Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har kontakter som kan hjälpa mig att skruva med motorn om jag inte skulle klara av det själv, skam den som ger sig! :lol:
Men genom allt dåligt snack om denna motorn som man har hört så får man den uppfattningen av att den ska gå sönder för minsta lilla, antar att den håller för att gasas lite med om man tycker det är roligt (som jag). Dock inte överdrivet precis som att man kör rally utan bara då och då. :)

Mvh
av Bjornn
Folks allmänna uppfattning är väldigt felvisande, det är kanske för att man drar allt över samma kant eftersom det var problem med en motortyp av samma motorfamilj så antar man lätt att det är fel på alla motorer inom samma motorfamilj och det är ju lätt att tro det när man inte är insatt.

Eller så tror man bara att alla V6 är precis likadana och att ingen utveckling skett sen den började tillverkas, men i själva verket förbättras och förändras motorerna lite varje år.
Det verkar ju osanolikt att Volvo skulle fortsätta sälja en motor i sina nya bilar som inte håller, så den behövs bytas ut på garanti.

För skojs skull kan jag lägga upp några olika typer av denna Aluminium V6 som funnits eller finns i Volvo.

B27 A 1976-1979
B28 A 1980-1981

B27 E 1979-1980
B28E 1981-

B27F 1976-1979
B28F 1980-1981

B280E -1987
B280F 1988-

Alla dessa motorer är olika varandra på flera sätt (olika utförande), det som skiljer är bla cylindervolym, bränslesystem, tändsystem, kamaxlar, vevaxlar, kolvar, cylindrar och förmodligen mkt mer.
Allra störst skillnad är det mellan B280 och övriga motorer, B280 har annan vevaxel (evenfire), lågfriktionslager, flytande kolvbultar, (tidigare modeller har pressade kolvbultar)

Det är inte mer problem med denna motor än nån annan Volvo-motor, de flesta som rullar verkar iallafall ha gått omkring 40 000mil utan några större bekymmer.
Volvo 760GLE har ju också byggt om och använts som ambulansbilar och de lär nog inte sätta en dålig motor i en ambulans.
De första som hade en felaktig packning är förmodligen utdöda eller ordentligt reparerade för länge sedan.
Men som sagt även den sista modellen är det väldigt gammal och efter 25år eller mer så kan såklart gummidetaljer, så som kylarslangar mm vara i sämre skick om det inte underhållits.
I princip alla slitagedelar, kan vara i dåligt skick om den inte skötts på bra sätt i 25år.

Egentligen så ska bara gummidetaljer så som packboxar och ventiltätningar mm bara hålla i 10år, och egentligen så ska cylinderhuvuden renorveras med nya packningar efter 10år.
Det gäller alla motorer, det är därför sotningssats heter just sotningssats som innehåller alla packningar och detaljer till cylinderhuvud, men det finns nog inte en enda människa som byter sotningssats efter 10år, det kostar ju en del, det är därför det kan börja läcka lite och bli lite otät här och var efter så lång tid.
Gummi torkar, hårdnar och spricker efter otaliga uppvärmningar och nerkylningar samt så torkar oljor och kylarvatten ut det, sammtidigt så slits det då motorn går.

Glömde säga att det sitter 2st formgjutna kylarslangar på motorblockets vänstra sida vid oljefiltret som går till motorns oljekylare som man också bör se till att de är i bra skick.
Den tål att gasa med, sj kör jag alltid med blyfot och det fungerar utmärkt.
Du kan fråga mig med, har nästan alla orginalbeskrivningar och reperationsanvisningar om motorn från 1975 och framåt.
Har också funderat på det angående dessa tidiga modeller av 760 där de flesta har gått över 20000 mil, de flesta bör ju ha blivit reparerade eftersom motorn tydligen inte ska hålla dem milen.

Hur kan det komma sig att du har ett sådant intresse för dessa bilar? Hur många har du haft och vad har du för bil/bilar nu?

