Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Eftersom det "pyser" när du ändrar reglagen till ventilationen har du säkert en läcka där.
När det gäller tändstift så säger Volvo att 16V motorn ska ha samma stift som turbon, men alltså inte samma som 8V motorn. Tittar man i katalogen (Champions) så är det samma stift på turbon som en "vanlig" F motor. Jag köpte NGK BP7ES till min förra sommaren, och det har fungerat bra. Dom är "snäppet" hårdare (kallare) än det som rekommenderades (BPR6ES) för både 8V och 16V motorn, och även till turbon. Innan körde jag på "standard" (samma som rekommenderades) fast Champions, och dom blev alldeles vita (den "småmissade" vid varv). Nu har jag inte kollat hur dom ser ut, men bilen går bra

Mvh
Lennart
Ok. Får försöka hitta läckor.
Ok, min gör tvärtom. Den småmissar på tomgång. Ska testa de stiften. Vet du var man kan hitta tabell med namnjämförelse mellan olika tändstiftsfabrikat?
Sitter ganska fina volvo-stift i nu men minns inte vad det stod på dem.
Fredrikbrodin skrev:Och om någon vet vart man ska beställa tändkablar till b234f ?
Jag köpte en sats på AD-Center. Köpte även lock och rotor. Tändkablarna sitter mycket "tightare" och instängda på 16V motorn, så den är känsligare än 8V motorn. Många här har "spridit galla" över Biltemas kablar och lock, men jag har använt deras grejer på många bilar utan problem. Dock inte på min 16V motor, dom hade inga kablar till den, då.

Mvh
Lennart
Fredrikbrodin skrev:Tjena, ursäkta att jag tar upp en halvgammal tråd men undrar bara om du hittade felet? Och om någon vet vart man ska beställa tändkablar till b234f ? :)
Hej.

Nej har inte hittat "alla" fel men jag har fått det bättre. Det största felet var tempgivaren (den till bränslet) för när jag bytte den fick jag ner tomgången markant och bilen gick bättre. Jag har även rengjort tomgångsmotor och spjällhus. Ska prova med en annan bränsletrycksregulator. Misstänker att den har för lågt tryck då han inte är riktigt lika pigg som andra GLT:s p de höga varven. Har inte bytt stift och kablar än men det får jag också göra.
Har väldigt varierande tomgång beroende på värme/kyla/väderlek. Den är lite underlig. Kan inte hitta några läckor hur gärna jag än vill haha.
Vix skrev:Nu har jag konstant tomgång på 900 rpm!!!
Då får man väl gratulera dig. Det går att "få fart" på gamla 16V motorer, bara man får tid på sig.
Min går fortfarande "som en dröm" har inte kunnat testa toppfarten, men det kommer en tid efter vinterdäck i år också. dock har tomgången börjat vandra ingen. Inte så mycket som innan, men mellan 600 och 1000 rpm. Inget man har ont av, men lite irriterande är det.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Då får man väl gratulera dig. Det går att "få fart" på gamla 16V motorer, bara man får tid på sig.
Min går fortfarande "som en dröm" har inte kunnat testa toppfarten, men det kommer en tid efter vinterdäck i år också. dock har tomgången börjat vandra ingen. Inte så mycket som innan, men mellan 600 och 1000 rpm. Inget man har ont av, men lite irriterande är det.

Mvh
Lennart
Ja tack, det är härligt. Tomgången går även snällt ner igen vid frikoppling. Enda grejen är att när den är varm så velar den ytterst lite mellan 850-950.
Dock så lite så det kan jag leva med, såvida det inte försvinner imorgon efter hobbykvällen på jobbet. Hoppas på det och att få ner förbrukningen lite. Är kanske för mycket att hoppas på men har under blandad körning vintertid legat på ca 1,4L per mil. Borde gå ner lite åtminstone.

Mvh.
lennarte skrev:

Mvh
Lennart
Haha :evil: , det var inget. Nu efter service och allt är vi tillbaka igen. Fick fel tändkablar från skruvat men allt annat är bytt och bilen går jämnt och tyst som aldrig förr. Originalstift från Volvo. Men... problemet med tomgången och varvtal mellan växlingar hittar tillbaka hela tiden. Man ska inte ropa hej nej.
Kallstart= 1600 rpm, fast dalar sakta ner till ca 1300 ganska direkt.
Varm= bilen går bra och tomgången är ok med sina 900-1000 i varv, fast vill inte ner i varv mellan växlingarna tillräckligt fort. Jag vill att varvet ska släppa nästan direkt när jag trycker ner kopplingen!
Bilen går ju mycket bättre än när jag köpte den men jag är inte nöjd. Kan dåliga tändkablar vara en orsak? Synd att de var fel, då det var de jag såg mest fram emot att byta då de är RIKTIGT dåliga.. Hårda och hattarna har ju badat i olja ett bra tag.

Tänkte göra en ny acc. film som visar hur den går nu. Lite mer varv o gas så får vi se vad ni säger.
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]