DieselDoffe skrev:Har också funderat på det angående dessa tidiga modeller av 760 där de flesta har gått över 20000 mil, de flesta bör ju ha blivit reparerade eftersom motorn tydligen inte ska hålla dem milen.
Hur kan det komma sig att du har ett sådant intresse för dessa bilar? Hur många har du haft och vad har du för bil/bilar nu?
Mvh
Har aldig hört att de inte ska hålla längre än 20 000mil, vet ej hur de blivit reparerade, men eftersom de som finns fortfarande rullar så kan det ju inte va så dåligt.
Det enda jag vet om felet på de tidigaste motorerna ifrån 70talet är att det ifrån början satt en papperspackning i botten av cylindrarna och då denna blev uttorkad och ihoptryckt så åkte cylindern nedåt vilket orsakade att cylinderhuvudspackningen ej höll tätt längre eftersom trycket emot cylinderhuvudet blev lägre.
Cylinderfotspackningen var ej tjock ungefär 0.10 - 0.20mm men den lilla trycklättnaden i botten av cylindern gjorde ändå mycket.
Det var endast i Volvos motorer detta felet uppstod av nån anledning.
Så Volvo löste det genom att att montera Ståltätningar i botten av cylindrarna då motorerna tillverkades istället för papperspackningar, sen dess har inte problemet uppstått mer, stål kan ju omöjligt sjunka samman.
Vet ej när lösningen kom, men jag vet att alla B280 har ståltätningar.
Dock borde lösningen kommit tidigare, eftersom motorerna kunde gå sönder efter 1000mil och de fick renorvera och montera massor av nya motorer vilket knappas ger nån förtjänst eller bra marknadsföring.
För ungefär 10år sen köpte jag en Volvo 760GLE 88 för 2000kr, den hade blivit ställd i en träskig gräsmatta i många år eftersom den ej gick igenom besikningen då avgassystemet var av.
Var bara en slump att jag råkade hitta och köpa den.
Tyckte den var fin då den fortfarande var helt rostfri och så hade den ju en v6 som jag aldrig hade sett förrut.
Sen fixade jag till den, nytt avgas, nya bromsar AC reperation och sen har det fortsatt.
ECC kyler grymt bra och temperaturregleringen fungerar perfekt.
Bilen är väldigt behaglig att köra med multilinken.
Gillar 80tals Volvo och Volvo 760/780 GLE var ju Volvos "flaggskepp" under 80 talet.
Är pedantisk med mina bilar och tycker det är kul att det hela tiden finns något att förbättra.
Struntar i om jag lägger mer pengar på den än den är värd, efterom det är min bil och jag vet vad jag har och kan fixa allt själv.
Menar bara att de flesta begränsar hur mycket bilen ska kostas på efter marknadsvärdet, men är bromsar och stötdämpare helt slut och man vill köra med bilen så är det bara att byta allt.
Är inte rik el något men jag kostar på vad jag kan.
Fast nu kör jag bara med den på sommaren eftersom jag är rädd om den.
Det är lite roligt att det ibland händer att folk spontant går runt och kollar på bilen eftersom den är i så bra orginalskick och är intresserade då man ska köra ifrån en parkering tex.
Sen tycker jag det är roligare att ha i en gammal bil som är i bra skick än en nyare bil.
Alla vet ju att en ny eller nyare bil är i bra skick så det blir liksom inget speciellt eller anmärkningsvärt, den sjunker bara in i mängden (om den nu inte är förstörd med grotesk "styling" eller något).
Håller på med en totalrenorvering av en motor till den eftersom jag hade tänkt att bilen ska rulla 40 000mil till.
Motorn jag har i 760 läcker lite olja här & var kylaren läcker minimalt och motorblock samt toppar är grådassigt och ärgat vilket ser lite deprimerande ut.
Ventiltätningarna är också för gamla eftersom den bränner lite olja var gång man startar efter att bilen stått still.
