- mån 30 jun 2008, 14:20
#201683
. I dagsläget har den gått ytterligare 8000 mil.
Sen finns det ju en uppsjö av privatpersoner som kör med etanol, helt eller delvis, utan att få problem. Säkrast är nog att du kollar upp på etanolforumet där bl.a. Nybbe_Gefle huserar, för att få en mer nyanserad bild.
För egen del kan jag bara bidra med dessa erfarenheter (okonverterade):
Ford Escort, 1987, 1.6l motor: Har låginblandat (30-50%) de senaste 5000 milen.
Passat, 1992, 1.8l motor: Kör 100% etanol på sommaren och 50% på vintern. Cirka 8000 mil har brorsan kört med det.
BMW 528i, 1998, 2.8l motor: Låginblandar mellan 30-70%, under de senaste 5000 milen.
(Volvo S60, 2004, 2.5l motor: Låginblandar oregelbundet. Ska konverteras inom kort.)
För några år sedan hade vi här på forumet en ganska het debatt om etanolens för/emot; sök gärna reda och läs i dessa trådar. Där finns nog mycket matnyttigt med. Själv är jag pro-etanol och ställde min bil till förfogande för annan forumsmedlem (utb. mekaniker som hävdade att det blev massiva skador på/inuti bilen) att montera isär och kolla motorrum och andra delar för att se om etanolen skadat på något sätt. Tyvärr fick jag ingen respons på det trots att jag skulle stå för motsvarande 2000:- i kostnader. Men det hade varit intressant om det blivit genomfört så att man verkligen vet hur det ligger till för just mig/min bil..! Det hade varit skönt att få belägg åt det ena eller andra hållet, ju.
M VH
---> Matz
945S skrev:Hur vet man för övrigt att de klarat detta? Har man kört några tusen mil på 100% E85 och sedan undersökt förbränningsrummen?Finns en fallbeskrivning på http://www.bsrab.se där man kört en kärra 10000 mil och sedan plockat isär den. Ingen som helst åverkan; undantaget en bränsleslang som de själva skar upp för att se innanmätet

Sen finns det ju en uppsjö av privatpersoner som kör med etanol, helt eller delvis, utan att få problem. Säkrast är nog att du kollar upp på etanolforumet där bl.a. Nybbe_Gefle huserar, för att få en mer nyanserad bild.
För egen del kan jag bara bidra med dessa erfarenheter (okonverterade):
Ford Escort, 1987, 1.6l motor: Har låginblandat (30-50%) de senaste 5000 milen.
Passat, 1992, 1.8l motor: Kör 100% etanol på sommaren och 50% på vintern. Cirka 8000 mil har brorsan kört med det.
BMW 528i, 1998, 2.8l motor: Låginblandar mellan 30-70%, under de senaste 5000 milen.
(Volvo S60, 2004, 2.5l motor: Låginblandar oregelbundet. Ska konverteras inom kort.)
För några år sedan hade vi här på forumet en ganska het debatt om etanolens för/emot; sök gärna reda och läs i dessa trådar. Där finns nog mycket matnyttigt med. Själv är jag pro-etanol och ställde min bil till förfogande för annan forumsmedlem (utb. mekaniker som hävdade att det blev massiva skador på/inuti bilen) att montera isär och kolla motorrum och andra delar för att se om etanolen skadat på något sätt. Tyvärr fick jag ingen respons på det trots att jag skulle stå för motsvarande 2000:- i kostnader. Men det hade varit intressant om det blivit genomfört så att man verkligen vet hur det ligger till för just mig/min bil..! Det hade varit skönt att få belägg åt det ena eller andra hållet, ju.
M VH
---> Matz