Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som mina bilder (i min egen tråd) visade kapade jag jag nipplen (med en 125mm vinkelslip med en 0.9 mm kapskiva) precis framför 6-kanten och bakom "hållfjädern". Fick fila röret vinkelrätt, men röret kapades bara c:a 10 mm. Med rörkap blir det kanske mer än 25 mm. Det var trångt och bökigt. Och kapskivan är tunn, känslig och exploderar lätt.
En bild på vinkelslipen på plats innan jag kapade nippen. Och en med nya nipplen på plats. Innan jag filat röret vinkelrätt och konat det.
Bilagor
IMG_20241028_133311.jpg
IMG_20241028_133311.jpg (1.82 MiB) Visad 1277 gånger
IMG_20241028_132338.jpg
IMG_20241028_132338.jpg (2.14 MiB) Visad 1277 gånger
Tack för alla bra och informativa svar ni har. Känns som detta kommer gå bra hur det än blir när jag börjar bända och böka med rören på riktigt.
Jag har dremel(kopia) med små förstärka kapskivor. Med den har jag sågat i karosseriplåt så den borde klara av det.
Ok har jag renoverat förr men jag kan gärna lägga lite extra pengar på att få nya fina OK istället, lite dyrare om din tid är värdelös ;-) . Är inte rädd att lägga lite extra pengar om det behövs. Passar alltså alla enslangs ok? Samma skruvfästen och allt? Gäller det nya skivor då också eller passar alla ok på alla skivor?
Min dam blir glad då jag äntligen kan önska mig något i julklapp, under tiden kan jag demontera skivorna, får nog lossa på allt för att få bort dom. Onödigt att banka ihjäl lagren. Något jag bör tänka på när jag gör det?

Vilket är bäst, eller enklast/smidigast?: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... gsverktyg/

Små förstärkta kapskivor om ni är intresserade och inte vill använda en stor kap: https://www.clasohlson.com/se/Kapskiva- ... /p/41-2104

Bromsklossarna är rätt fina. Det verkar vara bendix jag har med båda "piggarna". Om det passar blir det då kanske ensamma storkolvs oket istället då.
P_20241211_154825.jpg
P_20241211_154825.jpg (2.74 MiB) Visad 1234 gånger
[/b]

Renoverade ok till saaben men fortfarande rätt fula och jag kämpade rätt länge för att få dom i detta skick, med nya blir det mycket finare och så kan jag renovera de gamla i lugn och ro när andan faller på och då har jag tid att skicka in dom på sandblästring/målning eller göra det själv om min bror skaffar sitt blästar skåp någongång(han har mycket plats i sitt garage med riktig lyft tex)
20230218_135027.jpg
20230218_135027.jpg (2.86 MiB) Visad 1234 gånger

Rörkapen jag har, rätt liten och smidig faktiskt, finns på biltema. Med ett pressverktyg kan jag laga detta på riktigt sedan. Denna blev "ful lagad" med presskoppling.
20230212_114042.jpg
20230212_114042.jpg (2.61 MiB) Visad 1234 gånger
Du ger väl inte upp dina tappra planer på att elda på och skruva ur nippeln? Vi väntar med spänning på att höra hur det går :-D
Apropå rostiga ok, på tuben ser man folk som tar bort rost med elektrolys dvs slänger ner de rostiga grejerna i en hink med vatten och lite natriumhydroxid och kopplar sen in en batteriladdare till rostobjektet och en offeranod (eller var det -katod hmm :oops: ).
Jag testade lite på min gamla bakrutetorkare, gick sådär. Har ett par rostiga bak-ok som jag funderar på att testa på. Men man får väl ha kolvarna kvar så att inte o-ringsspåren eroderar eller lort kommer in i kanalerna mellan cylindrarna?

Jag sandblästrade ett par fram-ok (original ATE från när bilen var ny), det var mycket pyssel men gav bra yta att måla på. De är inte monterade än, blir nog till våren. Har bara epoxy-grundat dem, som tur var. Visste inte då att det finns Hammerite Smooth Silver på sprayburk, sån ska jag köpa! :-)
Höger ok fram börjar faktiskt tendera att kärva lite, förmodligen rostprickar på kolven. Blir perfekt att byta till ett nyrenoverat till våren. Kärvande ok drar soppa!
Jag ska pröva att försöka lossa dom men efter alla min efterforskningar så ser det inte så bra ut.