Mvh
av Bjornn
DieselDoffe skrev:Har också funderat på det angående dessa tidiga modeller av 760 där de flesta har gått över 20000 mil, de flesta bör ju ha blivit reparerade eftersom motorn tydligen inte ska hålla dem milen.

Hur kan det komma sig att du har ett sådant intresse för dessa bilar? Hur många har du haft och vad har du för bil/bilar nu?

Mvh
Har aldig hört att de inte ska hålla längre än 20 000mil, vet ej hur de blivit reparerade, men eftersom de som finns fortfarande rullar så kan det ju inte va så dåligt.

Det enda jag vet om felet på de tidigaste motorerna ifrån 70talet är att det ifrån början satt en papperspackning i botten av cylindrarna och då denna blev uttorkad och ihoptryckt så åkte cylindern nedåt vilket orsakade att cylinderhuvudspackningen ej höll tätt längre eftersom trycket emot cylinderhuvudet blev lägre.
Cylinderfotspackningen var ej tjock ungefär 0.10 - 0.20mm men den lilla trycklättnaden i botten av cylindern gjorde ändå mycket.
Det var endast i Volvos motorer detta felet uppstod av nån anledning.

Så Volvo löste det genom att att montera Ståltätningar i botten av cylindrarna då motorerna tillverkades istället för papperspackningar, sen dess har inte problemet uppstått mer, stål kan ju omöjligt sjunka samman.
Vet ej när lösningen kom, men jag vet att alla B280 har ståltätningar.
Dock borde lösningen kommit tidigare, eftersom motorerna kunde gå sönder efter 1000mil och de fick renorvera och montera massor av nya motorer vilket knappas ger nån förtjänst eller bra marknadsföring.

För ungefär 10år sen köpte jag en Volvo 760GLE 88 för 2000kr, den hade blivit ställd i en träskig gräsmatta i många år eftersom den ej gick igenom besikningen då avgassystemet var av.
Var bara en slump att jag råkade hitta och köpa den.
Tyckte den var fin då den fortfarande var helt rostfri och så hade den ju en v6 som jag aldrig hade sett förrut.
Sen fixade jag till den, nytt avgas, nya bromsar AC reperation och sen har det fortsatt.
ECC kyler grymt bra och temperaturregleringen fungerar perfekt.
Bilen är väldigt behaglig att köra med multilinken.
Gillar 80tals Volvo och Volvo 760/780 GLE var ju Volvos "flaggskepp" under 80 talet.
Är pedantisk med mina bilar och tycker det är kul att det hela tiden finns något att förbättra.

Struntar i om jag lägger mer pengar på den än den är värd, efterom det är min bil och jag vet vad jag har och kan fixa allt själv.
Menar bara att de flesta begränsar hur mycket bilen ska kostas på efter marknadsvärdet, men är bromsar och stötdämpare helt slut och man vill köra med bilen så är det bara att byta allt.
Är inte rik el något men jag kostar på vad jag kan.
Fast nu kör jag bara med den på sommaren eftersom jag är rädd om den.
Det är lite roligt att det ibland händer att folk spontant går runt och kollar på bilen eftersom den är i så bra orginalskick och är intresserade då man ska köra ifrån en parkering tex.

Sen tycker jag det är roligare att ha i en gammal bil som är i bra skick än en nyare bil.
Alla vet ju att en ny eller nyare bil är i bra skick så det blir liksom inget speciellt eller anmärkningsvärt, den sjunker bara in i mängden (om den nu inte är förstörd med grotesk "styling" eller något).

Håller på med en totalrenorvering av en motor till den eftersom jag hade tänkt att bilen ska rulla 40 000mil till.
Motorn jag har i 760 läcker lite olja här & var kylaren läcker minimalt och motorblock samt toppar är grådassigt och ärgat vilket ser lite deprimerande ut.
Ventiltätningarna är också för gamla eftersom den bränner lite olja var gång man startar efter att bilen stått still.
Men det är ju inte så konstigt att ventiltätningar och kylare läcker lite eftersom bilen gått över 40 000mil och grejerna har suttit där sen den var ny.

