Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Läste igenom tråden igen...

Jag är fortfarande fundersam på hallgivaren, men du har provat tre olika fördelare låter det som? Har du kvar en extra är det lätt att flytta kabeln till den och snurra på den för hand med tändningen på. Då ska det komma gnista, knattra i insprutarna, och surra i bränslepumpen. Lättare att komma åt att mäta då med.
tror vi kan utesluta hallgivaren har som sagt prövat 3 olika och den senaste från en bil jag vet funkade, finns det nåt mer som har med gnistan att göra som jag kan byta nu när jag har tillgång till delar? annars får jag leta efter kablar som det är fel på, var mina värden vid tändspolen normala?
Du har väl bytt hela tändsystemet nu känns det som, så det kan nog vara dags att kolla lite kablar. Du har ju schema, och ditt tändsystem heter EZ117K.
Kolla så det finns matning till styrenheten, 6 och 20. Plocka isär kontakten så du kan mäta med den inkopplad.
jag har 11.8v mellan 6 och 20 både inkopplad och urkopplad 12.2 mellan batteri polerna men det kanske är ett normalt spänningsfall, jag provade med en lös fördelare och det knastrade i spridarna och det var mellan 0,6v - 5,2v men ingen gnista, bensinpumpen glömde jag att lyssna efter men tror inte jag hörde den
hansi skrev:jag har 11.8v mellan 6 och 20 både inkopplad och urkopplad 12.2 mellan batteri polerna men det kanske är ett normalt spänningsfall, jag provade med en lös fördelare och det knastrade i spridarna och det var mellan 0,6v - 5,2v men ingen gnista, bensinpumpen glömde jag att lyssna efter men tror inte jag hörde den
Hm, känns väl som om du bör fokusera på "ingen gnista" till att börja med ....
Om du inte hör pumpen så är det väl sekundärt. Jag hörde inte min pump annat än när jag stoppade ner en gummi slang i tankröret och lyssnade i änden. Fast det kan ju vara bra att veta ifall även pumpen inte snurrar när du drar runt motorn. För felsökningen.
När motorn står still brukar man höra att det susar lite i tryckregulatorn även om man inte hör själva pumpen. Hörs rätt tydligt när motorn står still. Om pumpen inte går borde det betyda att signalen från hallgivaren inte ens tar sig fram till tändstyrenheten. Hur ser det ut om du snurrar på fördelaren och mäter på #24? Sen ska signalen vidare till bränslestyrenheten, #15 eller #17 skickar ut den.

Röd/vit kabel: Om vi tar ett gammalt brytarsystem först: Brytaren jordar spolen så att det går ström igenom den och bygger upp ett magnetfält. När brytaren öppnar igen kommer gnistan. Slutsteget gör samma sak, men det är styrenheten som styr det. När det börjar bli dags för gnista jordar den spolen så den hinner laddas upp. Du ska alltså få en kort jordpuls varje gång ett urtag passerar hallgivaren. Koppla en lampa över spolen så kan du se det.
Läste igenom tråden blixtsnabbt. Såg du mätte den blå sladden till tändspolen,du ska ha samma spänning där som mellan batteripolerna.Mäter du på anslutning 4 på tändmodulen ska du ha batterispänning även där.Ohm-mäter du anslutning 2 på tändmodulen till gods ska du ha 0 ohm där. Ohm-mäter du mellan insugningsgrenröret och batteriets minus ska du ha 0 ohm. Annars blir det till att putsa. När du monterar tändmodulen ska den ha god kontakt med plåten,ett tunt lager med kylpasta är inte helt fel.Tändmodulen kyls av plåten. ;-//
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]