Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av OLIN
emwtur skrev:hur var det med hastighetsmätaren - det glömde jag säga;
funkar den så glöm min kommentar !
om NÅGON av ; hastighetsmätare, trippmätare, "milmätare" fungerar så är det INGET fel i bakaxeln - då ligger felet i själva instrumentet !

/emwtur
Gött o veta ;) Ringde volvo och fråga pris på en ny instrumentmätare.. 7k :-(O)
Användarvisningsbild
av PelleH
så har varit ote o kollat nu. hittade en röd en grå en vit. Ingen gav utslag då jag kollade med en lampa. men när jag drog ur kontakten så gick mätaren upp o sedan ner. Precis som att han kände att nått hände. Så skulle ju vilja säga själv att den fungerar. Så då är de väl armaturen :(
Användarvisningsbild
av emwtur
PelleH skrev:så har varit ote o kollat nu. hittade en röd en grå en vit. Ingen gav utslag då jag kollade med en lampa. men när jag drog ur kontakten så gick mätaren upp o sedan ner. Precis som att han kände att nått hände. Så skulle ju vilja säga själv att den fungerar. Så då är de väl armaturen :(
Ohm-mät armaturen innan du river/köper nytt
- att mätaren hoppar när du drar kontakten betyder mer eller mindre ingenting !

/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
se tråden jag tipsade om innan !

"Koppla ur kontakten och mät nivågivaren, ska hamna nånstans mellan 0-300 Ohm beroende på nivån."

/emwtur
Användarvisningsbild
av PelleH
tror nästan jag får skicka någon annan på o mäta ohm :P Jag fick som sagt inte till de :)
Användarvisningsbild
av sidhabo
PelleH skrev:tror nästan jag får skicka någon annan på o mäta ohm :P Jag fick som sagt inte till de :)
A, men Pelle. När du ska mäta givaren mäter du på kabeln som går ner till tanken ok. Glödlampetricket var ju att koppla in den i den andra kontakten som går till mätaren. Om du har en multimeter så är det ju enkelt att mäta motstånd (ohm) på den kabel som går ner till tanken, när du kopplat loss kontaktstycket.
Har du en grå och en vit i kontakten som går till tanken ? Då ska du ohm mäta mellan dom och få 0 - 300 ohm, beroende på hur mycket du har i tanken. Nån som vet ifall 0 ohm är tom tank eller full ?
av putte62
Jordningen av min amatur var av, skalade bara av isoleringen och sköt in kabeln mellan armaturrör och gummislang (halvvägs så att slangklämman fortfarande tätar när man drar åt). Behövde alltså inte montera bort något från bilen.
Användarvisningsbild
av PelleH
jag ska öppna upp o kolla så man ser hur det ser ut. Idag blev det inget gjort. Får se om de blir något i helgen. Hör av mig då jag kollat lite mera :)
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]