Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Tillbaks i tråden, med tråkiga nyheter :x

Allt mera tyder det på läcka i toppen, antingen packningen eller också spricka... mera vatten har försvunnit, och denna gången INTE genom expansionskärlet efter lockbytet. Så att förra locket var kasst är givet, men tydligen byggs det inte upp så högt tryck som 1,5 bar i systemet så vattnet sipprar in i cylindrarna istället vågar jag misstänka.

Uppmärksammade vit rök från avgaserna av en ren slump idag när en kollega flyttade på bilen. Bilen hade då stått någon timme. Vet dock inte om detta är ett tydligt tecken, men tanken slog mig. Ett kompressionsprov borde avslöja om det är läcka eller inte, men jag ska testa med både kall och varm motor. Värmen kan ju täta ev. sprickor :roll:

Hur som haver, vi ponerar en spricka i toppen. Går detta att reparera med svets, eller är det ny topp som gäller? Har känningar som svetsar aluminium nämligen...
av kudden
Har du en läcka i topplockspackningen kan du se det lätt genom att kolla stiften.Är något stift rent så tyder det på packningen.Har du inte originalstift eller ngk-stift så byt till någon av dom.Fick samma problem när jag satte i equim från biltema.Jag bytte stift så var problemet borta.Beror det på avståndet på gängorna kanske???Kollade inte det,men jag har lärt mig att stiften har stor betydelse.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Spricka i toppen tror jag väldigt lite på, större chans att det är packningen. Skruva ur stiften och provtryck kylsystemet, låt det stå med tryck en stund. Kika ner i tändstifthålen sen och titta efter vatten. (Jag har lött på kablar på en liten lampa som går att släppa ner i hålet så ser man bättre.)
I värsta fall en spricka i cylindern, det tror jag knappt på en utan turbo. Det händer på 850 med 2,5 liter och turbo. Blocket är av aluminium med ingjutna stålfoder. 2,5 är en borrad 2,3, så fodren är tunnare där. Höjer man laddtrycket för mycket så kan det spricka:
Bild
av metalHJ
kudden skrev:Har du en läcka i topplockspackningen kan du se det lätt genom att kolla stiften.Är något stift rent så tyder det på packningen.Har du inte originalstift eller ngk-stift så byt till någon av dom.Fick samma problem när jag satte i equim från biltema.Jag bytte stift så var problemet borta.Beror det på avståndet på gängorna kanske???Kollade inte det,men jag har lärt mig att stiften har stor betydelse.
Sitter volvo originalstift i nu, byttes för runt 2 månader sen så relativt nya också!

Hade av stiften sist när jag bytte kamrem, och kunde inte reflektera över att något stift skiljde sig från mängden. De såg bra ut då, men kan plocka av dom och kika igen samt knäppa ett kort och lägga ut här så ser vi vad forumet tycker!

//HJ
av metalHJ
Sparkz skrev:Spricka i toppen tror jag väldigt lite på, större chans att det är packningen. Skruva ur stiften och provtryck kylsystemet, låt det stå med tryck en stund. Kika ner i tändstifthålen sen och titta efter vatten. (Jag har lött på kablar på en liten lampa som går att släppa ner i hålet så ser man bättre.)
I värsta fall en spricka i cylindern, det tror jag knappt på en utan turbo. Det händer på 850 med 2,5 liter och turbo. Blocket är av aluminium med ingjutna stålfoder. 2,5 är en borrad 2,3, så fodren är tunnare där. Höjer man laddtrycket för mycket så kan det spricka:
Bild

Smidigaste sättet att provtrycka vattensystemet? Är det tryckluft som gäller då?

Om det är tryckluft så måste det väl också finnas något adapterlock att koppla till expansionskärlet? och hur många bar ska köra med, 1,5 eller högre?

//HJ
Användarvisningsbild
av Sparkz
Adapterlock, handpump, och max samma tryck som står på locket.
av metalHJ
Kan det vara för hårt att köra på med tryckluften? För samtidigt har jag klocka på kompressorn med inställning till arbetstrycket i bar... Så den blåser inte på hårdare än ex. 1 bar. Adapterlocken, vart finns dessa att köpa?
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]