- sön 05 jan 2014, 13:16
Hej!
Då var det äntligen fixat! Nu funkar farthållaren!
Det var ett väldigt enkelt fel!
Så här var det...
På instrumentet sitter ansluten en grön/orange sladd som delar sig till grå/orange (Y-förgrening). Den grön/orange sladden har en svart hankontakt och den grå/orange har en honkontakt.
Bägge sladdarna rodde vi skulle vara anslutna, men se där hade vi fel.
Jag kopplar då ur den korta grå/orange sladden och testar om farthållaren funkar, men se det gör den inte. Byter då instrument (vi har två) men farthållaren funkar fortfarande inte. Jag tar då bort täckplåten under ratten och byter ut styrboxen (vi har två) men farthållaren funkar fortfarande inte.
Upptäcker att en vakumslang har lossat från kopplingspedalens kontakt och sätter tillbaka den. Hoppas att det var den lösa vakumslangen som var orsaken så jag kör iväg igen, men farthållaren vägrar att starta. Byter instrument igen i hopp om att det ska ordna det hela, men ingen skillnad. Farthållaren vägrar att gå igång.
Sätter tillbaka originalinstrumentet igen och kommer plötsligt på att: -"kanske inte det ska vara den långa grön/orange sladden som ska vara ansluten utan den korta grå/orange" , bägge kontakterna är visserligen anslutna till samma sladd men sitter på olika ställen på instrumentet...tar bort hankontakten från instrumentet och låter den hänga löst och låter honkontakten sitta kvar. Och se Nu funkar farthållaren!
-Fan va glad man blir! :D