Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av matzen10
#201683
945S skrev:Hur vet man för övrigt att de klarat detta? Har man kört några tusen mil på 100% E85 och sedan undersökt förbränningsrummen?
Finns en fallbeskrivning på http://www.bsrab.se där man kört en kärra 10000 mil och sedan plockat isär den. Ingen som helst åverkan; undantaget en bränsleslang som de själva skar upp för att se innanmätet ;-). I dagsläget har den gått ytterligare 8000 mil.
Sen finns det ju en uppsjö av privatpersoner som kör med etanol, helt eller delvis, utan att få problem. Säkrast är nog att du kollar upp på etanolforumet där bl.a. Nybbe_Gefle huserar, för att få en mer nyanserad bild.

För egen del kan jag bara bidra med dessa erfarenheter (okonverterade):
Ford Escort, 1987, 1.6l motor: Har låginblandat (30-50%) de senaste 5000 milen.
Passat, 1992, 1.8l motor: Kör 100% etanol på sommaren och 50% på vintern. Cirka 8000 mil har brorsan kört med det.
BMW 528i, 1998, 2.8l motor: Låginblandar mellan 30-70%, under de senaste 5000 milen.
(Volvo S60, 2004, 2.5l motor: Låginblandar oregelbundet. Ska konverteras inom kort.)

För några år sedan hade vi här på forumet en ganska het debatt om etanolens för/emot; sök gärna reda och läs i dessa trådar. Där finns nog mycket matnyttigt med. Själv är jag pro-etanol och ställde min bil till förfogande för annan forumsmedlem (utb. mekaniker som hävdade att det blev massiva skador på/inuti bilen) att montera isär och kolla motorrum och andra delar för att se om etanolen skadat på något sätt. Tyvärr fick jag ingen respons på det trots att jag skulle stå för motsvarande 2000:- i kostnader. Men det hade varit intressant om det blivit genomfört så att man verkligen vet hur det ligger till för just mig/min bil..! Det hade varit skönt att få belägg åt det ena eller andra hållet, ju.

M VH
---> Matz
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#201686
945S skrev:
Nybbe_gefle skrev:
945S skrev:Tankar man en massa etanol i en bil som är avsedd för bensin utan att modifiera den så behöver man inte ens titta på symtomen. Då vet man att den kommer gå för snålt redan innan man testat.
Inte nödvändigtvis! Vet att Oplar från sent 80-och tidigt 90-tal fungerar alldeles utmärkt med 100% E85 utan åtgärd, likaså BMW 525 -95.

//David
Detta måste ju rimligen betyda att de gick för fett med bensin från början. Alternativt att de av någon konstig anledning råkat få flexifuel-kapacitet "av misstag", hur nu detta kan vara möjligt. Hur som helst är de ju undantag till regeln.
Hört tala som adaptiv reglering? Teoretiskt sett kan Bosch LH 2.4 reglera ±25%.
945S skrev:Hur vet man för övrigt att de klarat detta? Har man kört några tusen mil på 100% E85 och sedan undersökt förbränningsrummen?
Förbränningsrummen är renare av E85 än av BF95... :-O) Hemska tanke... ;-//
För den delen...rekomenderas det inte att köra på 100% E85 utan att se till att motorn får rätt mängd bränsle, d.v.s. 30% mer än med 100% BF95.
av 945S
#201791
Jag tvivlar inte på att det går bra att köra på etanol om man ser till att öka bränslemängden. Frågan är hur en motor ser ut om den körs en längre sträcka när den onekligen går snålt, vilket rimligen bör ske när man t ex börjar tanka E85 i en bil med förgasare enl ovan.

Jag visste däremot inte att insprutningar kunde kompensera så pass mycket som 25%. Då kommer den ju bara gå en aning snålt, vilket väl får anses vara bättre än att den går jättesnålt.

Och jag tänkte mer på att det kan bränna hål i godset om det blir för varmt, inte hur rent det är...

Och för slutanvändaren finns det ju i nuläget faktiskt en par tre kronor per mil att tjäna. Men det kommer inte vara för evigt. Etanolen är bara billigare pga skattesubventioner. Politikerna kommer beskatta den när för många börjar "smita undan" bensinskatten på detta vis.

