Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Hur fungerar det med slangdragningen? Enligt monteringsanvisningen ska den kopplas in med T-kors på vattenslangarna men den fanns inga såna så ska den kopplas i serie med värmepaketet eller?

Så ser det ut under min huv för tillfället, trångt och eländigt när det är en 16V med AC :lol:
Bild
Användarvisningsbild
av päpplet
Nej jag har manuell klimatanläggning (vilket fint ord :lol: ) med AC så jag har värmekranen på slangen bakom motorn. Kanske var så du menade också
av slayer
På så kopplade jag vattnet såhär.
Man tar bort den nedre slangen på torpedväggen/värmepaketet och kopplar in den övre slangen på värmaren i värmepaketet och den man tog loss går ju till toppen och den kopplar man in på vattenpumpen till värmaren och från pumpen till den nedre anslutningen på värmaren.
Användarvisningsbild
av päpplet
Orkar motorn trycka runt vattnet i värmepaketet när cirkulationspumpen inte är igång till värmaren? Den lär ju bromsa upp vattnet rätt bra.
Och hur fungerar det med reläkopplingen till fläkten om jag vill köra värmaren samtidigt som motorn. Går fläkten bara på läge 1 då eller kan jag använda vilket läge jag vill? Har inte orkat sätta mig in i den delen än
av slayer
Det är inga problem för vanliga pumpen att dra runt vattnet :D Har för mig att kan dra på fläkten mer om jag vill när bilen är igång med värmaren på men blev osäker haha. kan testa i morgon om jag kommer ihåg :D
av slayer
Testade fläkten i morse och det går att köra den på vilken fart man vill när bilen är igång och värmaren går. 8)
av inkognito
cirkulationspumparna till värmarna, brukar vara såna, som inte stryper flödet, utan de snurrar tomt med, då inte värmarn är igång.
Användarvisningsbild
av päpplet
Värmaren fungerar fint men jag har upptäckt ett annat fel. Bortsett från att det tar väldigt lång tid innan den tänder (pumpen får jobba ca 30sek innan den tänder) så om jag har fläktvredet på läge två och startar värmaren så slår halvljuset igång :roll:
av umekille
Värmer den bara elementet i sluten krets?
eller går överskottsvatten och värmer motorn?'
Bensinvärmare som bara blåser luft har jag sett
kan ha en tillsats-ljuddämpare med inbyggd vattenmantel
eller slinga om man vill värma motorn samtidigt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]