Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: ons 19 feb 2025, 18:42 Då finns det hopp..... Om du mäter på tändspolen (1) "hoppa" mellan ungefär och upp ovh ner. Oftast hinner visningen med så det visar något mitt emellan.
Du menar att man ska mätta volt? Med multimeter? Tänkte ju att lampan som jag har på 1 och jord så händer det inget iallafall
Volvov70n2 skrev:Du menar att man ska mätta volt? Med multimeter? Tänkte ju att lampan som jag har på 1 och jord så händer det inget iallafall
Eftersom du skrev att du mätt "12,4V" så trodde jag du hade en. Men till tändspolen funkar det bra med lampan.
lennarte skrev: ons 19 feb 2025, 21:06
Volvov70n2 skrev:Du menar att man ska mätta volt? Med multimeter? Tänkte ju att lampan som jag har på 1 och jord så händer det inget iallafall
Eftersom du skrev att du mätt "12,4V" så trodde jag du hade en. Men till tändspolen funkar det bra med lampan.
Jo jag har ju en multimeter. Men lampan blinkar fortfarande inte när man har den på tändspolen (1) och jord
Hallgivaren sitter i fördelaren. Jobbig att jobba med. Den är nitad (om jag kommer ihåg rätt) och kan lossna. Detta är 5V elektronik, finns säkert felsökning mall på nätet. Inte ovanligt att det läcker ut motorolja in till fördelaren, med kontaktfel som följd. Finns i så fall tätningssats att köpa.
lennarte skrev: fre 21 feb 2025, 15:08 Hallgivaren sitter i fördelaren. Jobbig att jobba med. Den är nitad (om jag kommer ihåg rätt) och kan lossna. Detta är 5V elektronik, finns säkert felsökning mall på nätet. Inte ovanligt att det läcker ut motorolja in till fördelaren, med kontaktfel som följd. Finns i så fall tätningssats att köpa.
Ok min verkar inte läcka dock sitter den lite löst men jag får en ny begagnad på posten som jag ska hämta imorgon
Och förut när den gick så gick den rätt okej på tomgång tills den gick upp i temp för då så vart det nästan som han varva sig själv lite dock sitter det h-regg för det är en a-traktor men det är inte det som är felet men den bryter ju lite över 1000rpm och då när den försökte varva så bryter ju den och dog men varför börjar den gå upp i varv när den blir varm? Det är som att den skickar in massa bensin eller liknande men det här va ju innan den inte starta och har inte fått den att starta en har en ny fördelare med givare och tändmodul men inte orkat sätta på något ännu då man tyvärr är sjuk
lennarte skrev: fre 21 feb 2025, 15:08 Hallgivaren sitter i fördelaren. Jobbig att jobba med. Den är nitad (om jag kommer ihåg rätt) och kan lossna. Detta är 5V elektronik, finns säkert felsökning mall på nätet. Inte ovanligt att det läcker ut motorolja in till fördelaren, med kontaktfel som följd. Finns i så fall tätningssats att köpa.
Nu efter jag bytt hallgivare så startar den och går men efter ett tag går motorn upp i varv till lite över 1500rpm och ligger där runt och tycker det är rätt skumt det ska väll inte va så?
Kolla alla slangar till/från tomgångsmotor, vevhusventilation. Kolla i spjällhuset, ev. rengör spjäll och spjällhus. Slipa bort slitmärken och justera spjället så det är helt stängt. Skruva sedan in stoppskruventills det precis rör stoppet. Skruva sedan in skruven ¼ - ½ varv. Du ska höra att det "klingar" när du öppnar och släpper gasspjället.
DennisCA's Volvo 850 -97

Tjusigt, kan man lämna in sin bil för om[…]

Moderna elbilar klarar in rejäl kyla speci[…]

Sensus navigation

Är det inte de systemen som de slutat upp[…]

Bara misstanken om att den skulle vara gammal &aum[…]