Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag brukar köra landsväg som är lagom kurvig och backig. 90% landsväg typ.

Har inte letat men det borde ju stå om bränsleförbrukning i instruktionsboken. Men som du säger så är det väl lite förskönade siffror.

Jag kör på farthållare oftast men tycker den i backar gasar på ganska kraftigt som jag inte skulle gjort.
Har hört att bilstein B6 är för org fjädrar och B8 är när man vill sänka bilen.
Nu ser jag att Vparts (tror jag det var) säljer sänkingssats med B6 dämpare. vad är rätt å vad är fel?

Då mina fjädrar bak är av så funderar jag på att bara sålänge köpa nya std fjädrar. Håller biltema bra kvalité eller är det skit?

Mina stötdämpare verkar vara original. Dem är blå och har en "räfflad" damask på sig. Vet inte hur länge fjädrarna varit av då jag köpt den nyligen.
Kan stötdämparna ta skada av en allt för låg bil?
Farrhållare brukar ju dra lite extra soppa eftersom den gör allt för att hålla konstant hastighet. Fjädrar duger gott att köpa på biltema. Stötdämpare har ju en viss längd för den ihop med fjädern ska hålla sig inom arbetsområde men så länge du inte kör runt på genomslagsgummina vill ja säga att de håller bra länge ändå.

Har kört omkring med kapade fjädrar på alla mina gamla volvo o har bytt 2 st stötdämpare på de 9 åren
Då jag inte har råd att köpa Bilstein just nu så köpte jag nya fjädrar.

Jag köpte förstärkta fjädrar på Mekonomen. Dem är 22mm kortare än original så hoppas på att den ska gå bra på vägen och inte bli för hög.
av Wilcan
Tror det är AW71, jag har samma i min 740 -90. Dock inte alls ryckig, dock har bilen bara rullat 7000 mil. Var försiktig när du ska byta olja bara, om du nu tänkt det. Volvo sa en oljemängd, Statoils hemsida en och vännen som jobbar på Meca, deras dator sa en mängd. Mecas system visade minst, tror det var 3,9 liter så vi gick efter det. Dock började den spy ut olja eftersom man inte får ut all olja utan att spola den. Vill du inte spola växellådan så mät upp oljan som du får ut och häll i lycka mycket igen!

Är det någon som kan svara på om växellådan har en sorts ventil där den skjuter ut olja om den får för mycket eller är det genom packningen som den slängt ut olja för mig? Dock har den slutat nu.
Angående AW 71 så kommer jag nog byta olja. Köper då 20 L dexron III. Å kommer fylla tills ny fin ren oolja kommer ut i returen lr hur det nu var :P

Nu har jag iaf bytt fjädrar. Å det blev grymt bra. Hyffsat hård blev den, men det bästa av allt var att alla missljud vibrationer och bumlande ljud försvann. :)
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]