Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Värmaren värmer bara vattnet och sitter i serie med övriga värmesystemet så motorn värms med överskottet ja :)
Användarvisningsbild
av Särimner
Hej.
Jag har kommit över en motorvärmare i dagarna som jag försöker få liv i utan resultat, troligen på grund av inkompetens från min sida.

Jag har efter konstens alla regler skarvat ihop kablarna till tiduret (som jag inte har för avsikt att använda utan tänker starta den med vipbrytare motsvarande längre fram i ett projekt)

Vart kopplar man in strömmen från batteriet? och även jordpunkt om jag skall köra den i garaget?

Tacksam för hjälp och svar.

Hälsningar Mikael
av S6024t
att värmaren stannar rätt snart beror nog på att du har så liten vattenmängd,vattnet blir fort varmt=värmaren stannar vattenpumpen fortsätter att pumpa runt vattnet,vattnet kyls av=värmaren startar igen,osv osv
Användarvisningsbild
av Särimner
Kom att tänka på en sak.. Försöker starta värmaren från ett 12v 9ah batteri.
Är detta för lite till värmaren? Och vad skall den ha för säkring? har nu säkrat upp med en 10amp säkring.
Användarvisningsbild
av Särimner
Med ett 60ah batteri och 30amp säkring gick det bättre.
Dock ser cykeln ut såhär när jag startar värmaren.

Fläkten startar en sekund och vattenpumpen startar.

Efter ca 20sek startar bränslepumpen, fläkten och värmaren startar förbränningen.

Bränslepumpen och fläkten dör efter ca 40sek, vattenpumpen går fortfarande.

Efter ca 40sek startar fläkten och bränslepumpen, vattenpumpen går fortfarande.

Efter ca en minut slutar bränslepumpen och vattenpumpen, fläkten går ca 1minut och efter det är den helt tyst och startar inte igen.

Vattnet blir ca 45 grader vilket jag tycker är lite litet.

Har kontrollerat flamvakten vilken verkar fungera då den ser fin ut i prisman och det går fram 5v till den innan förbränningen och 1v när förbränningen startar.

Automatsäkringen är inte utlöst.

Är förvånad över hur tyst den är, skall den inte låta mer?

Se bifogad film för sista sekundrarna i första slutsekvensen - slutet på andra
http://s624.photobucket.com/user/Mikael ... 1.mp4.html
Användarvisningsbild
av Särimner
Fortsatt felsökningen och insett jag jag varit dum och inkompentent.
kopplade loss flamvakten för att mäta upp den
Bild

Och den visar inget utslag på Ohm-mätaren oavsett om jag håller upp den mot ljuset eller inte således måste denna vara kass?

Läste även detta i handboken
Bild

Visst måste det väl vara som så att flamvakten tror att det inte brinner i värmaren trots att det gör det?

Vart kan man få tag på en ny sådan? Har sökt på internet efter reservdelsnummret 3713898 som står på flamvakten och hittar den ingenstans. Är det samma flamvakt som sitter i Ardic-091DL?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?