Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

FXWG har du någe art:nr på elfa för den?
Ja 19,10 är ju lite skillnad från 500 spänn som billigaste ska ha för hallgivaren.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vi kanske ska reda ut vilken typ av tändlägesgivare du har, impulsgivare på svänghjulet eller hallgivare.

73-084-06 på Elfa funkar nog bättre isf, den är komplett med magnet som den som sitter i bilen. Men det är fortfarande inte plug and play.
Den ända givare jag kan hitta bortsett från Knacken är en som sitter i fördelaren.
Liten fundering angående givaren som sitter i fördelaren, sist jag kände på den utifrån så kändes det som om den satt lite löst alltså gick och vicka upp och ner ut och in. Detta tycker inte jag verkar någe bra, hur ska det vara?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, hallgivare.
Hakarna på kontakten brukar gå sönder så den sitter löst. Men den finns att köpa för 20:- eller så. Men det är väl ingen panik så länge den inte hänger löst i kablarna.

Ta loss kontakten och dra tillbaka gummit. Sätt tillbaka kontakten och sätt ena mätspetsen på multimetern vid stiftet i mitten. Jorda den andra. Sätt på tändningen och dra runt motorn för hand (24 mm hylsa på remskivan) Signalen från hallgivaren ska hoppa från nästan 0 till nästan batterispänning 2 ggr per varv.
Fick mig en liten tankeställare av en släkting igår.
Kan det vara så enkelt att man bara byter fördelarlocket för att få friskt kol?
Eller sitter det inget kol där, för nar jag löft på fördelaren så kan jag inte minnas att jag såg något som satt i mitten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det ska vara ett kol i mitten. Det är ju lätt att kolla genom att sätta en tändkabel med stift direkt i spolen. Har du gnista där men inte efter fördelaren försvinner den nånstans där...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]