Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av EddieL
Då har jag precis lagt en beställning av en Fördelare med inbyggd Hallgivare.
Nu hoppas jag verkligen att det är den, men det lutar ju åt det då allt annat som jag har testat fungerar!
Känns som att jag ringer skroten imorgon...

...nej, men seriöst. Nu sitter nya fördelaren, med ny rotor samt en fungerande hallgivare.
Allt är bytt nu, men det fungerar ändå inte... har inte kollat gnistan, men det lär inte vara någon
då jag inte fick igång bilen. Behöver jag ställa in gnistan? Har läst det på lite olika sidor.
Hur gör jag det isåfall?
sicnarf skrev:Kan vara tänd eller bränsle boxarna som är kassa då. Sitter på förarsidan och passagerar sidan innanför plast panelen.
Jag tror jag slarvade med fördelaren... verkade inte som den kom in helt.
Klockan var 23 när jag gjorde allt, och jag hade kass belysning. Ska göra en check idag.
För visst ska fördelaren sitta precis tryckt mot motorn? (Ingen glipa emellan.)
Herregud vilken mupp jag är...

Det var kamremmen som hade hoppat av vid nedersta kuggen! :lol:
Har satt den på plats, samt spänt upp den.
Nu är problemet så att jag inte får igång bilen.

Vad jag har gjort:

* Bytt fördelarlock, rotor, fördelare.
* Skruvat lite med tändstiften, men dom sitter på.
* Satt på kamremmen på sin plats igen.

Nu när jag försöker starta den så hoppar den och har sig, men drar aldrig igång.
Den tänder, men hoppar som sagt aldrig igång. Man hör att den är på väg.
Kan det vara så att stiften har fått för mkt bensin? Så dom är sura?
Har tankat i 5L för att vara säker på att det inte är bensinen.
Har du kollat så att fördelaren kom rätt? Vanliga fördelare som sitter i blocket går att sätta 180° fel. Då kan motorerna uppföra sig så som du beskriver. På en "vanlig" fördelare går det också att se om den sitter rätt eller fel. Det finns märkstreck för det. Men jag har aldrig kollat på en sådan kamaxelmonterad som din. Finns det någon märkning hur den skall sitta eller kan den bara sitta på ett sätt?
Rådlös skrev:Har du kollat så att fördelaren kom rätt? Vanliga fördelare som sitter i blocket går att sätta 180° fel. Då kan motorerna uppföra sig så som du beskriver. På en "vanlig" fördelare går det också att se om den sitter rätt eller fel. Det finns märkstreck för det. Men jag har aldrig kollat på en sådan kamaxelmonterad som din. Finns det någon märkning hur den skall sitta eller kan den bara sitta på ett sätt?
Finns ingen märkning hur den ska sitta...
Kanske helt enkelt har satt den helt fel?
För jag läste om det där. Den vill liksom hoppa igång, men ändå inte... :D :D :D
Känns iaf som att det är nära att den startar nu, så jag är lyrisk! :D

Tjejens farsa som är meck sa att det är lite justeringar, så det var inga problem att fixa.
Men jag ska kolla det där med fördelaren imorgon. Kanske får vrida runt den? :-)
av EddieL
Rådlös skrev:Sitter tändkablarna rätt?
Jag hittade en bild här:
Bild

Bilden finns här: http://www.motorforum.nu
Kan synas lite dåligt. Det står i alla fall från vänster: 4 3 1 2.
Där hade vi felet. Nu har bilen äntligen startat... men nu har ett nytt fel dykt upp.
Jag tror mig veta vad det är, men kollar ändå med er ifall det kan ha något med
fördelaren att göra... det är så att bilen inte riktigt har något drag. Det liksom går
skit segt när jag gasar, samt att det luktar sjukt mycket soppa.
Har vissa funderingar att det är kamremmen som är fucked efter att den flög av kuggen.
Den såg lite dassig ut, då menar jag kuggarna... Men jag vet inte? Om det är fel på kuggarna
i remmen, kan bilen bli seg då, samt dra mkt bensin? Eller är det fördelaren som sitter 180 grader fel?

Mvh
av rid54
Kamremmen är helt och hållet "funkar - funkar inte"; den kan inte funka "dåligt". I värsta fall kanske nån ventil fått en smäll när det hela bröt ut. Kolla kompressionen kanske är en bra idé? Tändningen kan inte stå 180° fel och motorn gå.
/Mvh
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]