Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1597779
Att vara dumsnål är dumt och dessa bultar anser jag vara förbrukade eftersom jag värmt upp dom ganska rejält och sedan kylt ned dom med spray i omgångar. Det kan inte vara bra.
Sifverts i västberga(stockholm) har hjälp mig med alla konstiga bultar till saaben. Tror gubben som jobbade där tyckte det var lite kul att hitta rätt bultar och skruv med knepiga gängor. Får kanske dra mig dit och ta med en bult och säga att jag vill ha likvärdiga bultar. Har för mig att styckpriset var helt ok där.
Vad tror ni styrkan kan vara? 8.8 kommer man långt med men dessa kanske är över 10? Står det någonstans om hållfasthet och vilken typ av bult det är?
https://www.nfgab.se/teknik-och-kvalite ... grovgangor

12.9 är bland det bästa som går att få tag i.
#1597787
volvo740sugmotor skrev: lör 21 dec 2024, 12:12 12.9 är bland det bästa som går att få tag i.
Kan det möjligen stå 10.9 på denna? :-)
https://fordonsdelen.se/sv/volvo-940-96 ... llare.html
_skruv.PNG
_skruv.PNG (746.22 KiB) Visad 729 gånger
#1597789
Erik Å skrev:
volvo740sugmotor skrev: lör 21 dec 2024, 12:12 12.9 är bland det bästa som går att få tag i.
Kan det möjligen stå 10.9 på denna? :-)
https://fordonsdelen.se/sv/volvo-940-96 ... llare.html
_skruv.PNG
Det brukar stå på huvudet. Finns i princip 3 e.v 4 typer, 5.8 och 8.8 är "vanlig" skruv, 10.9 är stålskruv. Används i våra bilar. 12.9 är hårdare än 10.9, används inte så mycket i bilar då den på grund av sin hårdhet lättare bryts av vid belastning än 10.9. Den skruven på bilden står det M (mm) på ena kanten Och 10.9 på andra sidan
#1597796
volvo740sugmotor skrev:12.9 är bland det bästa som går att få tag i.
Absolut inte! Det beror helt på i vilket sammanhang bulten ska användas. 12.9 har "lättare att gå av" än t ex 10.9, som är lite mer... "töjbara".
12.9 används där förbandet behöver vara väldigt hårt utan någon direkt axiell påfrestning, 8.8/10.9 används där påfrestningarna är stora åt alla håll och kanter, vilket är i princip varenda bult på ett fordon.
#1597825
lennarte skrev:
Erik Å skrev:
volvo740sugmotor skrev: lör 21 dec 2024, 12:12 12.9 är bland det bästa som går att få tag i.
Kan det möjligen stå 10.9 på denna? :-)
Det brukar stå på huvudet. Finns i princip 3 e.v 4 typer, 5.8 och 8.8 är "vanlig" skruv, 10.9 är stålskruv. Används i våra bilar. 12.9 är hårdare än 10.9, används inte så mycket i bilar då den på grund av sin hårdhet lättare bryts av vid belastning än 10.9. Den skruven på bilden står det M (mm) på ena kanten Och 10.9 på andra sidan
Lucif3r skrev:
volvo740sugmotor skrev:12.9 är bland det bästa som går att få tag i.
Absolut inte! Det beror helt på i vilket sammanhang bulten ska användas. 12.9 har "lättare att gå av" än t ex 10.9, som är lite mer... "töjbara".
12.9 används där förbandet behöver vara väldigt hårt utan någon direkt axiell påfrestning, 8.8/10.9 används där påfrestningarna är stora åt alla håll och kanter, vilket är i princip varenda bult på ett fordon.
ok 12.9 kanske är den hårdaste som går att få tag i. Då är det 10.9 som det bör vara det jag letar efter? Tycker sifverts borde ha det annars får jag nog ta och köpa en av de där lite dyrare original modellerna.

