Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sidhabo skrev:Hur ofta får du problemet då ? 1 av 10 eller vad ?
Har du kollat tanklocket ? Är det orginal eller pirat ?
Felet har uppkommit nyligen utan att nå´t är ändrat
Har inte fört statistik på hur felprocenten
sidhabo skrev:Kolla alla slangar ut från tanken så inte nån har skrumpnat eller fått nån böj.
Det var därför jag undrade vart dom försvann under hatthyllan
Sen verkar det ju vara nå´n "manick" vid påfyllningen där alla slangar,luftningar etc sitter
Varför så många slangar undra man
sidhabo skrev:Här finns lite bilder på hur det ser ut vid ingången till tankarmaturen
http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf

På bild 7 är det näst största röret ventilationen av tanken som går upp till tankluckan. Fast jag har ingen koll på hur det ser ut i änden upp mot tanklocket.
Hmm så det sitter en pump i tanken åxå förutom den mitt under bilen
Kanske inte värt att ta tryckluften å blåsa i avluftningslangarna då eller?
tomsa skrev: Kanske inte värt att ta tryckluften å blåsa i avluftningslangarna då eller?
Tryckluft låter lite våldsamt ... bättre med cykelpump kanske :D
Samt kolla hur det ser ut under inspektionsluckan och på vägen dit. På min är det bara tjocka tankröret samt den smalare slangen som kommer ner till tanken. Så jag vet inte vad det är du har mer än två uppe vid tanklocket. Kanske bara nån spillslang som går rätt ut i backen ....
Den tjocka slangen leder fram till kolfiltret (under luftfilterburken)...
Kolfiltret tar hand om tankens bränsleångor... Kolfiltret styrs av vakum från spjällhuset, så är detta sotigt...blir det inte så bra... :wink:
sidhabo skrev: På min är det bara tjocka tankröret samt den smalare slangen som kommer ner till tanken. Så jag vet inte vad det är du har mer än två uppe vid tanklocket. Kanske bara nån spillslang som går rätt ut i backen ....
Är för mörkt å kallt ute nu för att kolla men som jag minns det så är det en typ 10 mm slang som drar iväg upp under hatthyllan samt 1 eller 2 typ 3 mm modell svart vaccumslang som virrar iväg från nå´n kåpa runt påfyllningen
Verkar åxå finns nå´n "rätt ut på backen" slang som går från yttre delen av påfyllningen så att det som spills utanför röröppningen rinner ut å inte blir liggande kvar i försänkningen
Jocke S. skrev:Den tjocka slangen leder fram till kolfiltret (under luftfilterburken)...
Kolfiltret tar hand om tankens bränsleångor... Kolfiltret styrs av vakum från spjällhuset, så är detta sotigt...blir det inte så bra... :wink:
Skulle detta leda till mottryck i tanken?
tomsa skrev:
Jocke S. skrev:Den tjocka slangen leder fram till kolfiltret (under luftfilterburken)...
Skulle detta leda till mottryck i tanken?
Det är ingen omöjlighet... Funkar inte vakumstyrningen av kolfiltret så får du tillslut ett vakum fram till filtret och bränslegaserna stannar i tanken. Ibland märker man detta på att tanken "pustar ut" när man öppnar påfyllningslocket (det är vakum i tanken).

Kanske vårgårda-bilpsykologen "dr. Sparkz" kan ge en bättre förklaring... :-)-)

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag frå[…]

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]