Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1603401
Än är det inte över. Kanske blir tvungen att riva hela instrumentbrädan, hoppas inte. Kabeln till back ljuskontakten gick av. mycket riktigt är den helt sönder ärgad och jag behöver byta hela. för det skulle jag behöva få bort förarsidans plast del på mittkonsolen. Måste jag riva hela instrument panelen eller har dom tänkt till som på saaben där mitt panelen kan tas bort på 5 sekunder, 2 om det är bråttom? Den verkar sitta hårt och stabilt.

Kabeln underifrån, skalade men det är ärg i hela kabeln, kände att den gråa dessutom mer eller mindre är helt av längre upp på ett ställe. Samma på soppa pumpen jag bytte för några år sedan.
P_20250302_135523.jpg
P_20250302_135523.jpg (4.06 MiB) Visad 1587 gånger
I bilen sett från passagerarsidan, ringat in där jag tror kabeln går ut. dessvärre är plast sidan på förar plasten helt i vägen. Varför ligger det, tror jag hittat 5-6 kontakter med kablar som inte går någonstans ned tryckta på sidorna? Eller ja på ena sidan där det bara är tomma kontakter. Så vad behöver jag riva för att få bort den plast sidan.
P_20250302_135608.jpg
P_20250302_135608.jpg (3.36 MiB) Visad 1587 gånger
Den där lås ringen var ett helvete att få på plats igen så gör ni detta ta INTE bort den. Ni blir tvungna att ta ut hela hylsan(som är fast rostad) och rengöra den mycket grundligt. Att ta ut växel spaken i kupen är både snabbt och enkelt.
P_20250302_133335.jpg
P_20250302_133335.jpg (3.53 MiB) Visad 1587 gånger
#1603403
Nu skall vi se, du behöver inte riva hela instrumentbrädan. Tror att du får ta ut radio och radiofacket och lilla facket ciggtändaren i. så sitter skruvarna som håller sidopaneler innanför där.
Just ja tror det finns ett nedre fäste oxå, dra ner o undan klädsel på förarsidan så tror jag det sitter ett fäste där med. Skall gå ganska lätt att få bort så du kommer åt. Jag bytte ju alla vakuumbälgarna till ECCn på 945an o värmepaketet på 760turbon, så visst har man varit där o rotat.
Jo, den där kabeln till backljuset brukar ofta oxidera bort.
Hittade denna instruktion, kolla de första instruktionerna o bilderna så ser du hur sidopanelen sitter fast: https://www.volvoclub.org.uk/faq/OEMMan ... uumMtr.pdf
//Chris
#1603404
Tack! Bökar med detta imorgon, resten känns ganska rätt fram, något jag brukar säga så det kommer nog mer frågor ska ni se.

Laddat upp film på youtube med i alla fall en amatör i farten ;-)
#1603461
Tänkte sätta dit kopplingsvajern idag. Drog tillbaka gummiskyddet så man kunde leka med vajern mer fritt, den är lite bångstyrig med det på toppen. Den var helt genom rostig och jag som hoppades kunna test köra idag...nåja bra att jag såg det nu än att den går av om ett halvår på mörk skogsväg långt upp i dalarna?
Blir till att ta ned "kickpanelen" också så jag kommer åt fot/spakstället inifrån. Så vad ska jag tänka på här? Finns det olika vajrar? Är det något bra att tänka på eller systematiskt bara börja plocka paneler?
Eller kanske det viktigaste av allt, är det något annat jag bör byta när jag ändå är under kickpaneler och river?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ko ... iesel.html
Passar denna tro? Får nog kika haynes hur jag tar bort kickpanelen lättast, kanske blir det lättare när jag ändå ska ha bort sidan för backljus sladden?

Böjde på vajern där den såg rostig ut och plasten sprack och ut petade rostiga vajer delar som rostat av.
P_20250303_102822.jpg
P_20250303_102822.jpg (1.9 MiB) Visad 1527 gånger
#1603462
Kickpanelen är så lätt att ta bort så man nästan klarar det med bakbundna händer. 3 skruvar upp mot där strömbrytarna sitter, ett vridclips vid A-stolpen sen drar du panel rakt bakåt är som glidskenor på sidorna. Sen är det en luftslang om du har ett utblås i kickpanelen.
Kopplings wire, tro det eller ej, men har jag aldrig bytt på 700, men bra att byta ser det ut som.

(Brukar säga att Volvo 7/900 är så nära fullskale-meccano man kan komma)
//Chris
#1603473
Man märker att saab hade mindre pengar att röra sig med. Allt i volvon är mer robust och betydligt mer påkostat och av högre kvalité känns det som. Kikar väll runt lite innan jag lägger en beställning senare ikväll. Det tråkiga är att frakten är lika dyrt som vajern så jag ska se vad man kan skrapa ihop.
Låter enkelt och bra, får hoppas vajern är lika enkel att byta, undrar varför jag struntade i vajern? Borde sagt sig själv att den nog inte var jätte pigg och på saaben bytte jag ALLTING som hade med kopplingen att göra eller renoverade det, eller nästan, slavcylindern fick vara kvar.

