- tor 04 sep 2008, 21:26
#215434
Tillbaks i tråden, med tråkiga nyheter
Allt mera tyder det på läcka i toppen, antingen packningen eller också spricka... mera vatten har försvunnit, och denna gången INTE genom expansionskärlet efter lockbytet. Så att förra locket var kasst är givet, men tydligen byggs det inte upp så högt tryck som 1,5 bar i systemet så vattnet sipprar in i cylindrarna istället vågar jag misstänka.
Uppmärksammade vit rök från avgaserna av en ren slump idag när en kollega flyttade på bilen. Bilen hade då stått någon timme. Vet dock inte om detta är ett tydligt tecken, men tanken slog mig. Ett kompressionsprov borde avslöja om det är läcka eller inte, men jag ska testa med både kall och varm motor. Värmen kan ju täta ev. sprickor :roll:
Hur som haver, vi ponerar en spricka i toppen. Går detta att reparera med svets, eller är det ny topp som gäller? Har känningar som svetsar aluminium nämligen...

Allt mera tyder det på läcka i toppen, antingen packningen eller också spricka... mera vatten har försvunnit, och denna gången INTE genom expansionskärlet efter lockbytet. Så att förra locket var kasst är givet, men tydligen byggs det inte upp så högt tryck som 1,5 bar i systemet så vattnet sipprar in i cylindrarna istället vågar jag misstänka.
Uppmärksammade vit rök från avgaserna av en ren slump idag när en kollega flyttade på bilen. Bilen hade då stått någon timme. Vet dock inte om detta är ett tydligt tecken, men tanken slog mig. Ett kompressionsprov borde avslöja om det är läcka eller inte, men jag ska testa med både kall och varm motor. Värmen kan ju täta ev. sprickor :roll:
Hur som haver, vi ponerar en spricka i toppen. Går detta att reparera med svets, eller är det ny topp som gäller? Har känningar som svetsar aluminium nämligen...
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)