Har köpt 2 st extra motorer till så jag kan jobba på en ny motor medans jag samtidigt kan köra med bilen.
Tar de bästa cylindrarna ur var motor, samt så är allt nerplockat fullständigt och hetvattentvättat så all smuts är borta ifrån delarna.
Eftersom allt är fullständigt rengjort så kan jag köra motorn med helsyntet efter renorveringen då det inte finns nån fastbränd olja kvar.
Man märker när det slarvats med glykolbyte iallafall, de lär va slarvat med det i båda motorerna jag plockat itur, eftersom blocken har havt frätskador i cylindefoten på cylinder 6 där avtappningen sitter.
Eftersom jag inte vill köpa ett nytt block för 40 000kr så har jag fått skadan svetsad med aluminiumsvets, samt så har cylinderanliggningsytan frästs ur ca 0.10mm, detta schimsar jag bara upp med ett extra schims.

Värt att säga är väl att glykolslarvet i de motorer jag plockat itur förutom att skada aluminiumet också har skadat ståltätningarna i botten av fodren och på några cylindrar har de varit nästan avrostade.

Glykolbytena är viktiga eftersom efter 2år så försvinner korritionsskyddet som skyddar motorn, frostskyddet finns alltid kvar, men korritionsskyddet är vilktigt för att motorn inte ska få skador invändigt.

Eftersom bensinen är så dyr och bilen gillar bensin så ska jag även göra bilen bensinsnålare.
Genom att plocka bort den energislukande 4växlade automatväxellådan ifrån 80 talet och ersätta den med en manuell 5 växlad låda som ökar bilens utväxling och tar bort energiförlusten som en gammal automatväxellåda ger.
En annan fördel med att slippa automaten är att man kan köpa en vanlig motorkylare till 960 eller nån annan bil med samma mått, iallafall så är kylare utan automatoljeledningar billigare.
Ett annat önskemål hade varit att hitta ett energieffektivare bränsle och tändsystem ifrån nån modern skrotad bil.

Tidigare har jag tagit bort motorns viskokylfläkt och ersatt den med en elektrisk kylfläkt ifrån en Volvo 850, passade exakt till kylaren efter att jag sågat bort lite onödigt plast.
Detta gjorde inte någon märkbar skillnad på bränsleförbrukningen.
Något jag vet gör märkbar skillnad är att alltid ha väl justerade ventiler på motorn.

Men det kommer bli intressant att se hur mycket växellådan kommer ge.

På vintern kör jag en Volvo 850 2.5T.
Köpte nämligen en Volvo V70 2.5T som var helt kvaddad i chassit efter en krock och volt.
Men motorn gick och det mesta fungerade.
Köpte sedan en 855 2.0T med vevlagerhaveri, strippade ner den till chassit och slängde de mesta ur den som var 855, sparade några grejer som kan va bra att ha.
Sen monterade jag över allting ifrån V70 till 855 chassit, kabelhärvor el, bromssystem (allt), fick svetsa om lite till rattinfästning och spakställ men annars passade de mesta rakt av.
Kallar bilen för 870in :wink:

Den absolut på alla sätt billigaste Volvon jag havt var en Volvo 740GL med B230A motorn. Köpte en sån och fixade till.
Såg till att bromsarna var i perfekt skick, renorverade förgasaren och justerade den efter Volvos arbetsmoment.
När man bytt ventilerna till ventiler ifrån en B230F så kunde man köra på 95oktan bensin utan knackningar i motorn, annars ska de gå på 98 oktan som är dyrare.
Bilen drog 0.8L per mil sen, och den enkla motorn gjorde reperationskostnaderna minimala.
Det dåliga var bara att de rostar mycket då galvskyddet inte kom ordentligt förrens 1988.
Senast redigerad av 5 Bjornn, redigerad totalt 0 gång.
Du verkar verkligen kunna dessa motorer utan och innantill, bra att du delar med dig till oss mindre vetande :wink:
Alltså så är dessa motorer extra känsliga vad gäller glykolbyten, eller det är samma med alla aluminiummotorer?
Lär byta glykol och kylarslangar direkt om jag kommer köpa en sån här bil, iaf kolla igen alla slangarna. Ventiljustering lär nog inte bli av om motorn inte för oväsen. Kommer förövrigt inte köpa en bil som låter konstigt från motorn :)

Hur hög förbrukning ligger du på om du kör med ett "ägg under foten"?
Rödblocken är ju också ganska törstiga så det skiljer väl inte överdrivet mycket? Runt litern kan man väl köra båda på...

