Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

owe66 skrev: lör 17 aug 2024, 17:13 pin 3, 4 finns inte. det är 30, 85,86,87.
jag kanske kollar på fel relä?
På elschemat står det 1, 2, 3 och 4. Har för mig det står så på min bil också. Men det är i så fall 30 och 87 du ska sätta ihop, så ska det "klicka" i spridarna när du "kör" på starten om reläet är trasigt
Reläet (ibland 2 st) sitter (på äldre i alla fall) på/vid expansion kärlet till kylaren. Båda är lika (det andra är till kylarfläkten) så du kan skifta relä och prova.
lennarte skrev: Men det är i så fall 30 och 87 du ska sätta ihop, så ska det "klicka" i spridarna när du "kör" på starten om reläet är trasigt
Reläet (ibland 2 st) sitter (på äldre i alla fall) på/vid expansion kärlet till kylaren. Båda är lika (det andra är till kylarfläkten) så du kan skifta relä och prova
Det sitter bara ett relä vid tändmodulen?
rd350 skrev:Byt impulsgivaren till svänghjulet, näst efter pumpreläet det absolut vanligaste felet. Den är ofta kass oberoende vad du har för resistans i den. Oftas är felet värmerelaterat, avbrott när den blir varm.
Läser precis om detta nu...det verkar ju vara en induktiv givare. Vad jag förstår så måste den ha eller, den "framkallar" spänning och det ...är ju en helt annan sak att mäta. Vad jag förstår måste man nöta på startmotorn samtidigt som man mäter typ...0.5 volt?
har iallafall idag mätt upp 12 volt fram till spolen,!
Och varvräknaren är fortfarande död.
Glömde kolla om lamdan lyser !
Om man ska mäta signalen från vevaxelgivaren behöver man nog ett oscilloskop för att få ut något av värde, då den genererar en svag växelspänning från taggarna på svänghjulet. Eventuellt att det går använda växelströmsfunktionen på en multimeter, men då finns inget sätt att bekräfta att signalen är riktig, mer än att den genererar spänning.
Hej.
Har inte skrivit något på länge, mestadels beror det på att jag inte haft tid och undersöka enl. alla fina råd!!
Hela tiden har jag googlat och även läst på fler trådar med liknande problem.
En återkommande fråga som dyker upp är, fördelarlock , rotor dålig kvalite...?
Eftersom jag inte ens är amatör så tänkte jag när jag köpte fördelarlock och rotor ...."det spelar väl ingen roll" bara det är billigt...??
ja...mina vänner , det beslutet kostade : Först bärgning, sedan stillestånd och huvudvärk i ca 3 veckor!!!!
Stön!!!
Jag har nu bytt ut allting mot "bosch" förutom rotorn. (som är ett annat märke) men ändå , med lite siffror och grejjer på
och...
då hoppar den igång!!!
Trodde inte mina öron....
Det ända som återstår nu är att den hackar till vid ca 2000 varv...men, tror det beror på någon av de (nya) tändkablarna...även fast det är bosch så är de lite veka....
tack för hjälpen!!!
ha de!
Du kan köpa Bosch grejer från Kina också. Och dom tillverkas också i Kina. Så man kan aldrig (numera) vara säker på ens Bosch grejer. Det där pratet om dåliga fördelarlock är flera år gammalt och drabbade även Volvo original delar. Så att skylla på t.ex Biltema är bara löjligt, dom tillverkar inga. Jag köpte ett dåligt fördelarlock på AD-Center, körde till Biltema och köpte ett nytt (det var söndag) och bilen fungerade...... Hade ett H-E att lämna tillbaka locket till AD-Center, dom trodde mig inte när jag försökte förklara att Biltemas fungerade. Har inte handlat på AD-Center sedan dess, trots jag då hade handlat med dom i nästan 30 år......
Självklart går det många rykten både om både det ena o andra..
Men....
Fungerar inte riktigt som den ska...
Bryter vid ca 1500-2000.....
Fördelare - Bosch
Rotor - annat fabrikat
Nya tändkablar+ Bosch..
Med de nya tändkablarna gick bilen orent på tomgång,??
Analyserade kablarna och kunde se en helt annan kontakt till tändstift o fördelarlock.
Bytte tillbaka till de gamla (Bosch) vips, så går motorn rent på tomgång....
Men...
Fortfarande bryter motorn när jag gasar.
Skall byta rotor till Bosch så fort som möjligt
Nu går den igen!!!
Vad som är gjort???
Bytte till Bosch oem prylar ( fördelarlock och rotor)
Sedan ville den ju inte "varva" över 1500 rpm..
Kollade över anslutningen till tänd modulen och...bytte tillbaka till min gamla impulsgivare!!!
Den nya var Bosch...(Stön)...
Provkört nu i en timme och det verkar fungera...

Här finns mer:. Prova googla på Volvo P[…]

Tomgång och vevhusventilation

Tror jag inte. Börja med att rengöra tro[…]

Ja det ser ut som en P3. T.ex. PBM (parking brake […]

Hej jag har en volvo s70/ 2000 Har besiktat bil[…]