Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev: Vi håller tummarna att vevaxeltätningen är rätt och växellådan hamnar på plats snällt och fint
Joo, det är rätt. Kollade mot den gamla i går kväll. Väntar nu bara på solen, eller åtminstone att det ska bli ljust. Ska inte bli regn idag :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Tätningen, svänghjul, koppling och växellåda på plats. Det gick ganska lätt faktiskt. Även vevaxelgivaren kom på plats innan växellådan. Så i morgon ska kardanstång växelspak och lite inredning tillbaka också. Pedalen går betydligt trögare nu så den delen är fixad :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu rullar Volvon igen :-D Mer lättväxlad än någonsin tidigare (känns det som) och backspärren funkar igen. Slipper nu leta efter 1-an varje gång jag stannar. Bromsarna genomgångna och dubbade vinterdäck på, så nu kan vintern komma om den törs :-D :-D
Lucif3r skrev:Skönt det, då rullar den 20k mil till då
Njaee, den jag bytte hade gått omkring 30000 mil. Så det satsar jag på :-D :-D
Den första kopplingen höll i c:a 40000 mil. Byttes i samband med att jag bytte växellåda. Tog då kopplingen från samma bil som då gått 24500mil. Så med mina c:a 600 mil om året lär det hålla några år....
Ska idag åka och köpa 2 m³ björkved, så vi kan värma oss i höst.
Var och hämtade ved idag, blev en extra runda också på totalt c:a 8 mi. Bilen var som en dröm att köra, det skrapade inte en enda gång när jag lade i backen. Blir back i några gånger när man backar med släp. Tankade också på vägen, 1,35 l/mil. Då är mer än hälften av milen med släp. Dels 1800 kg med båttrailern och 850 kg med ved (båda fallen bruttovikt). 98 oktan bensin numera, men det skilde nu 2, 31 kr mellan E85 och BF98. Så det kanske blir E85 framöver igen :-) :-)
Andreas12 skrev:Hmm blir svårt att få en vinst med den lilla prisskillnaden på e-85.
Har för mig att det minst ska vara 4 kr för o löna sig..
Ja det är nog så, det skiljer ju 50 äre mindre om du kör på BF95. Nu är det inte så svårt att ändra min motor, jag har ju större spridare och ställbar BTR och höjt tändläge. Kör nu med endast 1 kg bränsletryck, och motorn funkar bra. Ska jag tanka E85 (eller E75 är det väl nu) igen får priset gå ner till under 11 kr i alla fall. Nu var det 11,73 kr (14,03 för BF98) så hade priset legat kvar där hade jag inte tankat bensin den gången. Då var priset 13,73 för E85 och BF95, och på BF98 c:a 50 öre mer.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]