Tycker du borde lägga upp bilder på din "870" under garagedelen på forumet :wink:

Mvh
av Bjornn
DieselDoffe skrev:Du verkar verkligen kunna dessa motorer utan och innantill, bra att du delar med dig till oss mindre vetande :wink:
Alltså så är dessa motorer extra känsliga vad gäller glykolbyten, eller det är samma med alla aluminiummotorer?
Lär byta glykol och kylarslangar direkt om jag kommer köpa en sån här bil, iaf kolla igen alla slangarna. Ventiljustering lär nog inte bli av om motorn inte för oväsen. Kommer förövrigt inte köpa en bil som låter konstigt från motorn :)

Hur hög förbrukning ligger du på om du kör med ett "ägg under foten"?
Rödblocken är ju också ganska törstiga så det skiljer väl inte överdrivet mycket? Runt litern kan man väl köra båda på...

Tycker du borde lägga upp bilder på din "870" under garagedelen på forumet :wink:

Mvh
Alla aluminium motorer är känsliga för slarv med glykolbyten.
Extra känsligt är det där man blandat järn och aluminium, de båda metallerna vill äta upp varandra det blir såkallade kemiska förgreningar.

Motorn ska dra 1L/mil då man kör varsamt.
Ventiljustering är inte fel, gör stor skillnad på bränsleförbrukning och effekt.
av Perkla
Hejsan..

En 5 år gammal tråd, coolt att väcka liv i den igen. Jag har en Volvo 765 från 1989 med endast 2 brukare och helt i oskruvat skick. Den har gått strax över 30 tusen mil och varit avställd sen 2014 pga att nån av toppackingarna har gått, eller båda kanske för den delen. Jag har inte kollat upp så noga. MEN till våren ska jag dra fram den och göra nåt med den.. Den går att köra som den är nu också men tar en hel del vatten och är svårstartad när den är varm.

Det är inte helt lätt att få tag på en billig B280F som är hel och fungerande till ett bra pris, så jag tänkte kanske man kan chansa på att byta båda toppackningarna och byta olja, toppbultar om det behövs osv och se om den funkar att köra med så jag kan besikta den.. får jag den bara genom besiktningen så väntas helt andra planer för denna bil under sommaren 2018. Nån som har nån idé om jag borde chansa på att byta toppackningarna o se om den funkar ? Nåt mer man ska byta i samband med detta ? har liten koll på just detta moment i PRV 6:an

För övrigt kan jag säga att jag haft riktigt många Volvo 760, köpte min första 1996 och den var av årgång 1984 med B28E på 156 hästar och automat, sen har det bara rullat på fram till år 2003 ungefär. Har haft flera av årgång 1982 och 1983 med annorlundare mätarhus och luftutblås i kupén den ena hade manuell låda dessutom. Sen har jag haft flera diesel modeller, 760 GLE Turbo Diesel med D24 i, totalt har jag nog haft runt 15 stycken.

Den här 765:an har jag har nu är väldigt speciell med tanke på att den är i fint skick och få ägare, kollar man på blocket så finns det sällan eller aldrig nån 765, finns det nån så kostar dom över 30 tusen. Jag har flera Volvo 965:or också som är i princip samma bil fast vit motor istället för PRV.

Tacksam för svar...

//
Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]

Nån returfjäder som är torr? &Arin[…]

Jag brukar annars rekommendera SKF vattenpump, och[…]

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]