Men det är ju inte så konstigt att ventiltätningar och kylare läcker lite eftersom bilen gått över 40 000mil och grejerna har suttit där sen den var ny.
Har köpt 2 st extra motorer till så jag kan jobba på en ny motor medans jag samtidigt kan köra med bilen.
Tar de bästa cylindrarna ur var motor, samt så är allt nerplockat fullständigt och hetvattentvättat så all smuts är borta ifrån delarna.
Eftersom allt är fullständigt rengjort så kan jag köra motorn med helsyntet efter renorveringen då det inte finns nån fastbränd olja kvar.
Man märker när det slarvats med glykolbyte iallafall, de lär va slarvat med det i båda motorerna jag plockat itur, eftersom blocken har havt frätskador i cylindefoten på cylinder 6 där avtappningen sitter.
Eftersom jag inte vill köpa ett nytt block för 40 000kr så har jag fått skadan svetsad med aluminiumsvets, samt så har cylinderanliggningsytan frästs ur ca 0.10mm, detta schimsar jag bara upp med ett extra schims.
Värt att säga är väl att glykolslarvet i de motorer jag plockat itur förutom att skada aluminiumet också har skadat ståltätningarna i botten av fodren och på några cylindrar har de varit nästan avrostade.
Glykolbytena är viktiga eftersom efter 2år så försvinner korritionsskyddet som skyddar motorn, frostskyddet finns alltid kvar, men korritionsskyddet är vilktigt för att motorn inte ska få skador invändigt.
Eftersom bensinen är så dyr och bilen gillar bensin så ska jag även göra bilen bensinsnålare.
Genom att plocka bort den energislukande 4växlade automatväxellådan ifrån 80 talet och ersätta den med en manuell 5 växlad låda som ökar bilens utväxling och tar bort energiförlusten som en gammal automatväxellåda ger.
En annan fördel med att slippa automaten är att man kan köpa en vanlig motorkylare till 960 eller nån annan bil med samma mått, iallafall så är kylare utan automatoljeledningar billigare.
Ett annat önskemål hade varit att hitta ett energieffektivare bränsle och tändsystem ifrån nån modern skrotad bil.
Tidigare har jag tagit bort motorns viskokylfläkt och ersatt den med en elektrisk kylfläkt ifrån en Volvo 850, passade exakt till kylaren efter att jag sågat bort lite onödigt plast.
Detta gjorde inte någon märkbar skillnad på bränsleförbrukningen.
Något jag vet gör märkbar skillnad är att alltid ha väl justerade ventiler på motorn.
Men det kommer bli intressant att se hur mycket växellådan kommer ge.
På vintern kör jag en Volvo 850 2.5T.
Köpte nämligen en Volvo V70 2.5T som var helt kvaddad i chassit efter en krock och volt.
Men motorn gick och det mesta fungerade.
Köpte sedan en 855 2.0T med vevlagerhaveri, strippade ner den till chassit och slängde de mesta ur den som var 855, sparade några grejer som kan va bra att ha.
Sen monterade jag över allting ifrån V70 till 855 chassit, kabelhärvor el, bromssystem (allt), fick svetsa om lite till rattinfästning och spakställ men annars passade de mesta rakt av.
Kallar bilen för 870in
Den absolut på alla sätt billigaste Volvon jag havt var en Volvo 740GL med B230A motorn. Köpte en sån och fixade till.
Såg till att bromsarna var i perfekt skick, renorverade förgasaren och justerade den efter Volvos arbetsmoment.
När man bytt ventilerna till ventiler ifrån en B230F så kunde man köra på 95oktan bensin utan knackningar i motorn, annars ska de gå på 98 oktan som är dyrare.
Bilen drog 0.8L per mil sen, och den enkla motorn gjorde reperationskostnaderna minimala.
Det dåliga var bara att de rostar mycket då galvskyddet inte kom ordentligt förrens 1988.