Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Waizguy skrev: Hur ex en B230E, mekaniskt insprut fungerar ang. motorbroms och bränslebesparing vet jag inte då jag aldrig ägt någon sån.

/// Waiz
De bryter inte bränslet vid motorbroms, så det är som en förgasarbil.

Gällande att lära sig att snålköra har man ju nytta av det i vardagen. Den eccodriving som man lär ut på lörskolor passar ju långt ifrån alla bilar...
av DaBlo
Vill du få en snål bil, gör en motordialys om du inte gjort det ännu. Det brukar sänka förbrukningen rätt bra på gamla motorer :-)
av Nicolai
Nu är det dags igen - drygt 105 mil på två dagar. Motorväg, landsväg och en och annan tätort. Sommardäcken på; AC:n av. Avresa torsdag morgon. :)

Rutten: Stockholm-Ronneby-några stopp i Småland-Stockholm.
av Nicolai
Jag tyckte att körningen flöt på riktigt bra och att min teknik blivit bättre. Icke desto mindre landade jag på 0,80 l/mil för lugn motorvägskörning (max 100 km/h) samt 2+1-vägar och landsvägar i 70-90 km/h. Kanske går det inte att komma så mycket lägre på sommardäcken. De dubbfria vinterdäcken rullar troligen något lättare.

Det som sätter begränsningen är trafiksäkerheten snarare än snålkörningstekniken. Det skulle gå att få ner förbrukningen ännu mer med lägre hastigheter, men mitt på dagen är det helt enkelt inte lämpligt att köra för långsamt på 2+1-väg därför att folk blir vansinniga bakom. Om jag hade kört mitt i natten hade jag kunnat ligga i 80 på vägar där jag nu drogs upp i tempo.

Jag ser fram emot ett slutligt, nattligt snålförsök med vinterdäcken vid tillfälle...
Användarvisningsbild
av frasse4
Låter ju bra. Jag var som lägst nere på 0.99 med min 960, men boven där var nog att den varvade ganske mkt på 4:an runt 2700 i 110 vill jag minnas...
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Väldigt långsamma accelerationer..
I biltillverkarnas testcykel för att få fram förbrukningssiffrorna tar en acceleration upp till ca 50km/h längre tid än 20 sekunder.

Sen kan du hoppas på torrt väder.. regnar det eller blåser mycket motvind kan du nog räkna med en dl extra per mil.
Stäng också av ACn.. den drar ca 0,5dl/mil på min V70.
Ljusen skulle jag inte tro ger ens mätbara siffror.. fast jag vet inte, men det känns inte så med de futtiga watt som sparas. :)

Sen kan du ju se om du får några tips härifrån: http://www.bytbil.com/nyheter/avpaskyg
Kanske gnida in bilen i glidmedel! ;)
Jag har provat stänga av ac:n på min i några mil. Märktes ingen skillnad på förbrukningen.
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
joel80 skrev:Väldigt långsamma accelerationer..
I biltillverkarnas testcykel för att få fram förbrukningssiffrorna tar en acceleration upp till ca 50km/h längre tid än 20 sekunder.

Sen kan du hoppas på torrt väder.. regnar det eller blåser mycket motvind kan du nog räkna med en dl extra per mil.
Stäng också av ACn.. den drar ca 0,5dl/mil på min V70.
Ljusen skulle jag inte tro ger ens mätbara siffror.. fast jag vet inte, men det känns inte så med de futtiga watt som sparas. :)

Sen kan du ju se om du får några tips härifrån: http://www.bytbil.com/nyheter/avpaskyg
Kanske gnida in bilen i glidmedel! ;)
Jag har provat stänga av ac:n på min i några mil. Märktes ingen skillnad på förbrukningen.
Körde då 70 i flera mil. Färddatorn visade 0,42. Vilket är ca 10% mer i verkligheten. S80 2,4d chippad
Användarvisningsbild
av joel80
Att stänga av ACn har stor betydelse... Om det är lite varmt ute. Nu gör det nog inte så mycket.. Den torkar i och för sig luften lite men stora förbrukningen på AC är sommartid. Då kan man t.o.m se på monumentala förbrukningen att den går ner märkbart när man stänger av.
av Nicolai
OK, dags för ett nytt försök: 100 mil på två dagar, och den här gången ska jag försöka använda alla knep jag kan.

Jag återkommer med rapport.
av S80_140HK
Intressant tråd!

Den absolut snålaste bensinbilen jag haft är en 744 -90 som jag hade förra året. B230F och M46, ingen farthållare. Typ 38.000mil.

Jag pendlar 14 mil om dagen, 80% landsväg resten stadskörning. Utrustad med nya fräscha sommardäck så drog den i snitt 0.78L/milen under dom drygt 3000milen jag körde med den under förra året. Rekordet på en tank var 0,74. Detta är uppmätt på samma pump varje gång.

Detta genom att hålla jämn gas och följa hastighetsbegränsningen (70 & 90väg för det mesta). Annars gjorde jag inget särskilt.

Nu åker jag 945 LTT -97 och är glad om jag kommer under 0,9 på samma körsträcka. Med samma körstil. Och mycket mer välskött än 740n... Konstigt det där.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]