Tack som 17 Kloge!
Verkar som att Js1:s problem uppstod precis på samma sätt som mina, alltså endast vid kallgrader. Även om symptomen skiljer sig lite åt (min brukar t.ex. inte varva upp och dö) så kan det ju ändå vara samma grundfel! Och precis som i mitt fall så trodde han sig ha löst det eftersom problemen försvann (han bytte tomgångsmotor och jag bytte stift, fördelare, kablar och hela rasket förra vintern) men sen kom de tillbaks som ett brev på posten vintern efter igen. Mycket intressant!!!
Jag har själv varit inne på nå´t liknande de senaste dagarna, att det skulle kunna vara nå´t fuffens med spjällägesgivaren. Efter att Tuxedo frågat om jag kontrollerat den vid de tillfällen den inte startat så har den tanken kliat mig i bakhuvudet (och det har jag men inte lika vetenskapligt som den här killen).
Jag har bara lyssnat efter "klicket" och det kommer inte förrän man öppnar spjället (=bra) men visst kan det ev. bli kortis eller liknande
inne i den kontakten likväl som i vilken annan som helst. Ska banne mig skruva av den och lägga den i frysen så snart jag hinner med!
Har bara jobbat som en tok hela helgen och nu är det ny arbetsvecka men jag hann i alla fall skruva loss insugsslangen igår och kunde konstatera att det inte är skitigt i insuget / gasspjället (så långt man kan se med ficklampa och tandläkarspegel). Konstaterade oxå att gasspjället mycket riktigt är tvärstängt vid tomgång. Inte en tillstymmelse till glipa. Mycket tyder alltså på att det i min version av styrsystem skall vara det (helt stängt alltså) och att luftmängden vid start helt bestäms av tomgångsmotorn (som ju NilsO trodde).
En sak som jag inte riktigt fattar (nå´n får gärna förklara) är dock följande;
Om nu bilen är svårstartad i kyla (men startar bra i värme) pga felaktig blandning, borde inte blandningen vara för mager då? Alltså, teoretiskt skulle man vilja choka (=stänga lufttillförseln) och inte öppna. Har jag rätt? Varför blev den då sur, om blandningen var mager? Kanske den kan bli ändå iofs, om den aldrig startar så blir väl stiften kanske blöta tids nog, eller?
Och om man då tänker sig att blandningsfelet beror på att tomgångsmotorn kopplas ifrån (av en eller annan anledning) borde detta betyda att (för den stänger ju när den inte får ström) endast den lilla springan som ska förhindra att motorn dör vid motorbroms mm. är öppen...
Om det resonemanget är riktigt, innebär detta då att tomgångsventilen vid kallstart i princip skall vara helt stängd? Alltså i läget mellan "död-läge" (=springan) och öppen. I så fall skall motorn starta, i princip, bara på den mängd luft som den får via vevhusventilationen (eftersom gasspjället oxå är stängt vid start) - vilket måste vara jävligt lite luft med tanke på den slangens diameter
Skulle man då efter en kall natt helt enkelt testa att skruva loss slangen som går från tomgångsmotorn till insuget occ plugga denna innan man sätter sig i bilen och startar. Bara som en test, innan man provar nå´t annat. Skulle den starta / tända då på en gång (men sen förstås kanske inte orka gå på tomgång) så visste man ju att felet låg där... Fattar ni vart jag vill komma?
//H