Jag har dock ingenting emot att folk tankar E85. Jag funderar själv på att testa. Dock med en beprövad lösning som t ex någon av de där dosorna man kopplar in mellan insprutarna och motorstyrningen för att kunna tanka bensin om det behövs samt att kunna återställa bilen enkelt. Hinner man köra ett år innan staten sätter stopp för det roliga har man iaf gått jämnt upp :-).
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#201840
945S skrev:Jag tvivlar inte på att det går bra att köra på etanol om man ser till att öka bränslemängden. Frågan är hur en motor ser ut om den körs en längre sträcka när den onekligen går snålt, vilket rimligen bör ske när man t ex börjar tanka E85 i en bil med förgasare enl ovan.

Jag visste däremot inte att insprutningar kunde kompensera så pass mycket som 25%. Då kommer den ju bara gå en aning snålt, vilket väl får anses vara bättre än att den går jättesnålt.

Och jag tänkte mer på att det kan bränna hål i godset om det blir för varmt, inte hur rent det är...

Och för slutanvändaren finns det ju i nuläget faktiskt en par tre kronor per mil att tjäna. Men det kommer inte vara för evigt. Etanolen är bara billigare pga skattesubventioner. Politikerna kommer beskatta den när för många börjar "smita undan" bensinskatten på detta vis.

Jag har dock ingenting emot att folk tankar E85. Jag funderar själv på att testa. Dock med en beprövad lösning som t ex någon av de där dosorna man kopplar in mellan insprutarna och motorstyrningen för att kunna tanka bensin om det behövs samt att kunna återställa bilen enkelt. Hinner man köra ett år innan staten sätter stopp för det roliga har man iaf gått jämnt upp :-).
Menar du att våra invalda politiker sitter/står å ljuger? :shock: Dom höjer ju skatten på bensin för att rädda miljön... :lol:
Man skulle kunna tro att dom skiter i miljön...så länge skattepengarna rullar in! ;-//
av 945S
#201890
Jocke S. skrev: Menar du att våra invalda politiker sitter/står å ljuger? :shock: Dom höjer ju skatten på bensin för att rädda miljön... :lol:
Man skulle kunna tro att dom skiter i miljön...så länge skattepengarna rullar in! ;-//
Usch vad cynisk du är. Det är klart att vi måste betala skatt. Annars blir det ju klimatkatastrof och alla gulliga isbjörnar drunknar. Det fattar ju vem som helst att det är bensinskatten som styr klimatet. :D '

F.ö ang. förgasare så räcker det vad jag vet att borra upp förgasarnålen motsvarande area för att rika på blandningen. Har man tur kanske det t om räcker att skruva på någon blandningsskruv.
Användarvisningsbild
av marasp
#208940
Funderar på att konvertera med större spridare(850T) på en 745-90 B230F
kan man använda andra spridare?
är det cc ökningen man vill ha?
måste bar med öka på spridaren? (3-3,8)
kan man köra på bensin efter bytt till större spridare?
Bör man ha en bättre kallstartsfunktion?

Mvh
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#208954
marasp skrev:Funderar på att konvertera med större spridare(850T) på en 745-90 B230F
1. kan man använda andra spridare?
2. är det cc ökningen man vill ha?
3. måste bar med öka på spridaren? (3-3,8)
4. kan man köra på bensin efter bytt till större spridare?
5. Bör man ha en bättre kallstartsfunktion?

Mvh
1. Visst kan du ha andra spridare med ~samma flöde och Ohmtal!
2. Japp. det är det ökade flödet genom spridarna man vill åt.
3. Inte nödvändigtvis. Sambons 940 (B230FB) går alldeles utmärkt bara genom att byta spridare.
4. Bara i yttersta nödfall då bilen kommer att gå för fett.
5. Det kan underlätta avsevärt! Hur man går tillväga är dock en smaksak. Extra motstånd på tempgivaren eller trimpot eller.......det finns ett antal sätt.

//David
Användarvisningsbild
av Adamzon
#209807
Vill bara inflika att jag gav upp. FIck ingen ordning på att mata gamlebilen med mer soppa. Köpte en lite nyare 745a istället :) Ska se om jag E85 konverterar den senare

/Adam
Användarvisningsbild
av robinmoppe
#209847
hej!

har en volvo 244 -81 B230F passar spridare från 850 oavsett vilken årsmodell dom kommer ifrån?

hur ser man om det är hög eller låg omh på spridarna?
Användarvisningsbild
av marasp
#210299
Har nu konverterat med Flexitune och kört ca17mil går lika bra som innan 8)
spännande och se hur förbrukningen blir..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

nackdelar med Running Boards

läste nyligen att dom inte håller m&ari[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]