Det största problemet är att nycklarna från btema inte passar så funderar på att åka och köpa någon annanstans om det finns. Vill ha så bra förutsättningar jag kan. Ska imorgon åka till swedol och kika. Får se om jag skippar sömnen imorgon(vänddygn). Jobbar natt och slutar 06.30 så man är lite degig då men det är kul att gå hem och möta alla som börjar :-D
Sitter nycklarna löst kan du ju prova att knacka ihop dem lite med slägga och städ. Det gjorde jag, löst sittande nycklar har man ändå ingen nytta av..
Det där förslaget att slitsa upp stålhylsan på längden med dremel och minikapskiva låter intressant men jag antar att det kan bli svårt att stoppa innan man skär in i nippeln.
Sen sitter väl fästplåten i vägen antar jag.
Erik Å skrev: ons 11 dec 2024, 23:34 Sitter nycklarna löst kan du ju prova att knacka ihop dem lite med slägga och städ. Det gjorde jag, löst sittande nycklar har man ändå ingen nytta av..
Det där förslaget att slitsa upp stålhylsan på längden med dremel och minikapskiva låter intressant men jag antar att det kan bli svårt att stoppa innan man skär in i nippeln.
Sen sitter väl fästplåten i vägen antar jag.
Mattar man inte ut stålet om man knackar ihop nycklar, de kanske till och med går av? Blev en ny nyckel på swedol och lite fler minikapskivor. När jag ändå höll på blev det dom flesta jul klapparna så jag slipper det sen, kan rekommendera att handla på förmiddagen, butikerna är nästan övergivna :-)

Vet inte om denna är bra men den passar på som den ska iallafall. Planen är nu att kapa lite i stålhylsan och mycket riktigt kommer jag inte komma hela vägen ned. Men det kan säkert lösa lite spänning och att slangen inte flyger iväg med en smäll så jag skiter ned mig när jag värmer. När jag värmt så lär rostsprayen(som är slut inser jag nu) tränga in från andra sidan också vilket kan hjälpa till lossningen. Om jag misslyckas så får damen köpa någon av de där koningskitten på biltema i julklapp så kan jag under tiden lossa bromsskivor och snygga till lite.
Någon som har tips på vilket kitt jag ska önska mig? Såg att ett par verkar smidiga där man tydligen kan göra koningen på plats under bilen hävdar dom?
P_20241212_131323.jpg
P_20241212_131323.jpg (1.61 MiB) Visad 1176 gånger
volvo740sugmotor skrev:Mattar man inte ut stålet om man knackar ihop nycklar, de kanske till och med går av?
Jao, det gör man väl egentligen, men "en gång är ingen gång" som man brukar säga. Såvida vi inte talar om att göra om en 19mm till en 9mm förståss :P
På "riktiga" vertyg går det bra att knacka ihop dom lite några gånger utan någon praktisk negativ inverkan - vad som sker i teorin/vetenskapligt med molekylerna bryr vi oss inte ett skit i här ;-)
"Riktigt verktygsstål"(det har säkert något fint ordentligt namn) är ett rätt komplicerat material som långt överskrider mitt intresse av att kunna förklara närmare :-D Vad som funkar i praktiken är det enda jag bryr mig om iaf :-)

Billigaste-temu/wish skräpet skulle "givetvis" aldrig klara det(undantag existerar säkert). Antingen skulle dom vara så mjuka att dom töjde upp sig lika fort igen, eller så hårda att dom går av bara man tappar dom i golvet :P
Så är det någon som kan rekommendera ett rörkoningskit över ett annat, kommer definitivt behöva använda det, se bilder nedan :-o
Andra "bra och ha" saker kan ju också vara bra att ha med när man ändå är igång.

Trodde den nya nyckeln skulle fallera men den verkade stark och vek sig inte en tum så kan rekommendera den om ni behöver, finns på swedol,

Det gick bra men samtidigt inte. Sakta men säkert kom den ut. mycket smörjmedel och ryck fram och tillbaka tills det gick lite lättare och då avancera lite till. Försökte värma men slangen började TOK ryka direkt, som ett svart moln.

