Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
Tack som 17 Kloge!
Verkar som att Js1:s problem uppstod precis på samma sätt som mina, alltså endast vid kallgrader. Även om symptomen skiljer sig lite åt (min brukar t.ex. inte varva upp och dö) så kan det ju ändå vara samma grundfel! Och precis som i mitt fall så trodde han sig ha löst det eftersom problemen försvann (han bytte tomgångsmotor och jag bytte stift, fördelare, kablar och hela rasket förra vintern) men sen kom de tillbaks som ett brev på posten vintern efter igen. Mycket intressant!!!

Jag har själv varit inne på nå´t liknande de senaste dagarna, att det skulle kunna vara nå´t fuffens med spjällägesgivaren. Efter att Tuxedo frågat om jag kontrollerat den vid de tillfällen den inte startat så har den tanken kliat mig i bakhuvudet (och det har jag men inte lika vetenskapligt som den här killen).

Jag har bara lyssnat efter "klicket" och det kommer inte förrän man öppnar spjället (=bra) men visst kan det ev. bli kortis eller liknande inne i den kontakten likväl som i vilken annan som helst. Ska banne mig skruva av den och lägga den i frysen så snart jag hinner med!

Har bara jobbat som en tok hela helgen och nu är det ny arbetsvecka men jag hann i alla fall skruva loss insugsslangen igår och kunde konstatera att det inte är skitigt i insuget / gasspjället (så långt man kan se med ficklampa och tandläkarspegel). Konstaterade oxå att gasspjället mycket riktigt är tvärstängt vid tomgång. Inte en tillstymmelse till glipa. Mycket tyder alltså på att det i min version av styrsystem skall vara det (helt stängt alltså) och att luftmängden vid start helt bestäms av tomgångsmotorn (som ju NilsO trodde).

En sak som jag inte riktigt fattar (nå´n får gärna förklara) är dock följande;
Om nu bilen är svårstartad i kyla (men startar bra i värme) pga felaktig blandning, borde inte blandningen vara för mager då? Alltså, teoretiskt skulle man vilja choka (=stänga lufttillförseln) och inte öppna. Har jag rätt? Varför blev den då sur, om blandningen var mager? Kanske den kan bli ändå iofs, om den aldrig startar så blir väl stiften kanske blöta tids nog, eller?

Och om man då tänker sig att blandningsfelet beror på att tomgångsmotorn kopplas ifrån (av en eller annan anledning) borde detta betyda att (för den stänger ju när den inte får ström) endast den lilla springan som ska förhindra att motorn dör vid motorbroms mm. är öppen...

Om det resonemanget är riktigt, innebär detta då att tomgångsventilen vid kallstart i princip skall vara helt stängd? Alltså i läget mellan "död-läge" (=springan) och öppen. I så fall skall motorn starta, i princip, bara på den mängd luft som den får via vevhusventilationen (eftersom gasspjället oxå är stängt vid start) - vilket måste vara jävligt lite luft med tanke på den slangens diameter :-)

Skulle man då efter en kall natt helt enkelt testa att skruva loss slangen som går från tomgångsmotorn till insuget occ plugga denna innan man sätter sig i bilen och startar. Bara som en test, innan man provar nå´t annat. Skulle den starta / tända då på en gång (men sen förstås kanske inte orka gå på tomgång) så visste man ju att felet låg där... Fattar ni vart jag vill komma?

//H
av Bricoleuren
Nej, självklart tänder inte motorn på ren bensin, det fattar väl vem som hels!
Men, glipan i tomgångsmotorn som är kvar i "dödläge" ger vid varm motor en tomgång på ca 1000-1100 rpm, alltså ca 200 varv mer än normal tomgång (jag har testat), det motsvarar alltså "lite lätt gas". Och om vi då antar att tomgångsmotorn inte är inkopplad så står den i sitt viloläge på "lätt gas".

En kall motor i 20 minusgrader brukar inte vilja starta med "lätt gas", utan tvärtom vilja ha mindre luft och mer bränsle. Chokas eller primas alltså.

Därav min undran...

Kanske att "lätt gas" tillsammans med dubbla mängden bränsle (som ju borde vara fallet eftersom spridarna öppnar dubbelt så många ggr vid kallstart som vid körning) är för fett förstås...

Men, det spelar inte så stor roll egentligen, mest nyfiken på hur det där systemet egentligen fungerar och om ni tror att den (då det strular) skulle kunna luras igång med mindre luft istället för mer. Enda sättet att få reda på det är väl att testa.

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Låter som följer med resonemanget i tråden och beroende på vad du gjort som :

Eftersom den inte startar utan att du hjälper till med gasspjället efter ett tag borde det innebära att från början ( utan öppet gasspjäll ) får den för mkt soppa och kan inte starta pga för mkt bensin gentemot luften för att sedan när du tillför luft genom att öppna gasspjället får den luft och då sakta men säkert får igång den nersurade motorn .

Slutsats borde vara att den från början får för lite luft och borde då innebära att själva gasspjället ska vara lite lite öppet .

Fråga1 : Har du provat att justera upp spjället en liten aning ?
fråga2 : Själva klicket i gasspjällskontakten hörs direkt när du vrider på den ( ska vara ställt så precist ) ?
Fråga3 : Tomgångsmotorns glipa i "nolläget" dvs när den är "stängd" hur stor är den ( uppskattningsvis ) ?
fråga4 : Om du enbart hänger av slangen som går TILL tomgångsmotorn från insugsslangen ( innan spjället ) , hur går motorn då ( ska gå men väldigt ojämt och illa , hosta hela tiden ) ?