Hittade hålet och kablarna.
P_20250303_113606.jpg
P_20250303_113606.jpg (3.04 MiB) Visad 1270 gånger
Vågade inte kapa mer än så, vissa var lätt missfärgade men inte trasiga iallfall.
P_20250303_115013.jpg
P_20250303_115013.jpg (2.16 MiB) Visad 1270 gånger
Lödda med krympslang och ett sista skydd med eltejp, bör hålla ett tag. Testade att det var bra kontakt mellan kontakt och ny kabel också. Få se hur det blir under bilen. kommer nog kapa bort den gamla kontakten helt så har man lite extra sladd och får koppla ur den vid växelådan istället.
P_20250303_121559.jpg
P_20250303_121559.jpg (3.35 MiB) Visad 1270 gånger
Får det till att den är dit satt februari -89. Jag har inga fräna stämplar så jag får nog skriva in datumet i stämpel boken. Den gamla ägaren var mycket bra på det sedan de började serva den själv. Jag har dock varit lite sämre på det.
P_20250303_124252.jpg
P_20250303_124252.jpg (4.06 MiB) Visad 1270 gånger
Slipning och linoljning av stödlager hållaren, den var riktigt rostig under "sandlådan" som var på den.
P_20250303_124257.jpg
P_20250303_124257.jpg (4.65 MiB) Visad 1270 gånger
Påminner mig om när jag rev ned hela instrumentbrädan på saaben. Stöket också...speciellt stöket.
P_20250303_124408.jpg
P_20250303_124408.jpg (3.84 MiB) Visad 1270 gånger
#1603474
Vajern ser väl inte så dålig ut?? Rostfägad är väl inget fel. Du får träna på att köra utan koppling, kan vara nyttigt att kunna. Det är ungefär som att köra med en osynkroniserad växellåda och det gjorde ju alla bilförare dom första 50 åren av bilismen. Kruxet är att starta i bilkö med växel i, det kan vara lite struligt.........
Jag körde utan koppling i en vecka när kopplingen "rasade" (lamellen splittrades och lade sig i flera lager) för något år sedan. Man få se upp var man parkerar bara. Man kan få ensam rulla ut bilen kanske........
#1603491
lennarte skrev: mån 03 mar 2025, 13:35 Vajern ser väl inte så dålig ut?? Rostfägad är väl inget fel. Du får träna på att köra utan koppling, kan vara nyttigt att kunna. Det är ungefär som att köra med en osynkroniserad växellåda och det gjorde ju alla bilförare dom första 50 åren av bilismen. Kruxet är att starta i bilkö med växel i, det kan vara lite struligt.........
Jag körde utan koppling i en vecka när kopplingen "rasade" (lamellen splittrades och lade sig i flera lager) för något år sedan. Man få se upp var man parkerar bara. Man kan få ensam rulla ut bilen kanske........
Felet var mer att när jag böjde den så var det flera trådar som hade gått av redan. Att köra utan koppling fungerar, säkert bra om man kan men vill ogärna öva på en bil jag tycker om...fast om/när denna låda blir dålig så har jag ju en till liggande... ;-).
Synk ringarna kan ju ta en del stryk när man "river" av de mot varandra vilket nog blir en del i början av sitt övande, de flesta lådor klarar väll av det några gånger men sen kan det bara bli skrot. Gjorde det av misstag i sommras med saaben. Vet inte om jag glömde kopplingen eller vad jag gjorde, glad att den höll.
Min bror övade på en annan gammal saab 900 av alla bilar och den lådan levde inte länge, de 5 växlade är ju ökända för att rasa i tid och otid. Vet inte om M47 är så tåliga heller?
#1603503
Minns för många år sedan när jag var liten o vi hade varit nere o hälsat på släkten i Vänersborg och på hemvägen brakade kopplingswiren på 145an i Västerås.
Farsan körde hela vägen hem till Ekerö ändå, var inte så många rödljus, men gick tydligen bra. En ny wire fanns hemma i garaget.
M47orna säga inte vara lika starka o tåliga som M46, men är väl mest 5an som är känslig.
//Chris
#1603508
M45 (4-växlad) var poppulär i racing på 90-talet. Användes även i BMW...😱😱😱. Hade en jobbarkompis som körde racing på (avancerad) amatörnivå. Dom använde M45 för dom var hållbara. Dom körde även på etanol.... M46 är samma växellåda men med en hydraulisk påbyggd planet överväxel. M47 är i grunden samma M45 men då är 5-te växlen hopbyggd med växellådan så samma problem uppstår som på alla andra 5-växlade lådor med inbyggd 5-te växel. Vissa BMW hade "rak" 5-växlad låda, alltså 5-an var inte överväxel utan direkt som M45 och M46. Dom höll (som M45 och M46) för upp till + 400 hk.
M47 växellåda fanns aldrig original monterade på motorstarkare (turbo eller 16V) modeller, utan där satt M46 eller automat växellåda. Ända tills M90 (940 -95) den var kraftigare och höll bättre, men när dom blev äldre (många mil, chippad turbo) blev det samma problem som på M47.
Brainys V60

Det är ett Volvo original och jag köpte […]

Byta kondensor själv?

De brukar sitta i ordningen kondensor, laddluftkyl[…]

Under 30 sek efter tändning av kommer det ett[…]

V50 D2 man 2012 Glow plug?

Hej. Nybliven med denna bil. När jag kopplar[…]