångar och kör nu på 3 bar (inte kollat felkoder än) och motorn "spinner som en katt". Alla tryck är med vakuum på BTR-en
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V