Jag är väldigt nyfiken på hur effekten blir av ovanstående och i fråga 4 så blir den då beroende enbart av den lilla luftglipan från spjället som tillsammans med tomgångsmotorn bildar den totala tomgångsmängden samt att jag är inne på den varianten att det ska vara en liten glipa i spjället .

Den här bilden är tagen direkt från volvos egna servicebok , den längst ner är den jag lutar mig på .

Bild

mvh

Robban
av Bricoleuren
Ja, den frågan ställer jag mig oxå.

Och, hur mycket gör ett halvt varv på en M5:a på spjället egentligen? Stigning på gängan/2 = 0,8/2 = 0,4 mm som skruven trycker ut på ett halvt varv. Hur mycket öppnar det spjället egentligen? För att jag ska få igång eländet måste jag ge mycket mer gas än så. Spjällarmen rör sig ju säkert 25-30 mm (eller mer?) mellan 0 och fullgas....

Självklart ska jag testa att grundinställa enligt metoden som Robban la ut här (det är ju ingen stor operation) och vem vet, kanske är det lösningen på allt :-). Fast personligen så tror jag mer just nu på att grundproblemet har med antingen kontakten till tomgångsventilen eller själva gasspjället i sig (enligt tråden som Kloge nosat upp).

//H
av Bricoleuren
Och, självklart, när jag gasar kopplar jag ju ur tomgångsventilen så det kanske inte till 100% går att jämföra mängden luft direkt. Tycker bara det låter som "jävligt lite glipa" att dra skruven ett halvt varv.

Men nu ska jag sluta vara skeptiker, finns ju ett enkelt sätt för att ta reda på det :-)

Tack för alla tips och teorier so far!

//H
av tuxedo
Bricoleuren du skriver:

Och, hur mycket gör ett halvt varv på en M5:a på spjället egentligen? Stigning på gängan/2 = 0,8/2 = 0,4 mm som skruven trycker ut på ett halvt varv. Hur mycket öppnar det spjället egentligen? För att jag ska få igång eländet måste jag ge mycket mer gas än så. Spjällarmen rör sig ju säkert 25-30 mm (eller mer?) mellan 0 och fullgas....

Jag tror att du gör en liten tankevurpa här när du jämför spjällets öppning = 0,4 mm + tomgångsventilen med den öppning du ger när du trycker ner gaspedalen när den ej startar för då har ju såväl insugn. som cylindrarna blivit sura av oförbränt bränsle och då fodras det så mycket mer luft för att få rätt bränsleblandning till att kunna starta.

Fö. ska skruven skruvas in 1/4 varv på B 230 F/FT /GT.
1/2 varv gäller för B 204 E/FT/GT och B234 F.

Så här tror jag att det är.
Stoppskruvens inskruvn. 1/4 varv från helt stängt spjäll är en GRUNDINSTÄLLNING. Men en - som jag tolkar det - OPTIMAL SPJÄLLINSTÄLLNING ska enl. Volvos manual göras om motorn stannar vid belastning på tomgång t.ex.vid iläggning av Drive, AC mm. p.g.a. att föroreningar runt spjällskivan ger FÖR LITE LUFTGENOMSLÄPP GENOM SPJÄLLSKIVAN.

Optimal spjällinställning görs då så här:
OBS. Detta gäller för spjällkontakt med tre stift nr 1.2.3. På turbomodellen kanske det finns fler stift då det förmodligen också sitter en potentiometer i spjällkontakten och då vet jag inte hur man gör.

Men med tre stift i kontakten ta loss kontakten från spjällkontakten och bygla i kabelmattans kontaktstycke med en lämplig kabel mellan stift 1 och 2.
Det måste vara god kontakt i byglingen annars går styrenheten i "LIMP HOME" MODE.
Lösgör spjällkontakten (lossa de två skruvarna något).
Varmkör motorn på tomgång, växeln ska ligga i neutralläge och AC vara nollställd (avslagen).
Koppla bort slangen till tomgångsventilen vid kopplingen till luftslangen. plugga igen både tomgångsventilens slang och hålet i luftslangen så att de båda är helt täta.
Justera varvtalet till 500 ± 20 rpm med justerskruven för spjällaxeln.
Varvtalet måste hålla sej inom dessa toleranser.

Stäng av motorn och dra låsmuttern så att justerskruven ej roterar med muttern.
Ta bort överbryggningskabeln ur kontaktstycket för spjällkontakten.
Justera in spjällkontakten och dra fast den med skruvarna.
( Det finns en särskild instruktion för hur man justerar in spjällkontakten perfekt).
Men den ska klicka så fort man öppnar spjället.

Så enl. de här just. anvisningarna från Volvomanualen så tolkar jag det som att spjället ska INTE vara helt stängd.

Har ej själv gjort denna just. så jag tar inget ansvar för att det fungerar, har bara återgett ungefär som det står i Volvo manualen för Bränsleinsprutning LH 2.4
Du har ju en årsmodell -97 och då har du nog en annan bränsleinsprutningsmodell så jag är osäker på att den här just. anvisningen gäller för din bil, men jag skriver detta som svar på era funderingar (Notuned och Bricoleuren) om spjället ska vara helt stängd eller inte på tomgång.

//tuxedo
Senast redigerad av 2 tuxedo, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 22
Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre […]