Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tungviktarn skrev:
om en skruv saknas påverkas inte funktionen däremot om den är felinställd
Alltså om den sitter så snett eller? Hur går det att ställa in? Ber om ursäkt för kanske dumma frågor men har inte pillat med spjällhus innan och vill att det är ordning på grejerna så man kan börja utesluta fel. Man blir lite bortskämd här.

Ska även ta och rengöra den så kallat "nya" tomgångsmotorn. Går det bra med t-sprit eller ska det vara något smörjande?
Har rengjort tomgångsmotorn som skulle vara bytt men den var rätt så kladdig.
Nu har jag även kollat centrering av spjäll och justerat spjällägesgivaren så den klickar i mer direkt än innan och satt i en ny skruv. Bara att hålla tummarna nu imorgon när det återmonteras.

Kan inte hitta pipen som vacumslangen ska sitta på på värmeslangen men får väl leta lite till.
Vix skrev:Har rengjort tomgångsmotorn som skulle vara bytt men den var rätt så kladdig.
Nu har jag även kollat centrering av spjäll och justerat spjällägesgivaren så den klickar i mer direkt än innan och satt i en ny skruv. Bara att hålla tummarna nu imorgon när det återmonteras.

Kan inte hitta pipen som vacumslangen ska sitta på på värmeslangen men får väl leta lite till.
plugga den med en skruv tillfälligt
Nu har jag fått tag på en ny givare och ska testa så fort som möjligt. Måste även ordna med generator och laddning som någon sade tidigare. Hade nog en dålig multimeter, mätte på jobbet och det hoppade hejvilt fram och tillbaka. Bilen rycker ibland i takt med blinkningarna :lol: samt att jag har en spricka i fördelarlocket och för lite olja i motorn. Varför sköter folk inte sina bilar???
Storservice på g.
Så har nu en av slangarna spruckit till tomgångsmotorn. Var hittar jag den till 16-vallarn? Hittat till 940 turbo och ser hyfsat lika ut. Är det dem?
Sedan tycker jag bilen är slö. Känns nästan slöare än min förra bil med b230F och fick det bevisat idag då jag provade mot en standard GL -90. Min ÄR slöare. Ingen som har någon ide vad det kan vara eller kanske felen hänger ihop?. Känns som man måste "ladda" med lite högre varv (på tvån och trean iaf. 4-5 ökar man bara långsamt i fart, även på högre varv alltså. innan man kan trycka till på gasen och det händer något.
Hoppas man kan få lite ordning på grisen snart.
Fixade nya slangar från jobbet, fick hem ny tempgivare till motorstyrning och fördelarlock.
I brunnarna till stift 3 och 4 var det sammanlagt 25 cl. olja som inte skulle vara där. Bytte givare, lock, slang, sög upp oljan, filade rent och torkade av stiften. Startade sedan upp härket och hade självklart fått en kabel fel. Flyttade på den och bilen startades igen och rök som ett diesellok tack vare oljan som jag inte fick upp som rann ner i förbränningsrummen.
Men....Bilen gick som ett skott! Nu börjar jag skönja tjusningen med den här motorn Hann inte riktigt varmköra men hoppas tomgången kommer hålla i sig nu och även att den fortsätter gå bra varm. Det märks i borgon bitti. (D)
En GLT ska börja dra vid 4000 varv och det drar rätt duktigt också :)
Att du har olja i tändstiftbrunnarna är för att det sitter packningar och/eller o-ringar mellan topp och kamaxelhus samt mot ventilkåpan. Köp nya packningar och byt så blir det tätt
päpplet skrev:det sitter packningar och/eller o-ringar mellan topp och kamaxelhus samt mot ventilkåpan. Köp nya packningar och byt så blir det tätt
När du beställer (dom har oftast inte hemma till 16V motorn) packning till ventilkåpan, säg till att du ska ha båda. Annars får du bara den "yttre". Dom (reservdelspersonalen) har oftast inte en "susning" om "våran" :lol: motor. Det är två packningar, en yttre, och en innre runt tändstiften.

Mvh
Lennart
päpplet skrev:En GLT ska börja dra vid 4000 varv och det drar rätt duktigt också :)
Att du har olja i tändstiftbrunnarna är för att det sitter packningar och/eller o-ringar mellan topp och kamaxelhus samt mot ventilkåpan. Köp nya packningar och byt så blir det tätt
lennarte skrev:
päpplet skrev:det sitter packningar och/eller o-ringar mellan topp och kamaxelhus samt mot ventilkåpan. Köp nya packningar och byt så blir det tätt
När du beställer (dom har oftast inte hemma till 16V motorn) packning till ventilkåpan, säg till att du ska ha båda. Annars får du bara den "yttre". Dom (reservdelspersonalen) har oftast inte en "susning" om "våran" :lol: motor. Det är två packningar, en yttre, och en innre runt tändstiften.

Mvh
Lennart
Den drar väl bra jämfört med innan men inte så jätteduktigt som jag skulle vilja. Vad kan man misstänka, förutom sliten motor?
Tack för era tips. misstänkte någon packning. Får se till att det blir alla packningar! ;-//
Har iallafall fått bukt med tomgången och lite annat.. Har runt 900 rpm nu, kall som varm, dock något ojämn (inte mycket), men det borde nya tändkablar kunna lösa då de gamla är stela som pinnar och sitter dåligt fast.
Ska testa "draget" imorgon. Kom på att det är sällan jag ligger över 3000 varv.
Har inte läst hela tråden men har du kollat insugspackning osv så den inte drar tjuvluft? Även avgasläckor eller en lambdasond som sjunger på sista versen kan göra motorn slöare.

Och så här ska väl en GLT gå, min gick då så efter 37500mil :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=BuZ8UG87PTk
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]