Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carson
kudden skrev:Tack för länken :) Min började hugga och lambalampan tände sig ibland.Det klart tillverkarna avråder.Dom vill ju inte bara sälja bensinbilar,utan också etanolbilar.
Ja det är säkert så, alla vill ju tjäna en hacka på att antingen konvertera om bilarna helt till etanoldrift eller helt enkelt sälja nya bilar som går på E 85.
av carson
Hemulen skrev:Hej. Tänk bara på det där med bensinfilterbyte eftersom ni kör med höga inblandningar av e85.Risk att gamla bensinavlagringar lossnar. :wink:
Behövs bensinfilterbyte vid lägre inblandningar också?

Hur är det med slangar och andra anslutningar, finns det exempel på att etanolen har/haft någon uttorkande effekt på gummi etc?
av carson
Nybbe_gefle skrev:Har inga negativa erfarenheter att delge när det gäller vare sej slangar, packningar eller pumpar!! :lol: Tål det bensin tål det i regel oxå etanol. Det man ska se upp med är om man vet att man har lite fnasiga och lite småsprickor i bränsleslangarna så kryper etanolen lättare ut genom dessa sprickor än vad bensin gör.

Att tillsätta akut spridarrengöring är totalt verkningslöst då den har samma funktion som etanolen du redan har i tanken.

Av eran konversation att döma bör jag nog höja ett varningens finger! Drar inte bilen mer bränsle vid så hög inblandning som 70% bör ni koppla in en multimeter på lambdasignalen för att säkerställa att den inte går snålt! När bilen svarar dåligt på gasen och känns slö då har ni nått och gått en liten bit över gränsen. Jag utgår ifrån att ni har nollat styrboxen vid varje ökning av etanolinblandningen?

Kan bara tillägga som så att det gick att köra min 960 på 100% okonverterat, men då var den stendöd under 2500 rpm och gick magert över det. Gränsen för vad mitt styrsystem klarade av att reglera låg på 63% etanol (alltså omräknat till E100).

//David
Har du kört länge på E85 med originalslangar o dyl kvar på bilen?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Om mitt minne inte sviker mej så är det 4 år och drygt 8500mil utan problem!

Ett filterbyte kan vara på sin plats även vid blandtankning då etanolen renar även när den är utspädd.

//David
av Hemulen
Hej. Vid lägre inblandningar är det nog ingen risk. Innan jag själv konverterade blandtankade jag med diverse blandningar,(ungefär efter vilka sedlar som fanns tillgängliga) :lol: . Fick som sagt lite täpp. Bra är nog att ha ett i reserv ifall det strular. 8)
av Nineforty
Nu blandar jag mig i debatten...

Jag har kört både en 245 -90 och en 945 -94, båda med B230F, på 50% E85 och det har funkar förträffligt. Dock har jag kört på enbart BF95 (BlyFri 95 oktanig bensin alltså) när husvagnen har hängt efter.

Numera finns bara 945:an kvar i min ägo. Om jag byter spridare på den, hur kommer det att funkar att köra på 100% BF95 tror ni? Kommer styrningen att fixa det utan att den går för fett?

Det sägs ju att man skall göra service lite oftare om man kör på E85, kan någon förklara varför? Skulle etanolen rinna ner i oljan eller? Det var ett problem för 50 år sen i traktorer som drevs med fotogen, men det har hänt en del sen dess. Eller är det vattenångan som bildas vid förbränningen som hamnar där? Oljorna har bara de senaste 25 åren blivit enormt mycket bättre på att ta hand om vatten.
Användarvisningsbild
av Adamzon
Kört våran 745a -87 med B230(a?) med förgasarspis utan problem med 50/50 blandat. Ställde upp tändningen något.
Nu har jag dock fått problem med att choken hänger sig.
av Marcols
En lite fråga angående detta, hur "nollar" man styrboxen ??

Har en 740 GLT16v (B234F) och har provat ett par tankar med 50/50 E85/BF95 utan problem har bara märkt att den "bluddrar" lite vid snabb acceleration med nästan full gas.
av OttO37
Tjenare

Lånar tråden en sväng.. Min undran är om jag kan köra med etanol i min volvo740 GL av 87:års modell , har ingen kat eller så
Sitter en B230E motor i den

OttO
av Hemulen
Hej."En lite fråga angående detta, hur "nollar" man styrboxen ??" Marcols undrar. Man kan försöka att nolla med diagnosdosan.Pinnen på testsladden i uttag 2 hålla ner knappen i 5sek, släppa, när dioden börjar lysa efter ca 4-5sek trycka ner knappen igen ca 5 sek (trycka ner knappen medans dioden lyser),släppa och dioden ska slockna.Rycka säkring nr 1 någon minut funkar kanske på din också iallafall på min kärra, b230f. Batterisladd loss en stund funkar garanterat alltid men man får ställa in radion efteråt. 8)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

nackdelar med Running Boards

läste nyligen att dom inte håller m&ari[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]