Satt dit en "ny" dragögla jag svetsat ihop till saaben med 5 st m8or 8.8 och de sa alla att det utan problem skulle klara sned belastningen. Det skulle alltså kanske inte en 12.9 göra?
Bauhaus hade dessa rostfria varianter på lösvikt så kanske ska kika där också om de även har rostfria i 10.9 styrka?

Rostskador längst ut och rester av, röd locktite, satt som fan hela vägen ut.
P_20241222_122315.jpg
P_20241222_122315.jpg (1.5 MiB) Visad 688 gånger
Ja nya sköldar är nog inte fel och samma sak med sensorn till absen.
P_20241222_122920.jpg
P_20241222_122920.jpg (1.86 MiB) Visad 688 gånger
Nu gäller det bara att få bort skivorna från lagerhusen
P_20241222_125157.jpg
P_20241222_125157.jpg (3.58 MiB) Visad 688 gånger
Börjat med att dränka i rostlösning, vet inte om det hjälper dock. Tips på vad som mer kan göras?
P_20241222_125758.jpg
P_20241222_125758.jpg (2.88 MiB) Visad 688 gånger
#1597835
volvo740sugmotor skrev:Satt dit en "ny" dragögla jag svetsat ihop till saaben med 5 st m8or 8.8 och de sa alla att det utan problem skulle klara sned belastningen. Det skulle alltså kanske inte en 12.9 göra?
Precis. 8.8 kan man mer eller mindre böja i 90 graders vinkel innan dom går av, en 12.9 går av som en tandpetare :P
volvo740sugmotor skrev:ok 12.9 kanske är den hårdaste som går att få tag i
Betydligt bättre uttryckt :-)
#1597838
Kunde såklart inte hålla mig utan var tvungen att ge mig ut igen till frugans förtret men nu har jag lovat att lugna ned mig inför jul ;-)

Byggde ihop någon form av avdragare på bänken men det slutade ändå med att jag bankade på bultarna med skydd emellan såklart och en handduk under som höll ihop lagret.
260mm får jag det till, finns det inte exakt dessa mått så får jag ta det närmaste antar jag?
P_20241222_155048.jpg
P_20241222_155048.jpg (3.25 MiB) Visad 676 gånger
Tror ni ABSen som hittills inte fungerat(Besiktningen i sverige har missat det i över 10 år) kommer fungera om jag byter givare, som var fulla med rostbitar och stålborstar lite på "tänderna"?
P_20241222_154858.jpg
P_20241222_154858.jpg (3.31 MiB) Visad 676 gånger

Har insett att det blir väldigt mycket rost slipning, får ta en varm dag och öppna upp garaget så mycket det går och slipa loss så rost dammet yr.
Nu kan jag dessutom börja köpa saker, skivor(om de har rätt storlek), sköldar på biltema och köra slangar och annat på ett lite bättre ställe.
#1597860
ABS:en kommer definitivt att få mer distinkta pulser om du rensar bort rosten i tandgluggarna :-D Om det räcker är svårt att säga.. kan ju finnas andra fel.
Billiga bromsskivor från t.ex. Biltema funkar säkert fint, tänk bara på att billiga "uncoated" skivor rostar runt navet och det ser ju inte så kul ut efter en vinter.
Man kan ju föralldel rostskyddsmåla själv :-)
#1598784
Nu när jul ledigheten snart över så man kan börja fundera på bilen igen. Vad är det för rör på bilen? Är det 3/16 som verkar vanligast?
Biltemas konigssverktyg är säkert bra men lite otympligt så jag har kikat på ett par mer smidiga varianter.
https://www.amazon.se/122-1215-FLAREFIX ... 0563?psc=1

Något liknade denna variant, väldigt smidigt att arbeta med när man gör det på plats eller vad tror ni?

Ser till och med riktigt smidigt ut.
smidigt.JPG
smidigt.JPG (19.66 KiB) Visad 465 gånger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17
Byta spridare

De höll sig inte till överenskommelsen o[…]

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]

Frihjulet går väldigt trögt Man[…]

Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag s[…]