Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
Jag tar tillbaka mitt första påstående om 740. Nu vill jag verkligen äga en eller flera 740 vol:-) !!
Den här bilen blev godkänd i Bilprovningen! När jag bytte rutan så frågade glasmästaren om jag inte ville köpa hans 745 -92?
Självklart kunde jag inte motstå det erbjudandet så jag blir även ägare till en manuell röd 92a denna vecka (D)
av P165B
Tillbaks på ruta 1 igen :(

Denna 745 -90 har efter sista inlägget bara rullat ca 30 mil. När den började användas som extrabil funkade den bra. Men en tidig morgon på väg till jobbet stannade bilen efter vägen ca 10-15 min efter start. Stendog! precis som soppastopp eller att tändningen stängdes av. Hände inget när man tröck på gasen...

Bytte då det vita bränserelät till ett nytt. Testkörde en sträcka på ca 3 mil och allt funkade bra igen.
Bilen har stått nu i ett halvår avställd. Skulle lägga på vinterdäcken och startde bilen för att rutorna skulle tina upp så jag hittade in i garaget. efter ca 10 min på tomgång dör bilen! Går inte starta direkt. Men får den stå 20-30 min så kan den efter en lång startmotorkörning starta igen. Går någon minut för att dö igen..

Så efter att ha bytt det mesta på bilen kvarstår huvudbränslepumpen. Är det inte det felet så kanske det är tändmodul, tändspole??? (S)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Inte så att kamremmen kuggat?
Har förövrig ett annat tips och det är spridarrelät som sitter på expantionskärlet.
lägg till det med en mejsel och be till gud
av P165B
Hej och tack för engagemang att tipsa om typiska 740 sjukdomar :wink: !

Har bytt både kamrem och det relä som sitter vid expansionskärlet, till nya Volvo originaldelar!

Motorn startar fint och villigt men går bara ca 10-15 minuter sedan stannar den och inget hjälper om man gasar. Så jag tror inte felet sitter i dessa delar som remmen eller relät. Har även bytt impulsgivare, huvudbränslerelä, bränslefilter, bränslepump i tank, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, och svetsat ett nytt jordningsfäste på locket för bränslepump/givare. Rengjort kontaktstyckena för huvudsäkringen till insprutningen (som sitter i hängsäkring vid batteriet).

Börjar bli smått less på den här bilen :(
Tur att man har pålitliga Volvo 240 att åka i när man vill komma fram (B)
av P165B
Pumpen i tanken funkar efter bytet. Ja monteringen borde vara ok. Annars skulle den inte funka alls? Vilket relä som skulle bli glappt efter en stund vet jag inte? Har bytt de 2 reläna till nya, som är kopplade till insprutningen.

Tändmodul och tändspole? kan dessa funka en stund och sedan lägga av?

Men vad händer efter 15 min?? Lambdan? Motortempgivare till insprutningen?

Har en 245 -88 som spökade efter ca 5 min körning. Den stannade inte men gick som en kratta vid 5 min körning. Sedan blev den bra igen efter bara en minut. Började strula på samma platser både hemifrån och från jobbet. Så man visste vad som skulle hända vid Nilssons postlåda eller ICA på vägen hem :shock: . Men efter byte av lambdan blev det jättebra.

En annan 245 -93 som jag äger, hade fel på tempgivaren till insprutningen. Den började gå illa efter ca 10 min. Så illa att om den stannade vid rödljusen så gick den inte att starta på 20 min. Men efter byte av tempgivaren så blev även den bilen frisk igen :)
av P165B
Huvudbränslepumpen bytt till en fabriksny.
Test efter bytet. Motorn gick i ca 10 min innan den stannade.

Slutsats. Inget fel på pumparna.
Motorn stannar när den uppnår normal arbetstemp.

Nästa byte blir tempgivaren/sensorn som ger insprutningen signal om motorns kyla/värme och därmed bränsletillförsel.

Blev lite förvånad då den kostade nästan 600kr på Volvo. Den kostade 298 kr 2007 :shock:
Återkommer med rapport då tempgivaren är utbytt (I)
Användarvisningsbild
av lennarte
P165B skrev:Blev lite förvånad då den kostade nästan 600kr på Volvo. Den kostade 298 kr 2007
Vad är det för "rövarpris" :evil: , Måste vara fel. Kolla här,
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa
Köpte min på Volvo för något år sedan. Hade aldrig köpt den där om det var till det priset. Skruvat eller V-Parts verkar inte ha den längre (kanske därför Volvo "dragit" upp priset?). Här är en till.
http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ ... -sond.html
Dom har t.o.m 2 olika fabrikat. Facet ser ut som originalet (det ska vara den för 153,95 kr). Sökte på min bil, men det är samma givare till din

Mvh
Lennart
av P165B
Tack Lennart för tipsen om billigare givare!

När jag väl hade reservdelsnummret så sökte jag på skruvat. Men på mitt regnummer så uppgavs att delen inte fanns. När jag sökte på reservdelsnumret så fanns den på skruvat. men de tycks inte ha koll på att den passar till min motor :shock:

Men dina tips ger ännu bättre priser :-)-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]