Rörhylsan, rätt fin, speciellt gängorna.
P_20241213_135353.jpg
P_20241213_135353.jpg (3.04 MiB) Visad 1114 gånger
Ja det där ser ju lite tråkigare ut dessvärre, fördelen är att jag kan kapa den precis bakom gamla koningen för att få maximalt med rör. Gör väll samma på andra sidan om det går, annars kapar jag bakom nippeln direkt.
Min bror rekommenderade stål nipplar när jag gör nytt, ska tydligen finnas på biltema eller rekommenderar ni något annat? Antar att röret är i koppar och nippeln koppar eller mässing = soft as shiet som man brukar säga.
Tänkt lägga upp en video på min kanal när jag hinner om ni vill se hela proceduren. EDIT:
P_20241213_135327.jpg
P_20241213_135327.jpg (1.81 MiB) Visad 1114 gånger
volvo740sugmotor skrev:vek sig inte en tum
En tum är 2.54cm, så det ska mycket till för att vika sig så mycket :-D

Orginalrören är inte koppar, på sin höjd koppar-nickel, men troligtvis bara behandlat stål. Förhållandevis stenhårda både att kapa och kona, jämnfört med vanliga kopparrör.
Nipplarna är i mässing = soft as shiet ;-)

Jag har detta; https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000046554
Fungerar alldeles utmärkt, och man kan (oftast) använda det på plats i bilen. Perfektionisterna säger att "den gör inte rätt kona"(jo, det finns olika typer av konor...) men, vafan, det funkar precis lika bra ändå och jag slår vad om att dom flesta inte ens har en susning om att det finns olika konor :-D Skillnaderna är minimala och spelar i princip noll roll i praktiken.
Lucif3r skrev: fre 13 dec 2024, 17:02
volvo740sugmotor skrev:vek sig inte en tum
En tum är 2.54cm, så det ska mycket till för att vika sig så mycket :-D

Orginalrören är inte koppar, på sin höjd koppar-nickel, men troligtvis bara behandlat stål. Förhållandevis stenhårda både att kapa och kona, jämnfört med vanliga kopparrör.
Nipplarna är i mässing = soft as shiet ;-)

Jag har detta; https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000046554
Fungerar alldeles utmärkt, och man kan (oftast) använda det på plats i bilen. Perfektionisterna säger att "den gör inte rätt kona"(jo, det finns olika typer av konor...) men, vafan, det funkar precis lika bra ändå och jag slår vad om att dom flesta inte ens har en susning om att det finns olika konor :-D Skillnaderna är minimala och spelar i princip noll roll i praktiken.
Ja precis, den vek sig inte en tum ;-)

Det där billiga verkar vettigast då det konstigt nog mot de dyrare klarar flera typer av rör. De dyrare verkar bara klara kopparrör. Den dyraste klarar nog mer men ska monteras i skruvstycke så den går bort direkt.
Det är ju en dubbelkona så jag vet inte vad folk tycker är fel? hur fungerar det, gör man dubbel konen direkt eller måste man byta delar under arbetet för att få till dubbelkonen?
Min bror har den billiga men brukar kapa rören en bit bort och skarva dom med "fulskarv" och sedan kona det nya röret i ett skruvstycke. Han är djupt imponerad av dessa fulskarvar.

Vad är det för mått på nipplarna? finns denna info någonstans eller ska jag kanske bara ta med nipplarna till biltema och hitta rätt? Förutsatt att biltema ens har sådana, vill helst undvika mässing om det prompt inte måste vara sådana. Kan ju vara kul om det finns en liten chans att gängorna är hela nästa gång det är dags.

Börjar bli dags att beställa saker så jag funderar på om jag kan beställa dom bättre bromsoken eller krävs det stora modifieringar för det, andra skivor, andra fästen, andra bromsslangar? Det får bli nya ok så blir det fint(dom bak är ju nästan nya) så kan jag mecka ihop de gamla när andan faller på(om den gör det).
Sköldarna kommer jag åt när jag monterar bort broms skivorna misstänker jag? Lika bra och köra nya sådana också, iallafall fram då det är stora hål i dem.

Hoppas ni gillade videon när den glada amatören håller på att elda ned sitt garage :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]