Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
Rengöra kylsystemet med diskmaskinspulver
behövs inte om det fungerar bra som det är.
Tappa ur den gamla kylvätskan i en hink kör
motorn varm på 2-3 omgångar rent vatten sen
häller du i glykolblandat.(är det sedan tidigare
använt typ omega kylartätning häller du i en sådan burk också
om du vill vara säker på slippa läckage)
Fördelarlock och rotor köper du på volvo då mina erfarenheter
av Biltema,s var att bilen inte ens tålde ett normalt regn utan att
börja gå illa.
Tändkablar stift olja kör jag på min 745/91 från Biltema utan problem.
Byter olja och filter runt 750-1500mil...stift 1ggr/år(just innan bilprovningen)
En annan sak du kan byta är kolen på generatorn samt ha en extra i reserv
då de bara kostar runt hundringen. :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Jag har min under Grenröret. Men jag tror det är på den främre pluggen? Den är då närmast fläkten. Det är vad jag kan komma ihåg i mitt huvud just nu iaf Följer det med packningar och allt till den där värmaren? Men varför stod det på så många ställen att det var bättre med en slangvärmare?
En slangvärmare är mycket lättare att montera, men eftersom du redan har en värnare monterad som du ändå måste "plocka bort" är det (tycker jag) lite onödigt att först åtgärda den som sitter där (och läcker) och sedan montera en ny i slangen. Till en ny värmare följer allt som behövs för montering med (utom verktyg och arbetslust :lol: ). Finns även med en monteringsanvisning. Kan vara lite otydlig då värmaren passar till flera olika modeller.
picko skrev:Biltema tex lär ju inte ha eget raffinaderi????? Ofta är det någon av jättarna som levererar till biltema tex Statoil, Texaco mm
Du har helt rätt om det. Nu tror jag dock inte att det är någon av dom allra största "märkena" som levererar, men det finns ju många "Svenska" som är hyfsat stora i Sverige, Preem, Agrol, Cargo oil, som exempel. Det går säkert att få reda på om man "lusläser" texten på förpackningen och jämför med en "riktig"
umekille skrev:Rengöra kylsystemet med diskmaskinspulver
behövs inte om det fungerar bra som det är.

Det finns en "sexkantplugg" längst bak under grenröret, bakom bakre frostpluggen. Om du skruvar bort den, ersätter den med en nippel (har för mig att det är 3/8" rörgänga) som passat till trädgårdsslang. Vissa modeller (min t.ex) har en "öppningsbar" nippel monterad. Har du möjlighet att spola med varmvatten är det "kanon". Då spolar du vattnen baklänges i systemet och behöver inte plocka bort termostaten eller något annat, bara öppna kylarlocket och spola till du får rent vatten. Lite "bökigt" att komma åt pluggen och den kan sitta "rejält fast", men har du sedan bara rätt nippel är resten en "barnlek".

Mvh
Lennart

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]