- mån 10 okt 2016, 15:21
#1115709
Som sagt, det ska inte vara lätt.... :-(O) Men som jag skrev sist i förra inlägger -12 - -6 är inte -18 utan -6, och -12 +3 = -15. Det tog ett tag innan det "trillade ner". Skrev frågan på http://www.Etanol.nu också, för se om jag får svar där.
NilsO skrev:De blandar ihop "förtändning" (ett positivt tal) med "tändvinkel" (som normalt är ett negativt tal). Eller rättare sagt, "någon" talar om det förra, medan "någon annan" talar om det senare. Det är samma tal men med omvänt tecken.Det är nog så
NilsO skrev:Däremot skriver Volvo att tändpunkten flyttas 3° om man skiftar om ledningarna till vevaxelgivaren. Tyvärr skriver de inte åt vilket håll... vilket möjligen också kan vara olika på olika tändsystem.Jo, det läste jag också i går kväll, det ska gå att skifta plats på 2 kablar (av 3) där stod också färgen på kablarna som ska skiftas. Har jag då fattat hela "poängen" nu när huvudet är lite piggare än i morse så kan man få max -6° ytterligare utöver original förinställning om man både polvänder (skiftar kablarna i vevaxelgivaren) och jordar stift 18 och 19 i boxen
rid54 skrev:Men att öka förställningen (öka = +, i min värld) måste innebära att man ökar värdet, dvs att antalet grader FÖD blir större, dvs tändningen är tidigare. En ändring av tändförställningen med +3 grader skulle jag tolka som att man lägger tändningen (ytterligare) 3 grader FÖDJoo, det blir ju det om man räknar minus + minus, det var där det sprack i går kväll.... :roll:
rid54 skrev:För att köra etanol ska man säkert inte ställa ned tändningen ( ), den ska upp (tidigare)...Så långt är vi nog alla eniga, det är vägen dit som blev lite väl krokig. Men jag har nog fått det mesta klart för mig nu, då är det bara handling kvar. Lär nog återkomma i ämnet
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V